به گزارش عصر توریسم مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اظهار داشت: ۹ اثر صنایع دستی خراسان جنوبی امسال نشان ملی مرغوبیت دریافت کرد و طی یک برنامه سه ساله تلاش داریم این تعداد به ۲۰ مورد افزایش یابد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایرنا هادی شاهوردی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته صنایع دستی (۲۰ تا ۲۶ خرداد) اضافه کرد: از حدود ۳۰۰ رشته صنایع دستی کشور، ۸۵ رشته در استان خراسان جنوبی شناسایی شده و فعال است که ۱۰ رشته همچون مله بافی، رودوزی سنتی و چرم سازی احیا شده است.
وی خراطی، گلیم بافی، سیاه چادر، آهنگری، سفال و سرامیک را از رشته های فعال صنایع دستی این استان ذکر کرد و اظهار داشت: در حوزه صنایع دستی صنعتگران خوبی داریم اما بازار فروش ما آن طور که باید فراهم نیست بنابراین در معاونت صنایع دستی حوزه بازاریابی را فعال تر کردیم تا دغدغه صنعتگران را به شکلی رفع نماییم.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی افزود: سال قبل سه میلیارد و ۲۱۵ میلیون تومان اعتبارات مصوب بخش صنایع دستی این اداره کل بود که حدود ۲ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.
وی با اشاره به اینکه ۲۵۸ میلیون تومان از این اعتبار به آموزش اختصاص یافت که نیاز است با کمک فرمانداران این اعتبار توسعه یابد اظهار داشت: همینطور در راه اندازی بازارچه ها و مراکز صنایع دستی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و برای تجهیز مراکز و تهیه اقلام مورد نیاز صنعتگران هم ۲۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.
شاهوردی با اشاره به اینکه ۲۲ عنوان برنامه طی هفته صنایع دستی در استان برگزار می گردد اضافه کرد: رونمایی از سایت جدید اداره کل، برگزاری نخستین رویداد آموزشی تخصصی در حوزه صنایع دستی، افتتاح کارگاه نساجی و دوخت لباس و کارگاه سرامیک در بیرجند، برگزاری نمایشگاه توانمندی های صنایع دستی در فردوس، آیین رونمایی از ثبت ملی میراث ناملموس تنورسازی در فردوس، برگزاری نمایشگاه عرضه و فروش صنایع دستی در قاین، افتتاح مجتمع رنگ ریزی در قهستان، افتتاح کارگاه تولید سفال و زیورآلات در نهبندان همچون این برنامه ها است.
وی برگزاری نخستین نمایشگاه صنایع دستی شهرستان های شرق استان به میزبانی سربیشه، آیین کلنگ زنی راه اندازی مرکز آموزش صنایع دستی زیرکوه و طبس، برگزاری نمایشگاه دستاوردهای صنایع دستی سرایان، افتتاح کارگاه سنتی خراطی، افتتاح کارگاه آموزشی قلم زنی و پته دوزی در طبس، تجلیل از صنعتگران عضو خانواده شهدا و راه اندازی خانه صنایع دستی خوسف را از دیگر این برنامه ها برشمرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اظهار داشت: سال قبل ۵۱۷ مجوز صنایع دستی در استان صادر شد و ۷۰۰ نفر در رشته های بومی و مزیت دار استان آموزش های صنایع دستی را فرا گرفتند.
وی میزان فروش صنایع دستی استان را پارسال ۲ میلیارد تومان در فروشگاه ها، نمایشگاه ها و از راه فضای مجازی اعلام نمود و اضافه کرد: شرکت صنعتگران استان در ۱۸ نمایشگاه و برگزاری ۱۰۲ بازارچه فصلی صنایع دستی در چارچوب ۵۷۰ غرفه از دیگر اقدامات است.
شاهوردی عنوان کرد: درآمد صادرات صنایع دستی خراسان جنوبی پارسال ۲۶۷ هزار دلار برآورد شد که باید با ساماندهی آن از این ظرفیت برای معرفی و صادرات به کشورهای همسایه استفاده گردد.
وی با اشاره به اینکه تابحال ۲۱ میلیارد تومان طرح در حوزه صنایع دستی از محل بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ به صندوق کارآفرینی امید برای دریافت تسهیلات عرضه شدند اظهار داشت: از این میزان چهار میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان معادل ۱۹.۵ درصد تسهیلات پرداخت شده که باید در فرصت باقی مانده تا آخر سال مالی، پرداخت تسریع یابد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی بر تقویت و معرفی بازارچه های دائم صنایع دستی استان تصریح کرد و اضافه کرد: خانه های تاریخی با اولویت به حوزه صنایع دستی واگذار می شود و اگر مکانی در بوستان کاجستان، میدان ابوذر و بوستان توحید بیرجند در اختیار اداره کل میراث فرهنگی استان قرار گیرد بازارچه صنایع دستی در چارچوب شب بازار یا ثابت با سازه سبک دایر خواهد شد.
وی اظهار داشت: تابحال ۳۵۰ صنعتگر صنایع دستی استان از بیمه تأمین اجتماعی و سه هزار و ۳۰۰ نفر از صندوق بیمه روستاییان و عشایر بهره مند شدند که در بیمه شاغلان حوزه صنایع دستی چالش های زیادی به لحاظ تأمین اعتبار وجود دارد.
شاهوردی برندسازی در حوزه صنایع دستی برای حرکت به سمت ثبت جهانی را ضروری دانست و اضافه کرد: هر یک از شهرستان های استان باید در یک حوزه صنایع دستی فعال شوند.
وی ضمن اشاره به هدف گذاری برای ارتقای حوزه صنایع دستی استان طی سه سال آینده اظهار داشت: راه اندازی ۲ خانه خلاق صنایع دستی، تهیه اطلس صنایع دستی استان، تولید محتوا برای معرفی صنایع دستی، احیای سه رشته صنایع دستی، افزایش ۲ برابری تسهیلات اشتغال، افزایش شهرها و روستاهای ملی، برگزاری ۳۰۰ دوره آموزشی عمومی کوتاه مدت، برگزاری ۵۰ بازارچه موقت در شهرستان ها و دریافت گواهی و مهر اصالت از یونسکو برای ۲ نشان صنایع دستی استان همچون برنامه های در دستور کار است.
شاهوردی به بازگشایی باغ رحیم آباد بیرجند برای بازدید عموم اشاره و عنوان کرد: ارگ این مجموعه هم درحال مرمت و بهسازی است و در صورت اتمام آن هفته صنایع دستی بازگشایی می شود که استقرار بعضی از کارگاه های صنایع دستی در این مجموعه می تواند برای مردم دیدنی باشد.
وی اظهار داشت: انتقال اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی به محل فرمانداری در ارگ کلاه فرنگی بیرجند در دست پیگیری است اما به سبب نبود اعتبار تابحال محقق نشده بنابراین در صورتیکه محلی برای استقرار این اداره کل فراهم نشود مجبور به انتقال این مجموعه به باغ رحیم آباد هستیم.

منبع: