به گزارش عصر توریسم وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت:  بوم گردی، سیاست جدی ما در کنار اقامتگاه های رسمی است و از حضور جوانان انقلابی و هیاتی در این حوزه استقبال می نماییم.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایرنا، عزت الله ضرغامی روز پنجشنبه در دومین نشست تخصصی هیات ها و تشکل های دینی برگزیده مهرواره هوای نو با بیان این مطلب اضافه کرد: در این حوزه هر کدام از جوانان انقلابی، هیاتی و مسجدی معرفی شوند، خارج از نوبت بررسی می شوند و حتی وام و تسهیلات را بر مبنای دستورالعمل ها به آنان پرداخت خواهیم کرد.
وی بیان داشت: خیلی از توریستهای خارجی تمایل دارند به جای حضور در هتل ها، در روستاها و طبیعت اسکان پیدا کنند و از خوراکی های بومی استفاده کنند. چه بهتر که جوانان انقلابی و حزب اللهی چنین فضاهایی را دست بگیرند و پذیرای آنان باشند و به صورت مثال یک مادر شهید داستان سفر و کشور را برای آنان نقل کند.
ضرغامی درباره سهم برنامه های این وزارت خانه در زمینه سفر اربعین، اظهار داشت: اربعین بعنوان یک پدیده اعجاب انگیز که مشابه دیگری ندارد، حتی برای توریستهای خارجی هم جذابیت دارد؛ البته همین میزان هم در رسانه های خارجی مورد سانسور قرار می گیرد و تصویری از آن منتشر نمی کنند. مسئولیت سفر به عتبات عالیات و حج با سازمان حج و زیارت است اما ما بعنوان متولی گردشگری، نسبت به این سفرها بی تفاوت نبوده و در دولت پیگیر موضوعات آن هستیم.
وی افزود: نیمی از گردشگران در سفرهای خارجی به عتبات می روند و بخش بزرگی از توریستهای خارجی هم برای زیارت به کشور ما می آیند. بنا بود سفر زمینی عتبات برای کاهش هزینه ها اتفاق بیفتد اما به سبب مسائل سیاسی جلوی آن گرفته شد و امروز سفر عتبات فقط به صورت هوایی برگزار می گردد که قیمت آن هم هم بالاست، اما در دولت پیگیر هستیم تا گردشگری و زیارت زمینی مهیا شود.
مسئولیت سفر به عتبات عالیات و حج با سازمان حج و زیارت است ولی ما بعنوان متولی گردشگری، نسبت به این سفرها بی تفاوت نبوده و در دولت پیگیر موضوعات آن هستیم.

این عضو کابینه دولت سیزدهم از هیات بعنوان مهمترین، گسترده ترین، پرنفوذترین و انسان سازترین ابزار و تشکل فرهنگی و مذهبی یاد کرد و اظهار داشت: برای انسان سازی و تربیت لازم نیست دائم به سوالات جواب دهیم بلکه گاهی با رفتار، انس و نزدیکی هم می توانیم پاسخگو باشیم. بزرگان ما زمانی که مسئله دار می شوند همه چیز را زیر پا می گذارند. در فتنه ۸۸ آیا واقعا مسئله افراد روی تقلب بود؟ ما در صدا و سیما که پرچمدار مقابله با فتنه بودیم، با افراد جلسه می گذاشتیم اما مسئله آنان واقعاً تقلب نبود.
وی در پاسخ به درخواست برخی مسئولان هیات ها درباره جایگاه تشکل های دینی و فرهنگی در دولت، اضافه کرد: مطالبه شما را در دولت مطرح خواهم کرد. البته آقای رئیس جمهور دغدغه استفاده از ظرفیت های تشکل های دینی و فرهنگی را دارد و باآنکه امکان دارد در عمل این محقق نشده باشد که به سبب بعضی از کاستی هاست اما این نگاه انقلابی و دینی برخلاف دولت قبل وجود دارد.
