به گزارش عصر توریسم نشست خبری بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن بامداد امروز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور علیرضا معاف برگزار گردید.

به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، نشست خبری بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم بامداد امروز با حضور علیرضا معاف رئیس بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم و معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار گردید.
وی با بیان این که نمایشگاه قرآن به ایستگاه بیست و نهم رسید، اظهار داشت: این امر اهتمام انقلاب و توجه به فضا و گسترش قرآنی را نشان داده است. پس از دو سال تعطیلی صدمه زا در حوزه های مختلف فرهنگی و انتشار کرونا و تلخی هایی که در عرصه فرهنگ وارد کرد به دستور رئیس جمهور و وزیر ارشاد سال جاری نمایشگاه قرآن از حالت مجازی خارج و به صورت حضوری در فضای مصلی برگزار می شود.
وی با بیان این که نمایشگاه بعنوان اتفاق چند جانبه و جذاب بعنوان تفریح گاهی برای مردم به حساب میاید، اضافه کرد: بر همین مبنا محیط نمایشگاه شادتر و گرم تر و مناسب خانواده خواهد بود.
معاف با بیان زمان افتتاحیه اضافه کرد: افتتاحیه شنبه ۲۷ فروردین در شب میلاد امام حسن (ع) برگزار می شود و به مدت دو هفته تا جمعه نهم اردیبهشت ادامه خواهد داشت.
وی در مورد شعار نمایشگاه اظهار داشت: با عنایت به نیاز امروز و ظرفیت های موجود به شعار قرآن کتاب امید و شعار پویش مخصوص «ماه رمضان ماه امید» نامیده شد. ما امروز به فضای امید بیشتر نیاز داریم و قرآن کتاب امید است. در جلسه هایمان بر مبنای ده ها سرفصل قرآن را کتاب امید معرفی کردیم و در همه بخش های محتوایی نمایشگاه خودش را نشان خواهد دهد.
وی ضمن اشاره به بخش های متنوع نمایشگاه قرآن اظهار داشت: یکی از مسائلی که سال جاری مورد توجه است، توجه به ابعاد قرآنی حضرت امام و رهبر معظم انقلاب است. ضمناً ما توجه به شعار سال داشتیم و بخشی هم در مورد فرهنگ دانش بنیان شکل گرفت. بخش دیگری از نمایشگاه جلوه گاه توجه به مسئله نهج البلاغه و صحیفه سجادیه خواهد بود.
معاف افزود: در ارتباط با بخش های نمایشگاه بیشتر از هشتاد نوآوری و ابتکار و خلاقیت داریم و با ارکان مدیریتی نمایشگاه و حضور و همدلی مجموعه های قرآنی رخ داد.
رئیس نمایشگاه بین المللی قرآن اظهار داشت: سال جاری نمایشگاه مجازی هم در این بین برای تهرانی هایی که از مسئله کرونا نگرانی هایی دارند و شهرستانی هایی که نمی توانند برای روزه حضور پیدا کنند، برگزار می شود.
وی اضافه کرد: همینطور در نمایشگاه سال جاری خادمان نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در کنار خادمان قرآن معرفی خواهند شد. آئین بیست و ششمین دوره خادمان قرآن کریم در مراسم اختتامیه با حضور رئیس جمهور حجت الاسلام رئیسی برگزار می شود. دو هزار نفر در این خصوص مورد ارزیابی قرار گرفتند و خادمان در برنامه اختتامیه تجلیل خواهند شد.
