عصر توریسم: یونسکو که چندی قبل درباره خطر صدمه به میراث تاریخی و فرهنگی اوکراین در جریان حمله روسیه ابراز نگرانی کرده بود، اینک اعلام نموده در حال تقویت اقدامات حفاظتی خود در اوکراین است.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، آدری آزولای، مدیر کل یونسکو در آغاز درگیری ها در اوکراین تصریح کرد: ما باید از میراث فرهنگی در اوکراین بعنوان سندی از گذشته و همینطور بعنوان یک کاتالیزور برای صلح و انسجام بشریت و فرهنگ برای آینده محافظت نماییم. جامعه بین المللی وظیفه دارد از آن محافظت کند.
آزولای درحالی که حمله روسیه به اوکراین وارد چهاردهمین روز شده است، اقدامات حفاظتی انجام شده را این گونه تشریح کرد: برای ارزیابی وضعیت و تقویت محافظت از آثار و میراث فرهنگی با تمام نهادهای مربوطه و همینطور متخصصان فرهنگی اوکراینی در تماس دائمی هستیم. اولین چالش، علامت گذاری مکان ها و بناهای میراث فرهنگی و یادآوری وضعیت ویژه آنها بعنوان مناطق حفاظت شده بر مبنای مقررات بین المللی است.
سازمان یونسکو اعلام نموده که در تماس با مقامات اوکراینی است تا مکان های فرهنگی و بناهای تاریخی را با نشان «سپر آبی» (کنوانسیون ۱۹۵۴ لاهه برای محافظت از اموال فرهنگی در صورت درگیری های مسلحانه) مشخص نماید تا از صدمه های عمدی یا تصادفی جلوگیری شود.
اوکراین هفت میراث جهانی دارد و ۱۷ مکان و محوطه تاریخی دیگر آن در لیست انتظار برای ثبت جهانی قرار گرفته که محافظت از آنها در اولویت یونسکو اعلام شده که علامت گذاری این آثار شروع شده است. یونسکو همینطور اعلام نموده با مؤسسه آموزش و تحقیقات سازمان ملل متحد (UNITAR) روی این آثار نظارت ماهواره ای دارد تا میزان صدمه این میراث درخطر را در جریان این بحران رصد و ارزیابی کند.
یونسکو همینطور گفته که با جامعه مدنی، متخصصان میراث زنده و دست اندرکاران درباره بررسی تاثیر بحران بر وضعیت هنرمندان و مؤسسات فرهنگی تماس برقرار کرده است.

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد مقرر است در نهم و دهم مارس ۲۰۲۲ با متخصصان فرهنگی اوکراین، مدیران سایت های میراث جهانی، مدیران موزه ها و متخصصان مسؤول میراث منقول و غیرمنقول به منظور شناسایی نیازهای فوری و برنامه ریزی در اینباره، جلسه برگزار کند.
یونسکو اعلام نموده است برای محافظت و رفع نیازهای میراث زنده و فرهنگی اوکراین، نشست هماهنگیِ “واکنش اضطراری” را با شرکای بین المللی خود همچون مؤسسه آموزش و تحقیقات سازمان ملل متحد (UNITAR)، مرکز بین المللی مطالعه، حفاظت و مرمت آثار تاریخی فرهنگی (ICCROM)، سپر آبی بین المللی، شورای بین المللی موزه ها (ICOM)، شورای بین المللی بناها و محوطه ها (ICOMOS) و اتحادیه بین المللی برای محافظت از میراث در مناطق درگیری (ALIPH) برگزار می نماید.
در جهت این نگرانی ها و اقدامات حفاظتی از میراث فرهنگی اوکراین، موزه ملی «آندری شپتیتسکی» که بزرگ ترین موزه هنری اوکراین به شمار می آید، هم از چند روز پیش، جمع آوری و بسته بندی آثار هنری این موزه را شروع کرده تا در صورت حمله روسیه به غرب اوکراین آمادگی محافظت از میراث هنری این کشور را داشته باشد.

تا کنون آماری از میزان تخریب آثار تاریخی و هنری اوکراین در این جنگ مشخص نشده است، اما روزنامه گاردین چاپ انگلیس گزارش کرده که در کنار فاجعه انسانی در اوکراین و دو میلیون انسانی که از این سرزمین گریخته اند، سرمایه های فرهنگی هم بمباران شده و صدمه دیده است؛ آنها شامل موزه ای در Ivankiv، شهری در شمال غربی کی یف (پایتخت اوکراین) بوده که آثار یکی از هنرمندان اوکراینی را در خود جای داده و بر اثر بمباران بعضی از آن آثار برای همیشه از دست رفته است. هفته گذشته نیروهای روسی کلیسای جامع در خارکیف را هم گلوله باران کردند. رئیس جمهور اوکراین هم در یکی از پیام های ویدئویی خود به تخریب کامل یک کلیسای چوبی قرن نوزدهمی در روستایی در منطقه غربی اوکراین اشاره نموده است.
نگرانی ها درباره آثار تاریخی و هنری کی یف بیشتر است؛ چون که دولت ولادیمیر زلنسکی برای آن که هراس عمومی ایجاد نشود، علاقه ای به حذف رویدادهای فرهنگی و تاریخی تا آخرین لحظات نداشت، ازاین رو تا پیش از آغاز جنگ، اقدامات کمی برای حفظ میراث پایتخت اوکراین انجام شد.

منبع: