طرح توسعه آستان مقدس امامزادره موسی مبرقع(ع) قم در حالی اجرا می شود که مردم منطقه از مسئولان برای تسریع در عملیات اجرائی و بهره برداری هرچه سریعتر این طرح، همت جهادی را مطالبه می کنند.
به گزارش عصر توریسم به نقل از خبرگزاری ایرنا، اجرای طرح ملی توسعه آستان چهل اختران از سال ۱۳۸۹ با سفر مقام معظم رهبری به قم تصویب و عملیات اجرایی آن در سه فاز شروع شد که مقرر گردید یک سوم اعتبارات طرح از دفتر مقام معظم رهبری، یک سوم اعتبارات در ارتباط با راه و شهرسازی و یک سوم هم از اعتبارات استانی باشد.
منطقه ای که بقعه امامزاده موسی مبرقع(ع) در آن واقع شده به چهل اختران قم هم مشهور است چون که ۴۰ تن از امامزادگان هم در کنار یکدیگر در این مکان دفن شده اند، ازاین رو این مکان مذهبی محل رجوع خیلی از شیعیان داخل و خارج از کشور است.
از سوی دیگر چهل اختران قم یکی از محل های تجمع سکنه سادات در قم است و از دیرباز از وجهه بالایی برخوردار بوده و خیلی از وقایع انقلاب هم از داخل این منطقه شکل گرفته است. خیلی از شهدای دفاع مقدس هم از اهالی منطقه چهل اختران قم بوده اند و مزار پاکشان داخل صحن های امامزاده موسی مبرقع(ع) قرار دارد.
خبرنگار ایرنا به منظور بررسی معضلات موجود در حاشیه اجرای طرح ملی توسعه آستان چهل اختران قم به منطقه رفت و از ۲ تن از شهروندان مشکلات موجود را جویا شد.
احمد استادی از اهالی منطقه چهل اختران اظهار داشت: متاسفانه اجرای طرح چندین سال است به طول انجامیده و هر مرتبه بعد از مقداری کار عمرانی یک دفعه طرح برای چند ماه تعطیل می شود.
وی اضافه کرد: وجود بناهای تخریب شده که به صورت خرابه در آمده است چهره نازیبایی را برای منطقه چهل اختران قم که خیلی از سادات و خانواده شهیدان در آن ساکن هستند بوجود آورده است.
وی افزود: همین خرابه ها و زمینهای خاکی با مساحت بالا سبب بوجود آمدن گرد و خاک می شود و با ورود به داخل منازل سلامتی شهروندان را به خطر می اندازد.
فاطمه محمدی دیگر ساکن این منطقه هم از مسؤلان گلایه دارد که چرا اجرای طرح باید سال ها به درازا بکشد.؟
وی اضافه کرد: چهل اختران یکی از مناطقی بوده که از گذشته های دور به خوبی و نیکی از آن و ساکنانش یاد می شده اما حالا به هنگام ورود به این محله شاهد تل هایی از خاک و خانه های خراب شده هستیم.
تخصیص ۲۵۰ میلیاردریال اعتبار برای ساماندهی بقاع امامزادگان چهل اختران قم
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم ضمن اشاره به نیاز طرح ساماندهی بقاع متبرک امامزادگان چهل اختران قم به اعتبارات دولتی اظهار داشت: ۲۵۰ میلیاردریال اعتبار از جانب دولت برای این طرح اختصاص یافته است.
روح الله امرالهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن اشاره به جلسه اعضای کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم با نماینده تام الاختیار اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم و اعضای هیات امنای حرم امامزادگان موسی مبرقع و چهل اختران (ع) اظهار داشت: در این نشست پیشنهادهای خوبی از جانب طرفین عرضه و توافق هایی با اوقاف انجام شد در حالیکه برخی پیشنهادات هیات امنای امامزادگان بیشتر از موضوعات مورد توافق بود.
وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه برای اجرای طرح سه طرف همکاری وجود دارد توضیح داد: راه اندازی پارکینگ با مدیریت شهری و اجرای صحن با اداره کل راه و شهرسازی استان قم و راه اندازی شبستان ها هم با هیات امنای امامزادگان چهل اختران و اوقاف استان است.

اعتبار دولتی برای تملک اراضی و منازل موجود در طرح
امرالهی با بیان اینکه برای تملک اراضی و منازل موجود در جوار بقاع امامزادگان چهل اختران، اعتبارهای دولتی درنظر گرفته شده است اظهار داشت: طبق آخرین تصمیم برای راه اندازی شبستان ها اوقاف استان با اداره کل راه و شهرسازی توافق کرده که زمین لازم برای راه اندازی شبستان ها را تحویل بدهد.
وی اضافه کرد: راه اندازی صحن امامزادگان از اعتبارات ملی و توسط اداره کل راه و شهرسازی استان قم صورت خواهد گرفت.
وی بیان نمود: منبع مالی برای تملک منازل شخصی در حوزه صحن و شبستان ها با اعتبارات ملی است و در حوزه پارکینگ هم شهرداری قرار شد تملک لازم را انجام دهد و در واقع هر دستگاهی در راه موظف شده خود کار تملک را به سرانجام برساند.
امرالهی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در این حوزه که برخی اهالی منطقه گفته اند ارزش گذاری املاک آنها به ازای متری سه هزار تومان انجام شده است اظهار داشت: بر مبنای تعریف «قیمت منطقه ای» املاک منطقه متری سه هزار تومان قیمت منطقه ای دارند اما مردم نگران نباشند چون که هیات سه نفره ای از دارایی، دادگستری و شورای شهر املاک را تعیین قیمت می کند که فعلاً در مورد حدود قیمت آن نمی توانیم صحبت نماییم.
وی عنوان کرد: آخرین پلاک ها که در مورد صحن بوده با ردیف بودجه دولتی درحال تملک است.
وی هم چنین در مورد قرار گرفتن خانه تاریخی توکلی در محدوده طرح اظهار داشت: مدیریت شهری در این حوزه درحال مذاکره با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم است.
آغاز عملیات اجرایی ساماندهی بافت اطراف حرم امامزاده موسی مبرقع
مدیرکل راه و شهرسازی قم به تازگی اعلام نمود که عملیات اجرایی ساماندهی بافت اطراف حرم امامزاده موسی مبرقع(ع) قم در محله چهل اختران این شهر بعد از وقفه ۱۱ ساله شروع شد.
محمد صادقی در گفت وگویی بیان نمود: طرح ساماندهی محلات بافت مرکزی، بخشی از وظایف و مأموریت های این اداره کل است که در چارچوب طرح بازآفرینی شهری قم در دست اجرا و پیگیری است.
وی اضافه کرد: یکی از این محلات، محله چهل اختران قم است که ساماندهی بافت اطراف حرم امامزاده موسی مبرقع، در طول سالیان گذشته به علت مشکل های مختلف به تأخیر افتاده است.
صادقی توضیح داد: عدم تعامل دستگاه ها در داخل استان و بخصوص فقدان اعتبارات مورد نیاز برای عملیات اجرایی از مهم ترین این مشکل ها بوده است.
وی ضمن اشاره به اینکه میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای این پروژه ۳۰ میلیارد تومان است، اظهار داشت: برپایه مصوبه سفر رئیس جمهور به استان قم، عملیات اجرایی طرح توسعه حرم موسی مبرقع(ع) از محل اعتبارات دولتی و به میزان یک سوم سهم اعتبارات ملی توسط مسکن و شهرسازی، یک سوم از محل اعتبارات استانی توسط استانداری و یک سوم هم سهم شهرداری تملک و اجرای طرح انجام می پذیرد.
وی با بیان اینکه مساحت کل طرح، هشت هزار و ۵۰۰ متر مربع است، افزود: هفت هزار مترمربع در چارچوب ساخت صحن و رواق و ۱۵۰۰ مترمربع آن محور دسترسی خواهد بود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قم مدت زمان عملیات اجرایی را هشت ماه اعلام نمود و اضافه کرد: در اولین مرحله طرح راه اندازی فضای صحن شهری، رواق های اطراف، تاسیسات شهری و اجرای گذر تاریخی در دستور کار است.
همانطور که پیش تر در مقدمه این گزارش عنوان شد منطقه چهل اختران قم از جهات مختلف دارای خصوصیت های خاص می باشد و انتظار مردم منطقه چهل اختران تسریع در اجرای طرح توسعه است و امیدوارند با همت دولت سیزدهم این طرح سرانجام خوبی داشته باشد.
گزارش: محمد جهانگیریان