به گزارش عصر توریسم «توت عنخ آمون» بعنوان یکی از مشهورترین فرعون های مصر باستان شناخته می شود و اشیاء مجللی که در مقبره او کشف شده در نقاط مختلف جهان به معرض نمایش گذاشته شده اند. اما آیا تمام فرعون های مصر باستان با انبوهی از اشیاء چشم گیر دفن شده اند؟
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا و به نقل از لایوساینس، زمانی که «هاروارد کارتر» دیرینه شناس بریتانیایی مقبره فرعون «توت عنخ آمون» را در سال ۱۹۲۲ گشود، گفت «اشیاء فوق العاده ای» را دیده است. این مقبره با گنجینه های شگفت آوری پر شده بود که همچون آنها به نقاب مرگ «توت عنخ آمون»، یک تخت پادشاهی طلا و حتی صندل های طلا میتوان اشاره نمود. اما آیا در دل تمام مقبره های سلطنتی مصر باستان چنین اشیاء حیرت انگیزی وجود دارد؟ پاسخ خیر است.
درحالی که هرم عظیم جیزه و سایر اهرام باستانی مصر بعنوان بناهای یادبود حیرت انگیزی شناخته می شوند، اما اشیاء تدفینی که در آنها وجود دارد در مقایسه با اشیائی که در مقبره فرعون های بعدی همچون «توت عنخ آمون» دفن شد، ساده تر به حساب می آید.
به قول «ولفرام گراجتسکی» که یک مصرشناس است، اهرام از دوره فرعون «جوزر»(دوران حکومت از ۲۶۳۰ قبل از میلاد تا ۲۶۱۱ قبل از میلاد) تا «اهمسه یکم»(دوران حکومت از ۱۵۵۰ قبل از میلاد تا ۱۵۲۵ قبل از میلاد) بعنوان مقبره فرعون های مصر مورد استفاده قرار می گرفتند. اغلب این اهرام قرن ها پیش غارت شدند، اما تعداد کمی از مقبره های سلطنتی تا حدی دست نخورده باقی ماندند و شواهدی از گنجینه های آنها باقی ماند.
برای مثال، شاهزاده «نفروپتاح»(که حوالی ۱۸۰۰ قبل از میلاد زندگی می کرد) در هرمی واقع در «هواره» منطقه ای در ۱۰۰ کیلومتری جنوب قاهره دفن شده است. دالانی که این شاهزاده در آن دفن شده است در سال ۱۹۵۶ مورد بررسی قرار گرفت و درنتیجه آن آثار سفالین، مجموعه ای از تابوت ها، تعدادی زیورآلات شخصی طلاکاری شده و چند نشان سلطنتی که هویت او را برای «ازیریس» ایزد جهان زیرین مشخص می کرد، کشف شد.
فرعون «هور»(که در حوالی ۱۷۵۰ قبل از میلاد زندگی می کرد) به همراه اشیاء مشابهی دفن شد با این تفاوت که وی در هرم دفن نشده است. جسد «هور» را در پارچه پیچیدند، اعضای داخلی بدنش را در ظروف مخصوص قرار دادند و صورتش را با نقاب مومیایی پوشاندند.
بر مبنای مقاله ای از «گراجتسکی» که در سال ۲۰۰۸ انتشار یافت، مقبره «حتپ حرس» مادر «خوفو»(فرعونی که هرم عظیم را ساخت) کمی مجلل تر است. این مقبره که در «جیزه» ساخته شده است یک تخت خواب و دو صندلی را که با طلا تزئین شده اند به همراه چند ظرف سفالین و ابزارهای کوچک مسی شامل می شود.
به قول «رگ کلارک» که یک مصرشناس است، بخش زیرین هرم ناتمام پادشاه «سخم خت» درحالی که هدف سرقت قرار نگرفته بود در سقاره کشف شد. تابوت دان این پادشاه خالی بود اما باستان شناسان توانستند ۲۱ دستبند طلا، یک عصای سلطنتی طلا و چندین جواهر دیگر کشف کنند. هرچند تمامی این موارد، اشیاء تدفینی ارزشمندی محسوب می شوند اما با گنجینه مقبره «توت عنخ آمون» قابل مقایسه نیستند.
تصویری از مقبره «توت عنخ آمون» در «دره پادشاهان»

منبع:

دسته‌ها: توریسم