ضرغامی در پاسخ به سوالی درباره حضور نهادهای فرهنگی و مذهبی در فرآیند گردشگری خاطرنشان کرد: درحال برنامه ریزی هستیم تا اگر یک توریست بعنوان مثال در کاخ های ۲۵ گانه رضاخان در سعدآباد حضور پیدا می کند، برپایه اسناد تاریخی و حقیقت ها در مورد اقدامات آنها همچون عهدنامه گلستان هم توضیحاتی عرضه شود که چه بخش هایی از کشور جدا شد تا افراد بتوانند قیاس دقیقی نسبت به گذشته و انقلاب اسلامی داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه نگاه تحولی را در وزارت خانه در فکر و عمل دنبال می نماییم، درباره ایجاد موزه هیات ها و مناسک دینی اظهار داشت: این مورد را پیگیری خواهیم کرد تا به نتیجه برسد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: هیاتی بودن یک شرافت است و هویت دارد. در اوایل انقلاب و برای گزینش آموزش و پرورش فردی به نام مرحوم احمد حجاریان پیشنهاد نمود که برای انتخاب مسئولان تربیتی سوالی قرار دهیم که آیا می دانید «سندی بن شاهک» کیست تا بفهمیم آن فرد هیاتی است یا نه. همه باید وارد هیات شوند. چونکه هیات، مرزبندی و جناح ندارد. نباید اجازه دهید به هر بهانه ای فردی با هیات قهر کند، چونکه در این صورت آن هیات، هیات نخواهد ماند.
وی اشاره کرد: باید اجازه دهیم هر فردی که می خواهد، در هیات فعال شود و حضور داشته باشد. در زمان فتنه بارها رهبر معظم انقلاب به من فرمود که میان سران فتنه و بدنه مردم مرزبندی داشته باشید. اگر فردی یک زمان موضع گیری داشت، نباید پایش را از هیات بُرید. فضای هیات، طبیعی ترین محفل و ابزار است و شبهه برانگیز نیست و این مانند یک طلا در اختیار شماست. تنگ نظری نکنید و راه را نبندید و اجازه دهید افراد از این فضا استفاده کنند.
هیات مانند یک طلا در اختیار شماست. تنگ نظری نکنید و راه را نبندید و اجازه دهید افراد از این فضا استفاده کنند.

به گزارش عصر توریسم به نقل از خبرگزاری ایرنا، مهرواره هوای نو اولین و بزرگترین مهرواره ای است که به صورت خاص به هیات ها و تشکل های دینی می پردازد و تلاش دارد نگاه هیات ها و رویکرد آنها را نسبت به عموم مردم و کارهای خودشان ارتقا دهد و با نشان دادن کارهای موثر هیات ها به عموم مردم سبب بهتر دیده شدن هیات ها در میان مردم و مسئولان شود.
این مهرواره از سه بخش تشکیل می شود که در بخش ستایشگران خاندان (ع) در محور اصلی شامل مداحی و مدیحه خوانی و در محور ویژه شامل تقدیر از نغمه سرایان، تقدیر از اقدامات شاخص، نسل حسینی و شهید حاج قاسم سلیمانی است. شاخصه های مدیحه خوانی در این مهرواره شامل تسلط در اجرا، رعایت آداب و شئون مداحی، انتخاب شعر و توانمندی صداست.
بخش کتاب دارای دو محور اصلی است که مبحث محور اول، کتاب سال عاشورا شامل رشته های پژوهش، شعر و نوحه، ادبیات داستانی، کودک و نوجوان، مستندنگاری و روایت و همینطور آثار هنری مکتوب است و در محور اصلی دوم در ارتباط با کتاب سال هیات و شامل محتوای کاربردی هیات، مستندنگاری هیات و متون آموزشی و پژوهشی هیات است. البته این بخش یک محور ویژه با عنوان تاریخ شفاهی هیات دارد.
بخش هیات هم دارای محورهای اصلی، ویژه و جنبی است که در محور اصلی مبحث هایی همچون ساختار و تشکیلات، مضمون و محتوا، هنر هیات، رسانه هیات، تولیدات هیات، هیات و اقتصاد، هیات و خدمات اجتماعی، هیات و خانواده، هیات و نوجوانان و همینطور هیات و بانوان مطرح می شود. محور ویژه شامل سه رشته نسل حسینی، کرونا و بزرگان عرصه منبر است و محور جنبی هم در ارتباط با خدمات آموزشی پژوهشی، خدمات هنری رسانه ای، خدمات حمایتی سازمان دهی و همینطور بانیان و حامیان است.
مراسم اختتامیه اولین مهرواره هوای نو روز شنبه (۲۴ اردیبهشت) از نماز مغرب و عشا در تالار وحدت برگزار می گردد و شاخص ترین هیات ها از میان چهار هزار هیات معرفی خواهند شد.
منبع: