به گزارش عصر توریسم، وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: قسمتی از اقتصاد آینده حوزه کشاورزی و روستا، به سمت «گردشگری کشاورزی» خواهد رفت، به زودی دراین زمینه نشست های تخصصی برگزار می نماییم.
به گزارش عصر توریسم به نقل از خبرگزاری ایرنا، گردشگری روستایی، گردشگری کشاورزی و بوم گردشگری، عباراتی است که این روزها میان مباحث و نوشتار متخصصان و فعالان این صنعت پیشتاز جهانی بسیار شنیده می شود، بااینکه بر سر تعاریف و مفاهیم آن بحث های نظری همچنان وجود دارد، اما آنچه اهمیت دارد و بر روی آن اتفاق نظر است و نقطه تمرکز و اشتراک همه برنامه ریزان، مجریان و ذی نفعان هر کدام از این نوع گردشگری های موضوعی است تلاش همه جانبه و هماهنگ و توامان برای حفظ منابع طبیعی و محیط زیست، احترام به آداب و سنت های جامعه محلی، رونق اقتصاد کشاورزی و روستایی و تجربه یک حس متفاوت می باشد.
گردشگری کشاورزی (اگروتوریسم) شاخه ای از بوم گردشگریست. در بعضی از روستاها، کشاورزان خوش ذوق مزارع خودرا برای جذب و پذیرایی از گردشگران با هدف کسب درآمد و اضافه کردن گردشگری به زنجیره ارزش اقتصادی و کسب وکار خود فضایی را فراهم کردند که موجب می شود گردشگران در زمان سفر به روستا با حضور در مزرعه و یک روز کار کشاورزی و کاشت و نگهداری، چیدن محصول آشنا شوند

گردشگری روستایی نقش به سزایی در حفظ روستا و ادامه تولید دارد
سیدجواد ساداتی نژاد در گفت و گو با خبرنگار گردشگری ایرنا گفت: وقتی با تغییرات اقلیم، خشکسالی در بعضی مناطق بروز می کند، و صنعت کشاورزی اقتصاد خودرا از دست می دهد که یکی از فاکتورهای مهم مهاجرت از روستا به شهر است، خیلی از روستاهای ایران هم بنا بر این از سکنه خالی شده اند.
وزیر جهاد کشاورزی اشاره کرد: تغییر اقلیم و خشکسالی در روستا منجر به کاهش دبی قنات شده و چندین رشته قنات در روستا کاملا خشک می شود، به تبع روستایی از نظر اقتصادی و درآمدی نمی تواند آنجا زندگی کند، در این حالت بهترین راه که می توان روستایی را در محل زندگی خود نگه داشت تا منطقه از سکنه خالی نشود، توسعه گردشگری روستایی به عنوان مکمل کشاورزی است که می تواند خلا به وجود آمده در اقتصاد کشاورزی را جبران کند.
ساداتی نژاد به تجارب توسعه گردشگری کشاورزی در جهان اشاره نمود و اضافه کرد: در این نوع گردشگری جذابیت زندگی روستایی، کشاورزی و روستایی در کنار تولید موجب می شود سکونت در روستا استمرار پیدا کند، بدین سبب گردشگری روستایی نقش به سزایی در حفظ روستا و ادامه تولید دارد.

فرزندان ما در گردشگری کشاورزی با سبک زندگی روستایی آشنا می شوند
وی اشاره کرد: در یک سال قبل با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی (سیدعزت الله ضرغامی) در حوزه توسعه گردشگری روستایی یکی دوبار نشست و گفت و گو داشتیم تا کارهای مشترکی را در زمینه کشاورزی و گردشگری کشاورزی شروع نماییم، ایشان هم با علاقه مندی این مساله را پی گیری کردند و ساز و کاری را هم طراحی شد، حالا مجوز گردشگری کشاورزی هم صادر می شود، یک سری مجوز هم اعطا شده است.
بیشتر بخوانید
کشاورزان به خانواده بزرگ گردشگری وارد شده اند
ساداتی نژاد اشاره کرد: در وزارت جهاد کشاورزی، اداره کل توسعه پایدار و محیط زیست متولی حوزه گردشگری کشاورزی است که به زودی نشست های تخصصی دراین زمینه هم انجام خواهد شد. این حوزه ظرفیت بسیار مناسبی در زمینه اقتصادیست جذابیت های بسیار زیادی برای نسل آینده دارد، فرزندان ما وقتی وارد محیط های گردشگری کشاورزی می شوند با سبک زندگی روستایی، توجه به محیط زیست، سبک تولید و مصرف محصولات را می آموزند.
وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: اگر گیاهان دارویی در کنار گردشگری کشاورزی قرار گیرند، جذابیت این حوزه ویژه ای خواهد شد، قسمتی از اقتصاد آینده حوزه کشاورزی، به سمت گردشگری کشاورزی خواهد رفت.

دسته‌ها: توریسم