سمنان مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان میامی از آغاز مرمت و سامان دهی حریم مسجد جامع تاریخی فرومد اطلاع داد.
سید محمدصادق رضویان ۱۲ تیرماه ۱۴۰۱ با بیان این خبر اظهار نمود: مرحله جدید مرمت مسجد جامع فرومد با اجرای سامان دهی حریم درجه یک این بنای تاریخی، اجرای کف فرش سنگی، آب راه، دفع و اصلاح شیب معبر مجاور و اصلاح ناودان های بنا شروع شد.
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان میامی اضافه کرد: جداره سازی داخلی مسجد، اجرای کاه گل، بندکشی، اجرای رخ بام آجری، سامان دهی محوطه غربی شامل برداشت نخاله ها و آوارها و تسطیح محوطه، شب بندی و هدایت آب های سطحی در مراحل قبلی انجام شده است.
رضویان ضمن اشاره به این که این مسجد حدود ۷۰۰ سال قدمت دارد، خاطرنشان کرد: تابحال و در مراحل مختلف، کار مرمت مسجد انجام شده است.
وی افزود: این بنا یکی از آثار پرارزش معماری دوره خوارزمشاهیان است که در مساحتی حدود ۸۲۰ مترمربع به صورت دو ایوانی ساخته شده و متشکل از دو ایوان شمالی و جنوبی است.
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان میامی با اشاره به اینکه مسجد جامع فرومد با شماره ۳۴۵ به ثبت آثار ملی رسیده است اظهار داشت: آرامگاه ابن یمین فرومدی و شیخ حسن جوری در این منطقه قرار دارد و فرومد بعنوان روستای هدف گردشگری به حساب می آید.
میامی دارای چهار منطقه نمونه و هفت روستای هدف گردشگری می باشد و بزرگ ترین مجموعه کاروانسرای ایران در این شهرستان قرار دارد.
دشت شقایق و آفتابگردان کالپوش، جنگل های زیبای دشت شاد و نام نیک، مسجد و حمام آقایان، کاروانسرای شاه عباسی، آب انبارهای قدیمی، برج های زیبا و یخچال قدیمی از آثار طبیعی و تاریخی میامی به حساب می آید.

منبع: