به گزارش عصر توریسم رئیس کل موزه ملی ایران اظهار داشت که برخی از آثار تاریخی شاخص حوزه دریای کاسپین که در موزه ملی ایران نگهداری می شوند مقرر است به مناسبت رویداد بین المللی ساری۲۰۲۲ در ساری به نمایش در آیند.
جبرییل نوکنده روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار نمود: موزه ملی ایران مجموعه ای از شاهکارهای تاریخی و هنری در ارتباط با شمال ایران را در اختیار دارد که یکی از این آثار مقرر است از فردا موقتاً در موزه تاریخ ساری به نمایش در آید، اما می خواهیم بعد از این نمایشگاه تک اثر که با انتقال بشقاب سیمین ساسانی ساری برگزار می شود، مجموعه ای از آثار تاریخی شمال ایران را در ساری در معرض دید علاقه مندان قرار دهیم.
وی اضافه کرد: برای انتقال آثار تاریخی موجود در موزه ملی ایران به هماهنگی های لازم و ایجاد فضا و زیرساخت مناسب در ساری نیاز است تا بعد از آن با در نظر گرفتن فضایی که در اختیار موزه ملی قرار می گیرد بتوانیم آثار مد نظر را انتخاب نماییم.
رئیس کل موزه ملی ایران تصریح کرد: در موزه های کشورهای عضو اکو آثار فراوانی از دوره ساسانی در معرض دید وجود دارد که این شاهکارهای هنری به شکلی میراث مشترک کشورهای عضو اکو و نشانی از قدرت موزه ها در دوستی ملت ها به حساب می آیند. بر همین مبنا تلاش می نماییم که در رویداد ساری۲۰۲۲ برنامه های شاخص موزه ای را هم در حد توان و ظرفیت اجرایی استان مد نظر قرار دهیم.
نوکنده خاطرنشان کرد: برای انتخاب آثار متعلق به تاریخ مازندران، گیلان و گلستان که مقرر است بطور موقت از موزه ملی ایران به ساری منتقل شود بعد از مشخص شدن فضا و زیرساخت ها، هم اندیشی با کارشناسان و مدیران موزه های شاخص استان برای مخاطب سنجی انجام می شود و سپس لیست آثاری که از موزه ملی به ساری انتقال داده می شوند مشخص خواهد شد.
وی با بیان اینکه موزه ملی ایران مفتخر است در برنامه های استانی حضوری پویا و فعال داشته باشد، اضافه کرد: تصمیم به برگزاری نمایشگاهی از شاهکارهای تاریخی کمتر دیده شده در ارتباط با نوار شمالی ایران و حوزه دریای کاسپین در ساری از سوی موزه ملی ایران قطعی است و اطمینان داریم که نمایشگاه ویژه ای خواهد شد.
رئیس کل موزه ملی ایران اظهار داشت: در سفری که این هفته به مناسبت افتتاحیه رویداد ساری۲۰۲۲ به ساری داریم علاوه بر بازدید میدانی از وضعیت زیرساختی، با مسؤلان مربوطه استان در این حوزه رایزنی می نماییم تا این تصمیم نهایی شود.
این مسئول اظهار نمود: مازندران یکی از کانون های مهم آثار هنری به جا مانده از ادوار تاریخی در ایران به حساب می آید. در هنر سفالگری و فلزکاری شمال ایران یکی از کانون های قدرتمند فرهنگی ایران است. از عصر آهن تا دوره های اسلامی ما آثار خاص و شاخصی از این منطقه داریم. به نمایش در آوردن این ظرفیت ها به مناسبت رویداد بین المللی ساری۲۰۲۲ می تواند برای اقشار مختلف مردم و بخصوص گردشگران جذابیت زیادی داشته باشد.

نوکنده رویداد بین المللی ساری۲۰۲۲ را فرصت استثنایی برای مازندران دانست و خاطرنشان کرد: حالا که این فرصت مهم برای مازندران فراهم شده همه مسؤلان و بخصوص رسانه ها باید تا جایی که می توانند آنرا برجسته کنند تا ساری از انزوای فرهنگی بیرون برود و مازندران از این فرصت مناسب بیشترین بهره را بگیرد.
روز سه شنبه ۲۰ اردیبهشت و همزمان با افتتاحیه رویداد بین المللی ساری۲۰۲۲ مقرر است بشقاب سیمین ساری که متعلق به دوره ساسانی است و سال ۱۳۳۵ در این شهر کشف شد به صورت موقت در موزه تاریخ ساری به نمایش در آید. پیشتر و در سال ۱۳۹۵ هم موزه ملی ایران جام زرین کلاردشت را برای مدتی محدود به موزه تاریخ ساری انتقال داده بود.
مراسم افتتاحیه رویداد بین المللی ساری۲۰۲۲ مقرر است طی روزهای ۲۰، ۲۱ و ۲۲ اردیبهشت با حضور مسؤلان سازمان همکاریهای اقتصادی اکو و همینطور سفرای کشورهای عضو اکو در ساری برگزار گردد.
پیشنهاد میزبانی مرکز مازندران بعنوان پایتخت گردشگری اکو با عنوان رویداد ساری ۲۰۲۲ اوایل سال ۱۳۹۸ از جانب میراث فرهنگی و استانداری مازندران به میراث فرهنگی کشور داده شد و روز ۱۲ مهر ماه سال ۱۳۹۸ هم به تصویب هیات وزیران گردشگری کشورهای عضو اکو در تاجیکستان رسید.
فعالیت اجرایی این رویداد از آذر ماه ۱۳۹۸ با استقرار دبیرخانه در محل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سپس اقدامات تبلیغاتی همچون رونمایی از لوگو شروع شد.
اهداف اصلی طرح پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو تشویق کشورهای عضو برای تهیه برنامه های ملی به منظور توسعه شهرهای گردشگری با هدف فقرزدایی و توسعه پایدار اقتصادی، افزایش توجه به طبیعت گردی، گردشگری مذهبی، سلامت و فرهنگی در بین کشورهای عضو، بالا بردن استانداردهای زندگی شهری، افزایش آگاهی عمومی مردم کشورهای عضو اکو از جاذبه های توریستی، منابع و امکانات موجود در این کشورها به منظور تشویق گردشگری ورودی و ایجاد رقابت مثبت بین کشورهای عضو به منظور رشد گردشگری می باشد.
منبع: