به گزارش عصر توریسم، منظر فرهنگی ماسوله در کمیته میراث جهانی یونسکو بررسی گردید اما بعنوان یک میراث جهانی رای نیاورد بلکه برگشت خورد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، در چهل و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو که الان در شهر ریاض عربستان درحال برگزاری است، اعضای کمیته پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی ماسوله را در مدت زمان طولانی مورد بررسی قرار دادند. نماینده ایکوموس در ابتدا توضیحاتی در رابطه با ماسوله و منظر تاریخی و فرهنگی آن عرضه کرد و نظرش را در رابطه با عدم ثبت این پرونده داد و در بخشی از گفته های خود از ایران خواست تا توضیحات بیشتری را در پرونده لحاظ کند. ضمن این که باید یونسکو را از هر تغییری در آن آگاه کند. نمایندگان کشورهای مختلف همچون ژاپن، بلژیک، یونان، عربستان و عمان هم در رابطه با این پرونده صحبت کردند بعضی از آنها در موافقت با پرونده و برخی دیگر در مخالفت با آن اظهاراتی را بیان نمودند.
در این جلسه علی دارابی قائم مقام وزارت میراث فرهنگی و احمد پاکتچی سفیر ایران در یونسکو به همراه بعضی از کارشناسان حوزه میراث فرهنگی حضور دارد. رسول وطن دوست پیشکسوت میراث فرهنگی هم در این جلسه از پرونده ایران دفاع کرد و در بخشی از صحبت های خود اظهار داشت: ما باور داریم ماسوله یکی از مهم ترین و تاریخی ترین نقاطی است که می تواند کمک نماید. با کمک هم می توانیم پدیده جدید را در حوزه های ساختاری این مجموعه به ارمغان بیاوریم. پیش از این نگرانی هایی برای ثبت نشدن پرونده ماسوله وجود داشت. اما حالا با وجود مخالفت برای جهانی شدن آن، پرونده منظر فرهنگی ماسوله برگشت داده شد تا بتواند پرونده را تکمیل و سال های آینده شانس جهانی شدن را امتحان کند. پرونده پیشنهادی منظر فرهنگی ماسوله بنا بر نظر مشورتی و مصوبه شورای ملی ثبت آثار در سال ۱۴۰۰ برای دبیرخانه مرکز میراث جهانی یونسکو ارسال شده بود. منظر فرهنگی ماسوله از سال ۲۰۰۷ میلادی در «فهرست در انتظار» میراث جهانی یونسکو قرار داشت.

منبع: