به گزارش عصر توریسم معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اظهار داشت: طی ۹ ماهه سال جاری حدود ۲۲ میلیون توریست و مسافر وارد استان شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۵۸ درصدی را نشان داده است.
حمیدرضا آذرپور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: طی مدت یاد شده بیشتر از هشت هزار توریست خارجی از مرز زمینی آستارا و فرودگاه سردار جنگل رشت وارد استان شدند که این میزان هم نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳۲ درصد افزایش داشته است.
وی تعداد خارجی های اقامت کننده در مراکز اقامتی استان گیلان را ۸۷۲ نفر اعلام نمود که این رقم رشد ۲۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان داده است.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان خاطرنشان کرد: مهلت مرخصی و تعطیلی موقت دفاتر خدمات مسافرتی استان با عنایت به بازگشایی مرزها و واکسیناسیون انجام شده، به اتمام رسیده است.
آذرپور اضافه کرد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چندین ماه بعد از همه گیری کرونا، در مردادماه ۱۳۹۹ برپایه بخشنامه ای در مورد پشتیبانی از کسب و کارهای حوزه گردشگری با مرخصی و یا تعطیلی تاسیسات گردشگری موافقت کرده بود که اینک به علت بهبود وضعیت کرونا و انجام واکسیناسیون دفاتر و شرکتهای خدمات مسافرتی با رعایت شیوه نامه های بهداشتی ملزم به بازگشایی دفتر، اجرای تور و فعالیت هستند.
وی عنوان کرد: در صورتی که دفاتر بدون عذر موجه آغاز به کار ننمایند به تشخیص مرجع صادرکننده مجوز فعالیت آنها لغو می شود.
معاون گردشگری گیلان بیان نمود: دفاتر خدمات مسافرتی ملزم به عرضه گزارش ماهیانه به این اداره کل هستند و در غیر این صورت به تشخیص مرجع صدور مجوز مبحث در کمیسیون تخلفات مطرح می شود.
اواخر سال ۹۸ بود که هجوم ویروس کرونا نفس گردشگری را در آستانه جشن نوروز و زمان پرشور گردشگری تنگ کرد و همه ابعاد زیستی، اقتصادی، تعاملات و مبادلات را تحت تأثیر جامعه گردشگری این استان را با بحران مواجه کرد و این روند در مدار خوف و بهبود ادامه یافت تا به امروز که با انجام واکسیناسیون و بهبود نسبی شرایط کرونا مرزها باز شد و با تکیه بر رعایت پروتکلهای بهداشتی اندکی وضعیت سفر بهبود یافته است.
گیلان با ۲ و نیم میلیون نفر جمعیت از اولین استان های درگیر شیوع کرونا در کشور بود. بر مبنای ارزیابی نرم افزار ماسک املش، لنگرود، لاهیجان، سیاهکل، رشت، خمام، آستانه اشرفیه، بندرانزلی، شفت، فومن، صومعه سرا، ماسال، رضوانشهر، تالش، رودسر و آستارا در نقشه جدید کرونایی استان گیلان در رنگ بندی آبی قرار دارند و تنها شهرستان رودبار زرد است. آمار مبتلایان بستری به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های گیلان در مجموع روند کاهشی را طی می کند.
۸۶ دفتر خدمات مسافرتی با ۴۸۶ راهنما در گیلان فعال است.
منبع:

دسته‌ها: توریسم