ارائه ۱۵ بازی کامپیوتری در حوزه مفاهیم دینی در نمایشگاه قرآن
وی با بیان دیگر بخش های نمایشگاه اظهار داشت: بخش نوجوان نمایشگاه قرآن بسیار فضای جذابی دارد و سعی کردیم حوزه بازی کودکان را با مفاهیم عترت پیوند دهیم. در همین راستا مرکز تجربه بازی به راه افتاده است و حدود پانزده بازی در حوزه مفاهیم دینی ساخته شده و با فناوری های روز جهانی رقابت می کند و در بخش نوجوان نمایشگاه عرضه خواهد شد. همینطور تغییرات محتوایی در بخش کودکان با عنوان باغ آیات کودکان در فضای تعاملی و حسی با هشت فضای موضوعی قرار گرفته که کودکان با مباحث نماز و موضوعات قرآنی آشنا می شوند. همینطور پویش ستاره های زمین است که با جامعه قرآنی عصر درحال برگزاری است. چندین جلسه خانگی برگزار می شود.
معاف با بیان بخش های دیگر افزود: بخش دیگری که سال جاری به راه افتاده است، مسجد جامعه پرداز و تمدن ساز است که در حدود سه هزار متر مربع بوجود آمده است. بخش دیگر در ارتباط با مشاوره است. یکی از صدمه ها نابسامانی مسئله های مشاوره ها در حوزه های مختلف است. در بخش های مشاوره های دانش بنیان ده ها اساتید برجسته مشارکت خواهند داشت.
وی افزود: یکی از ابتکارات نمایشگاه حضور وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است با بخش آثار صنایع دستی قرآنی است تا کسانی که نشان درجه یک هنری دارند در این بخش شرکت نمایند و بخش ورک شاپی را عرضه می دهند.
وی اضافه کرد: بخش بین الملل به صورت وبیناری با حضور بیست کشور برگزار می شود. وحدت اسلامی، تقریب مذاهب، دیپلماسی قرآنی، پشتیبانی از جنبش یمن مباحثی است که در بخش بین الملل به آن پرداخته خواهد شد.
معاف افزود: در نمایشگاه قرآن صد ناشر مرتبط حضور پیدا خواهند کرد. نخستین مجموعه هایی که از حضوری شدن استقبال کردند، ناشران بودند و آثار حوزه های مرتبط قرآنی و دینی را عرضه خواهند کرد.
وی اضافه کرد: نهادها و سازمان های دولتی در نمایشگاه قرآن بخش هایی داشته و فعالیتهای خویش را عرضه می دهند. علاوه بر آن مؤسسات قرآنی که بیشترین تاثیر در گسترش فضای قرآنی را دارند روز اول افتتاحیه گردهمایی ای با حضور صدها مدیر مؤسسات خواهند داشت و در هر دو بخش مردمی و دولتی خدماتی به مردم عرضه می شود.
وی اضافه کرد: در بخش عفاف و حجاب، کارگروه مد و لباس هم با مبحث فرهنگ سازی حجاب برای بانوان و آقایان اقداماتی را مد نظر قرار داده است. خیلی از عرضه کنندگان محصولات عفاف و حجاب در حدود ۱۲۰ غرفه با تخفیف های خوب محصولات خویش را عرضه خواهند کرد. همینطور بخش آواها و سرودهای دینی از بخش های دیگر نمایشگاه است.
وی ضمن اشاره به دیگر فعالیتهای دیگر در نمایشگاه قرآن اظهار داشت: از مرکز ملی ترجمه قرآن یا دارالترجمه رونمایی خواهد شد.. بخش دانشگاهی، بخش سفیران دعوت، ویژه مربیان و معلمان تهرانی را خواهیم داشت که به تلاوت قرآن دعوت می کنند و در میادین شهر حضور پیدا می کنند.
در ادامه محمد مهدی عزیز زاده قائم مقام نمایشگاه اظهار داشت: نمایشگاه مجازی با مبحث نمایشگاه تولیدات ویژه ای برای قشر نوجوان خواهد داشت. همینطور تلویزیون اینترنتی برای اولین بار در فضای نمایشگاه بوجود آمده است و همه در بخش ها مورد استفاده است. پیشبینی ما این است که استقبال خوبی در نمایشگاه را سال جاری شاهد باشیم.

منبع: