به گزارش عصر توریسم دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر بر ضرورت اطلاع رسانی به مردم در جهت آزادسازی سواحل اظهار داشت: محدودیت ایجادشده برای ورود تورهای دارای مجوز به دو استان مازندران و گیلان بررسی و در صورت احتیاج به پیگیری از جانب دستگاههای بالاتر اطلاع رسانی می شود.
به گزارش عصر توریسم به نقل از خبرگزاری ایرنا از وزارت میراث فرهنگی، پنجاه ویکمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با حضور مصطفی فاطمی دبیر ستاد و دیگر اعضا در جهت هماهنگی برای تعطیلات پیش رو و برنامه ریزی تعطیلات تابستان، امروز شنبه ۷ خردادماه ۱۴۰۱ در سالن خلیج فارس معاونت گردشگری برگزار شد.
فاطمی در ابتدا به لزوم تشکیل متناوب و ماهیانه جلسات ستاد و تقویم سالانه که برپایه آن جلسات برگزار می شود، اشاره نمود و اظهار داشت: طی تعطیلات نوروز و عید فطر اقدامات خوبی از جانب دستگاههای عضو و استان ها انجام شد. در بعضی استان ها که با مشکلاتی از قبیل کمبود مواد غذایی، اسکان و حجم ترافیکی مواجه بودیم، به سرعت اقدامات لازم در جهت حل آن ها صورت گرفت.
وی همینطور به مشکلات پیش آمده در شهر کاشان در تعطیلات عید فطر اشاره نمود و اظهار داشت: با تشکیل جلسه و تدابیر انجام شده از جانب فرمانداری همینطور تاکید وزارت کشور مبحث به سرعت مورد بررسی قرار گرفت و گزارش مناسبی در جهت رفع مسائل عرضه شد.
در حال حاضر ضریب اشغال تخت ها و رزروها و همینطور فروش بلیت ها به بیشتر از ۸۰ درصد رسیده است و با عنایت به کاروان های زیارتی به مقصد حرم مطهر امام (ره) پیک بالایی را در تعطیلات پیش رو پیشبینی می کنیم
دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر بر بررسی و پیشبینی مشکلات قبل از تعطیلات تصریح کرد و اضافه کرد: هم اکنون ضریب اشغال تخت ها و رزروها و همینطور فروش بلیت ها به بیشتر از ۸۰ درصد رسیده است و با عنایت به کاروان های زیارتی به مقصد حرم مطهر امام (ره) پیک بالایی را در تعطیلات پیش رو پیشبینی می نماییم.
فاطمی ضمن اشاره به هماهنگی های انجام شده برای کاروان های زیارتی خاطرنشان کرد: بیشترین هماهنگی از راه استان تهران انجام می شود و ستاد ویژه ای هم در این خصوص تشکیل شده است. اصفهان و قم هم درگیر این سفرهای کاروانی خواهند بود.
وی همینطور به شلوغی شهرهای شمالی استان اصفهان بخصوص کاشان اشاره و بر لزوم نظارت بیشتر و انجام پیشبینی های لازم تصریح کرد.
مازندران و گیلان از دیگر استانهای پرمسافر یاد شده فاطمی در این جلسه بود و اظهار داشت: با عنایت به آزادسازی دریا وسعت کار این دو استان بیشتر شده است. با عنایت به افزایش حجم تردد مسافران کنار دریاها و این که اطلاعی از سواحل آزادشده ندارند، لازم است هماهنگی لازم با جمعیت هلال احمر و اورژانس استان صورت گیرد و اطلاع رسانی به مردم صورت گیرد که با کم ترین صدمه روبه رو شویم. همینطور هماهنگی لازم با دستگاههای مرتبط در جهت رعایت موازین فرهنگی و اسلامی در سواحل صورت گیرد.
وی با تکیه بر اطلاع رسانی در مورد سواحل، خاطرنشان کرد: همه نقاط ایمن نیست و مردم از این مورد اطلاع ندارند. پیشبینی کردیم با مشکل جدی در این خصوص مواجه شویم و ضروریست که ستاد اجرایی استان ها هماهنگی لازم را با فرمانداری ها انجام دهند.
محدودیت ایجادشده برای ورود تورهای دارای مجوز به دو استان مازندران و گیلان اظهار داشت: مبحث بررسی و در صورت احتیاج به پیگیری از جانب دستگاههای بالاتر اطلاع رسانی شود
دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر ضمن اشاره به محدودیت ایجادشده برای ورود تورهای دارای مجوز به دو استان مازندران و گیلان اظهار داشت: مبحث بررسی و در صورت احتیاج به پیگیری از جانب دستگاههای بالاتر اطلاع رسانی شود.
وی ضمن اشاره به تشدید نظارت ها بر اماکن توزیع غذا و رستوران ها در صورت اخطار بهداشتی و همینطور ضرورت تأمین آب شرب در شهرهای پرمسافر تصریح کرد.
