عصر توریسم: ایرنا- نقش مهم و پررنگ شهرداری ها در توسعه گردشگری بسیار پررنگ و غیرقابل انکار است و این روند هزینه بر، در نهایت به حفظ میراث تاریخی و ظرفیت های گردشگری و ایجاد درآمد پایدار برای مردم و مدیریت شهری می انجامد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از خبرگزاری ایرنا، شهر و هر آنچه که در آن هست مستقیم یا غیرمستقیم تحت مدیریت و نظارت شهرداری است و نتایج منفی آن گریبان گیر و نتایج مثبت آن مدال افتخاری بر گردن مدیریت شهری می شود.
مسلم است که درآمدهای شهرداری با پویایی آن ارتباط مستقیم دارد. یکی از مهم ترین شاخصه های شهر پویا، تعامل شهروندان و گستردگی روابط اجتماعی است و هرچقدر حضور شهروندان در محیط های شهری بیشتر باشد، حس امنیت هم به تبع آن بالا رفته و رونق و شکوفایی در آن منطقه از شهر بیشتر خواهد بود. و البته گردشگران بیشتری هم تمایل به حضور در آن شهر خواهند داشت.
در این راستا مناسب سازی محیط شهری اهمیت زیادی دارد و اقدامات، راهکار ها و نگاههای مشخصی در این خصوص مورد توجه برنامه ریزان و مدیران شهری است. به صورتی که در شهرهای بزرگ و موفق، شهرداری ها در اجرای طرح های گردشگرپذیر و توسعه گردشگری با سایر دستگاههای مرتبط مانند میراث فرهنگی رقابت می کنند و شهرداری ها مهم ترین نقش را دراین زمینه ایفا می کنند.
گذشته از این، سازمان های تعریف شد در شهرداری ها خود گویای وظیفه مهم این نهاد عمومی در توسعه گردشگری می باشد و اگر شهرداری دراین زمینه کوتاهی کند و یا اولویت هایش مغایرتی با این امر داشته باشد، به مثابه هدررفتن ظرفیت های شهر و از بین رفتن فرصت درآمد بیشتر برای شهر و مردم شمرده می شود.
میانگین تحقق بودجه شهرداری مرکز استان سمنان در پنج سال قبل تنها ۳۶ درصد است و این نشان دهنده نیاز شدید این شهر به اجرای طرح های درآمدزایی پایدار است. شهرداری سمنان در دوره گذشته عملکرد خوبی در این عرصه داشت و امید است در دوره جدی هم عملکرد شهرداری مکمل دوره گذشته باشد

بنابراین، مهم ترین و زیرساختی ترین اقدام شهرداری می تواند اجرای طرح هایی باشد که درآمد پایدار برای شهر به دنبال دارد؛ حتی اگر این اقدامات با تفکر عموم فاصله داشته باشد و چون در ظاهر به چشم نمی آید، افکار عمومی برچسب کم کاری و یا منفعل بودن به شهرداری بزند.
عملکرد شهرهای موفق، می تواند الگوی بدون خطای شهرداری سمنان باشد
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با تشکیل شورای اسلامی در شهرها، شهردار به صورت غیرمستقیم توسط مردم و با نظر اعضای شورای شهر که در حوزه های مختلف متخصص هستند انتخاب می شود؛ ازاین رو نگاه ویژه ای به بحث گردشگری دارند و بودجه تعیین شده شهرداری ها بیشتر در جهت جذب توریست است.
مصطفی یغمائیان بیان نمود: عملکرد نمونه های داخلی موفق در گردشگری، مانند کاشان، اصفهان و شیراز که در سیر توسعه شهری و جذب توریست موفق بودند، می تواند بعنوان الگوهای ثابت شده، بدون خطا و بدیهی توسط شهرداری سمنان اجرا شود.
وی اضافه کرد: تجمع بناهای تاریخی مانند حمام ها، بازار، مسجد امام (ره) و مسجد جامع در بافت تاریخی شهر سمنان و وجود خیابانی مانند منوچهری در بافت میانه این شهر که با دیدن آن، حضور در کویر را احساس نمی نماییم ظرفیت ویژه ای برای جذب توریست فرهنگی است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان اظهار داشت: مدیریت سابق شهر سمنان، در زمینه گردشگری فعالیتهای بسیار شاخص و ویژه ای داشت و ساماندهی پیاده راه امام خمینی (ره) طرح بسیار مهمی در توسعه گردشگری شهر است که سال ها راکد مانده بود.
یغمائیان عملکرد مدیریت فعلی شهر سمنان را در حوزه گردشگری تا کنون خوب برآورد کرد و اظهار داشت: شهردار و اعضای شورای شهر بومی هستند و شناخت خوبی از این شهر و ظرفیت ها دارند و اولویتشان توسعه گردشگری است؛ هدف اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان هم تعامل و همکاری با شهرداری در جهت تقویت گردشگری می باشد.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان اظهار داشت: در مجموع فعالیت شهرداری ها در حوزه گردشگری از حدود هشت سال قبل بسیار تقویت شد و این اتفاق هم برای پویایی شهر مفید می باشد و هم درآمد خوبی برای شهرداری به دنبال دارد.
