به گزارش عصر توریسم محققان درحال کوشش برای ساخت یک دستگاه ساطع کننده امواج صوتی به منظور متلاشی کردن سنگ های کلیه هستند و هدف نهایی آنها ساخت دستگاه کوچکی است که بتوان از آن در مطب ها و مراکز اورژانس برای درمان آسان سنگ کلیه بدون احتیاج به جراحی استفاده نمود.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، مطالعه ای که در مجله “اورولوژی”(Urology) انتشار یافته است، گزارشی را در مورد ۱۹ فردی که با یک روش غیرتهاجمی جدید و با شکستن سنگ های کلیه با استفاده از امواج صوتی درمان شده اند، عرضه می دهد.
این روش که “سنگ شکنی موج انفجاری”(BWL) نامیده می شود، اغلب سنگ های کلیه را با موفقیت متلاشی کرد و نویدبخش روشی غیرتهاجمی و بدون احتیاج به جراحی برای درمان بیماران مبتلا به این بیماری رایج است.
حدود ۱۵ درصد از افراد در مقطعی از زندگی خود با مشکل سنگ کلیه مواجه می شوند. خیلی از موارد، سنگ های کوچکی هستند که به صورت خود به خود و بدون احتیاج به هیچ مداخله ای دفع می شوند، اما بعضی از بیماران برای پیشگیری از وارد شدن صدمه دائمی به کلیه احتیاج به مداخله با جراحی دارند.
چند دهه است که جراحان از امواج صوتی برای شکستن سنگ های کلیه تحت عنوان روشی به نام “سنگ شکنی با موج شوک خارج بدنی”(ESWL) استفاده می نمایند. این روش شامل ارسال پالس های صوتی با شدت بالا به سمت کلیه است و عموماً لازم است تا به بیماران آرام بخش تزریق شود یا حتی بیهوش شوند.
حالا تفاوت این روش جدید با روش قدیمی “ESWL” در این است که میتوان آنرا خارج از اتاق عمل و در مکان های غیررسمی تر با استفاده از یک دستگاه دستی و همینطور بدون احتیاج به تزریق آرام بخش یا بیهوش کردن اجرا کرد.
روش جدید “سنگ شکنی موج انفجاری” از پالس های چرخه ای کوتاه فراصوت برای شکستن سنگ های کلیه به قطعات مساوی یا کوچک تر از دو میلی متر استفاده می نماید.
این مطالعه جدید بزرگترین گزارش انتشار یافته در مورد اثربخشی این روش جدید در بیماران انسانی است و روی ۱۹ بیمار آزمایش شده است.
روش “BWL” در طول این آزمایش، با هدف قرار دادن سه سنگ بزرگ تر یا مساوی ۱۲ میلی متر در هر بیمار برای حدود ۱۰ دقیقه به ازای هر سنگ انجام شد.
محققان گزارش دادند که به صورت کلی ۹۰ درصد از حجم کل هر سنگ متلاشی شده است و ۳۹ درصد از سنگ های مورد نظر به صورت کامل به قطعات کوچک تر از دو میلی متر متلاشی شدند و تکه تکه شدن جزئی در ۵۲ درصد از سنگ ها دیده شد.
محققان می گویند اغلب قطعات سنگی که بعد از اعمال روش “BWL” باقی ماندند، به صورت طبیعی و بدون احتیاج به مداخله پزشکی بیشتر دفع می شوند. همینطور مشاهده شد که درمان “BWL” فقط سبب صدمه خفیف و قابل کنترل در بافت محیطی می شود.
این روش جدید پیش از این که به صورت گسترده در کلینیک ها قابل استفاده باشد، به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. روش های درمانی بهینه احتیاج به بررسی دارند و هدف نهایی محققان ایجاد درمانی است که بتواند به سرعت در محیط هایی نظیر مطب ها در زمانی که بیماران برای نخستین بار با سنگ کلیه به پزشک رجوع می کنند، اجرا شود.
محققان می گویند: توانایی شکستن غیرتهاجمی سنگ های کلیه و بیرون راندن قطعات در بیماران هوشیار در نخستین رفتن به اورژانس یا کلینیک، پتانسیل درمان بموقع را عرضه می دهد که منجر به کاهش درد کلی، هزینه و منابع مرتبط می شود.
این مطالعه جدید در مجله اورولوژی(Urology) انتشار یافته است.

دسته‌ها: توریسم