فاطمی همینطور در ارتباط با سامانه ۰۹۶۲۹ بیان نمود: تدبیری اندیشیده شود که موضوعات مطرح شده توسط مردم همان لحظه به دستگاه مربوطه منتقل شود.
تشدید نظارت ها و بازدید ویژه از رستوران ها، تهیه ارزاق و اطلاع رسانی تردد ماشین ها در ورودی شهرها، اطلاع رسانی برای تعطیلی اماکن گردشگری و موزه ها در تعطیلات ۱۴ خرداد ماه، مدیریت و اسکان استان ها از مواردی بود که دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر بر آنها تاکید نمود.
او همینطور به همکاری و تعامل آموزش و پرورش و صداوسیمای مراکز استانی در جهت توزیع مکانی و زمانی سفر در تعطیلات گذشته همینطور هماهنگی با کمیته اربعین برای برنامه ریزی سفرهای اربعین اشاره نمود.
فاطمی به تدوین تقویم رویدادهای گردشگری اشاره نمود و اضافه کرد: تقویم رویدادهای گردشگری درحال تدوین است و در اختیار تمامی آژانس ها قرار می گیرد.
دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر خاطرنشان کرد: اطلاع رسانی رویدادها و جشنواره های استان هایی که کم تر مسافر دارند مورد تاکید است.
وی از استانهای گیلان، مازندران، اردبیل، کردستان، همدان، کرمانشاه، شهرهای شمالی اصفهان و خراسان رضوی بعنوان استانهای درگیر و استانهای قزوین، زنجان، سمنان، قم و اصفهان بعنوان استانهای در راه درگیر در تعطیلات پیش رو نام برد.
فاطمی در مورد کویر مرنجاب بیان نمود: این مورد در کمیسیون امنیت کویر درحال رسیدگی است. کانون جهان گردی و اتومبیل رانی از سوی ما برای پیگیری مبحث انتخاب شده است. همینطور شیوه دستورالعمل خودرو های آفرود در کویر و کوهستان درحال تدوین و نهایی شدن است.
او همینطور بر تشدید نظارت ها در مناطق آزاد بخصوص کیش تصریح کرد.
فعلا برنامه ای برای محدودیت تردد نداریم
در ادامه عین الله جهانی معاون اجتماعی پلیس راهور فراجا بیان نمود: پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا حداکثر تا ۲۴ ساعت آینده طرح ترافیکی خویش را در حوزه عملیات ترافیکی صادر و از راه صدا و سیما اطلاع رسانی می کند.
او اضافه کرد: بر مبنای هماهنگی های انجام شده تمام اتوبوس هایی که به مقصد مرقد امام(ره) به استان می آیند در راه رفت و برگشت اسکورت می شوند.
جهانی اولویت برنامه های ترافیکی را با مراسم ارتحال امام(ره) عنوان نمود و اضافه کرد: سفرهای ضروری را هم در کنار این مراسم بزرگ در نظر داریم. هم اکنون محدودیت تردد نداریم و در صورت ضرورت برای تخلیه بار ترافیکی مبادرت به یکطرفه کردن محوری خاص می نماییم. لازم است که مسافران به اطلاعیه های استانی و ملی توجه نمایند.
همکاری دستگاه ها برای استقرار آمبولانس ها در اماکن پرازدحام
علی شریفان مدیر کنترل فنی سازمان اورژانس کشور به پیشبینی تدابیر ویژه برای مراسم ارتحال امام(ره) اشاره نمود.
تشدید نظارت های بهداشتی، افزایش ظرفیت امکانات بیمارستانی، استقرار اورژانس در نقاط پرتردد، همکاری لازم سازمان ها در مورد استقرار آمبولانس ها و اماکن گردشگری پرازدحام، اطلاع رسانی بموقع سازمان هواشناسی برای ریزگردها، تدبیر برای تأمین آب شرب در تورها و دستورالعمل های لازم برای طبخ غذا از نکات مورد تاکید شریفان بود.
فروش بلیت های قطار بر اساس فروش صددرصدی
نماینده راه آهن هم اظهار داشت: فروش بلیت قطارها از اول خردادماه بر اساس فروش صددرصدی کل قطارهای مسافری انجام شده است. ضریب اشغال هم اکنون بالای ۸۰ درصد است. تلاشمان این است که خدمات ویژه ای با کم ترین قیمت عرضه دهیم. در پیش فروش تیرماه با عنایت به افزایش شدید تقاضای سفر سهمیه و ظرفیت فروش اینترنتی را برای سهولت بیشتر مردم افزایش داده ایم.
توسعه سامانه ۰۹۶۲۹ برای مسافران خارجی/ تعداد امدادگران به ۱۵۰۰ نفر رسید
امید شریفی مدیر روابط عمومی کانون جهان گردی و اتومبیل رانی درباره سامانه سفر ۰۹۶۲۹ اظهار داشت: این سامانه به صورت ۲۴ ساعته در سه شیفت در جهت اطلاع رسانی فعال است. در نوروز ۱۰۰هزار تماس و در عید فطر ۶۹هزار تماس پاسخ داده شده است.