برخی کشورها تنها بر مبنای خدمات رفاهی شهرداری جذب توریست می کنند
رئیس شورای اسلامی شهرستان سمنان هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گردشگری را یک صنعت دانست و اظهار داشت: از زمانی که بحث جهانی شدن شهرها عنوان شد، شهر مورد نظر در کشورهای دیگر هم معرفی می شود و توریستهایی از سایر کشورها هم نیازمند خدمات رفاهی شهر هستند.

حسین موسوی بیان نمود: در ایران، مدیریت شهری وظایفی بر عهده دارد که در سایر سازمان ها هم وجود دارد و از این نظر به مدیریت شهری فرانسه شبیه است اما واحدهای خدمات رسان مانند آب، برق و گاز در اختیار شهرداری نیست و گردشگری هم خدمت رسان است.
وی اضافه کرد: برخی کشورها بدون داشتن آثار تاریخی شاخص و تنها بر مبنای خدمات رفاهی که شهرداری عرضه می دهد توریست جذب می کنند و این خود گویای نقش پررنگ شهرداری ها در جذب توریست است.
رئیس شورای اسلامی استان سمنان اظهار داشت: میراث تاریخی و فرهنگی که معرفی آن بسترساز گردشگری ست، در شهرها وجود دارد و ازاین رو عرضه خدمات رفاهی به گردشگران به شهرداری مربوط می شود چونکه شهر گردشگری، شهری جهانی است.
موسوی بیان نمود: از طرفی وظیفه وزارت میراث فرهنگی در برابر بناهای تاریخی، حفظ و نگهداری است و فعالیتی در توسعه و گسترش آن نمی کند در حالیکه شهرداری هم در خدمات زیرساختی مانند حفظ و نگهداری و هم در توسعه بناهای تاریخی و جذب توریست ایفای نقش می کند.
وی اضافه کرد: احتیاج به کانون و سازمانی است که دوگانگی بین شهرداری و اداره میراث فرهنگی را ساماندهی کند و بهمین منظور، «مرکز بین المللی شهرهای آسیایی جاده ابریشم» در شهر سمنان بوجود آمد که شهرهای آسیایی راه ابریشم از نظر گردشگری با یکدیگر در تعامل باشند.
موسوی بیان نمود: توسعه گردشگری، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال را به دنبال دارد و از این نظر شهرداری ها منتفع می شوند.
رئیس شورای اسلامی استان سمنان اظهار داشت: شهری رونق اقتصادی دارد که پویا باشد و شهرداری ها می توانند با گسترش گردشگری، به معرفی فرهنگ و رونق اقتصادی و تولید شهر خود کمک کنند و شهر را به پویایی برسانند.
توسعه گردشگری در ابتدا هزینه بر و در ادامه درآمد پایدار است
سرپرست مدیریت بافت تاریخی و مسئول ستاد بازآفرینی شهرداری سمنان هم به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شهرداری ها با احیای بافت تاریخی و بناهای باارزش و تعریف کاربری های متفاوت این بناها، به معرفی آن و جذب گردشگران کمک می کنند.
سعید پرسا بیان نمود: همینطور با توضیح کاربری های اصلی این بناها در گذشته و گزارش آنچه در آن می گذشته، میتوان گردشگران را ترغیب به بازدید از بنا کند.
وی اضافه کرد: خانه تاریخی معماریان مقرر است به خانه گردشگری کودک و خانه دانایی مقرر است به موزه فرش تبدیل گردد.
سرپرست مدیریت بافت تاریخی و مسئول ستاد بازآفرینی شهرداری سمنان با اعلان اینکه آثار تاریخی هویت و تاریخچه شهر هستند اظهار داشت: بافت و کوچه های قدیمی شهر هویت دار و خاطره ساز هستند ازاین رو کتابی به نام «محله های باف تاریخی سمنان» برای معرفی محله های تاریخی سمنان چاپ شد.
پرسا بیان نمود: همینطور در این محله ها کاشی هایی دارای بارکد نصب گردید که با اسکن آن میتوان تاریخچه و وجه تسمیه محله های قدیمی را شنید.
وی اضافه کرد: توسعه گردشگری، گرچه در ابتدا برای شهرداری هزینه به دنبال دارد اما به مرور تبدیل به درآمد پایدار و رونق اقتصادی می شود و نوعی سرمایه گذاری است.
شهر موجودی زنده است که هرگونه تصمیم درست یا غلط در مدیریت آن می تواند شهر را برای مدت زیاد، و حتی برای همیشه بیمار کند. ازاین رو اولویت ها و تصمیمات مهم شهرداری و شورای اسلامی شهر باید با بررسی های دقیق و کارشناسانه و به دور از هرگونه هدف سیاسی و یا بهانه جویی هدفگذاری شود.