به گزارش عصر توریسم قزوین یک قزوین پژوه اظهار داشت: رئیس المجاهدین مشروطه خواه مشهور قزوینی است که در ذی القعده ۱۳۲۵ قمری مدتی پیش از به توپ بستن مجلس توسط محمدعلی شاه، به همراه عده ای از تفنگچیان و اعضای انجمن مجاهدین قزوین به منظور پاسداری از مجلس به تهران رفتند.
مهدی نورمحمدی در گفتگو با ایسنا قزوین اظهار داشت: میرزاحسن شیخ الاسلام ملقب به رئیس المجاهدین یکی از رجال تأثیرگذار قزوینی در انقلاب مشروطه بود، میرزاحسن فرزند میرزا مسعود شیخ الاسلام از علمای مشهور قزوین در دوران قاجار است.
وی ادامه داد: میرزاحسن پیش از انقلاب مشروطه در کسوت روحانیت در حوزه علمیه قزوین تحصیل می کرد. باتوجه به فعالیتهایی که میرزاحسن انجام داده بود مظفرالدین شاه به او لقب «رئیس سادات و طلاب» را اعطا کرد، میرزاحسن باهمت والایی که داشت در جهت تقویت فرهنگ و معارف قزوین تلاش می کرد، یکی از کارهای درخشان او پیش از انقلاب مشروطه، همکاری در تأسیس «مدرسه امید» بعنوان نخستین مدرسه نوین قزوین بر مبنای تعلیمات جدید بود.
این قزوین پژوه بیان نمود: میرزاحسن، مشروطه خواه مشهور قزوینی است که در ذی القعده ۱۳۲۵ قمری مدتی پیش از به توپ بستن مجلس توسط محمدعلی شاه، به همراه عده ای از تفنگچیان و اعضای انجمن مجاهدین قزوین به منظور پاسداری از مجلس به تهران رفتند.
وی تصریح کرد: آن زمان مجلس توسط محمدعلی شاه مورد تهدید قرار گفته بود، انجمن مجاهدین قزوین به منظور پشتیبانی از مشروطیت و مجلس تأسیس شده بود و در این تاریخ تفنگچیان این انجمن برای محافظت از مجلس به تهران می روند و خبر حضور آنها به قدری بازتاب پیدا می کند که محمدعلی شاه و مستبدین از مخالفت با مشروطیت موقتاً دست می کشند.
نورمحمدی تصریح کرد: نمایندگان مجلس، میرزاحسن و تنفگچیانش را به صحن مجلس می برند و از آنها قدردانی می کنند، محمدعلی شاه از روی نیرنگ برای بار سوم قرآن را به دروغ مهر می کند که دیگر با مجلس و مشروطیت مخالفتی نخواهد کرد بدین ترتیب نمایندگان مجلس میرزاحسن و اعضای انجمن مجاهدین قزوین را به قزوین بازمی گردانند.
میرزاحسن یکی از سرداران مشروطه کشور است
وی بیان نمود: میرزاحسن یکی از سرداران مشروطه کشور است که با رهبران مشروطه مانند آخوند خراسانی، سید عبدالله بهبهانی و سید محمد طباطبایی در ارتباط بود، آن زمان میرزاحسن به تلگراف خانه دسترسی داشت و از این طریق اخبار در ارتباط با مشروطه را در قزوین و تهران به تبریز و نجف ارسال و مشروطه خواستار را از حال یکدیگر خبر می کرد.
این پژوهشگر قزوینی تاکید کرد: در این میان محمدعلی شاه مجلس را به توپ بست و برخی از مشروطه خواستار در این جریان دستگیر و کشته شدند، محمدعلی شاه فرمان دستگیری میرزاحسن را صادر می کند و میرزاحسن پیش از آن به استانبول فرار می کند، میرزاحسن ۹ ماه در فرانسه و انگلیس و استانبول زندگی می کند و در همان ایام با علمای مشروطه خواه ارتباط خویش را حفظ می نماید.
وی خاطرنشان کرد: پس از آرام شدن وضعیت، میرزاحسن مخفیانه به ایران برمی گردد و از مسیر رشت به قزوین می آید، آن دوران، مشروطه خواستار گیلان، قزوین را تصرف کرده بودند و میرزاحسن نقش مهمی در فتح قزوین داشت.
نورمحمدی اظهار نمود: مشروطه خواستار پس از فتح قزوین برای فتح تهران به ۱۱ دسته تقسیم می شوند که فرماندهی یکی از آن دسته ها برعهده میرزاحسن بود، میرزاحسن در فتح تهران رشادت های زیادی داشته و کارهای مهمی مانند تصرف تلگرافخانه انگلیس در تهران را انجام داده است.
وی بیان نمود: میرزاحسن در سال ۱۲۹۷ شمسی فوت کرد، الان آرامگاه وی در نزدیکی یانس آباد شهرستان آبیک قرار دارد؛ میرزاحسن در ملک شخصی خودش کاروان سرا و آب انباری تأسیس کرده و در وصیتش همان محل را بعنوان آرامگاه خود برگزیده است، این آرامگاه، آب انبار و چند اتاق بعنوان کاروان سرا دارد و میرزاحسن در وصیت خود مقداری زمین در این آرامگاه را تعیین کرد تا از محل عایدات آنها وسایل پذیرایی مجانی از رهگذران و مسافران فراهم گردد.
این قزوین پژوه تصریح کرد: باتوجه به نقش ارزشمند میرزاحسن در انقلاب مشروطیت از مسؤلان انتظار می رود به منظور تجلیل از این شخصیت، یکی از خیابان ها و معابر شهر قزوین را به نام وی نام گذاری کنند.

منبع:

دسته‌ها: توریسم