او خاطرنشان کرد: توسعه سامانه برای توریستهای خارجی را در دستور کار داریم و زبان انگلیسی و عربی اضافه می شود. در حوزه امدادخودرو هم با افزایش ۵۰۰ امدادگر ظرفیت امدادگران به ۱۵۰۰ نفر رسیده است.
وزش باد شدید در استانهای مرکزی در ۱۳ خرداد/ در هفته جاری ریزگرد شدید نداریم
صادق ضیائیان رئیس مرکز ملی پیشبینی سازمان هواشناسی بیان نمود: پیشبینی ها را از یک هفته قبل صادر و به مراجع درخواست کننده ارسال کرده ایم. وزش باد شدید روز جمعه ۱۳ خرداد در محور استانهای یزد، سیستان و بلوچستان و سمنان و استانهای مرکزی پیشبینی می شود.
او اضافه کرد: در نقاطی که شن های روان دارند، امکان دارد با مشکل مواجه شوند. در هفته جاری آلودگی هوا به اندازه هفته گذشته که باعث تعطیلی گسترده شود، نخواهیم داشت.
صداوسیما یار کمکی اعضای ستاد
عباس فاطمی رئیس مرکز سیمای استانهای صداوسیما بیان نمود: برای اطلاع رسانی تلاش و خدمات تمامی اعضای ستاد، آمادگی داریم که اخبار مربوطه را در چارچوب خبری و گزارشی پوشش دهیم. در معاونت امور استان ها راه اندازی کارگروهی برای تولیداتی با هدف سفر بهتر پیشبینی کرده ایم.
او خاطرنشان کرد: تلاشمان این است بعنوان یار کمکی در کنار اعضای ستاد باشیم.
برنامه ریزی و توجه ویژه برای مقاصد جدید گردشگری
حجت الله غلامعلی نماینده وزارت کشور بیان نمود: در دو تعطیلات گذشته هماهنگی خوبی صورت گرفت و تذکرات لازم داده شد. در عید فطر حضور پنج برابری مسافران به کاشان اتفاق ویژه ای بود.
او تعطیلات تابستان را به علت تقارن با اربعین ویژه دانست و بر برنامه ریزی و توجه ویژه برای زیرساخت های شهری مقاصد جدید گردشگری مثل کردستان تصریح کرد.
غلامعلی همینطور درباره سواحل اظهار داشت: با عنایت به سند سامان دهی سواحل تکالیف دستگاه ها مشخص است و بر همان مبنا عمل خواهد شد. اگر احتیاج به برگزاری جلسه ای و یا ابلاغیه ای باشد، صورت خواهد گرفت.
ارائه خدمات ۵۰ تیم عملیاتی هلال احمر به زائران
احمد احمدی از سازمان امداد و نجات هلال احمر بیان نمود: ۵۰ تیم عملیاتی در مراسم ارتحال امام و تمام محورها در خدمت زائرین است، ۵۷۰ پایگاه آماده باش هستند و ۸۰ پایگاه موقت دایر است.
او اضافه کرد: برای طرح ملی تابستان و جانمایی پست های موقت با دستگاههای مرتبط هماهنگی لازم در حال انجام می باشد.
تجهیز ۲۵۰۰ واحد آموزشی برای اسکان فرهنگیان
ابوالفضل کفایتی نماینده وزارت آموزش و پرورش بیان نمود: در شهرستان های استان تهران واحدهای آموزشی در کهریزک و شهر ری برای عرضه خدمات اسکان به زائرین در نظر گرفته شده است.
او اضافه کرد: بیشتر از ۲۵۰۰ واحد آموزشی برای اسکان فرهنگیان تجهیز می شود. همینطور ۴۰۵ مرکز عرضه دهنده خدمات، ۵۰ پردیس دانشگاه فرهنگی و ۳۰۰ اردوگاه در روزهای تابستان خدمات عرضه می دهند.
برنامه ریزی راهیان نور برای اردوهای ارزان قیمت
نماینده راهیان نور هم ضمن اشاره به کاروان راهیان نور در ۱۱ استان کشور بیان نمود: در مورد طرح سلامت دریا در استانهای شمالی آمادگی همکاری کامل برای تأمین امنیت و سلامت را داریم. اردوهای غرب و شمال غرب از اردیبهشت کلید خورده و تا آخر تابستان ادامه دارد. برای اردوهای سیاحتی و زیارتی مشهد هم برنامه ریزی برای پایگاه ها انجام شده است.
او اضافه کرد: برای توزیع سفر در چارچوب خدمات اردویی ارزانقیمت و عرضه خدمات در استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، ایلام و کرمانشاه درحال برنامه ریزی هستیم.

منبع: