به گزارش عصر توریسم، در شورای برنامه ریزی حج و بعثه، علاوه بر اعلام جدید قیمت های سفر عتبات عالیات عراق، نماینده ولی فقیه حج و زیارت اظهار داشت: در قضیه آزادی حاجی ایرانی بازداشت شده در عربستان، هزینه ای نشد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین صحبت الله رحمانی ـ معاون عتبات سازمان حج و زیارت ـ در شورای برنامه ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت، هزینه سفرهای هوایی به عتبات را در وضعیت فعلی، بین ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام نمود و اظهار داشت: هزینه سفرهای زمینی از سه میلیون و ۶۰۰ هزار تا شش میلیون تومان و کاروان های ارزان نیز از دو میلیون و ۸۰۰ هزار تا سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.
او با اشاره به اینکه در طرح نوین عتبات، ارزان سازی سفرهای زیارتی با هدف جذب حداکثری زوار در اولویت قرار گرفته است، اضافه کرد: دوره ی جدید اعزام ها که پس از اربعین شروع شده برای اعزام ۴۲ هزار زائر ظرفیت سازی شده است. در حال حاضر نیز شش هزار زائر در قالب کاروان های تحت نظارت سازمان حج و زیارت در عراق هستند و امروز نیز ۳۵ کاروان دیگر به عتبات اعزام شدند.
حجت الاسلام و المسلمین عبدالفتاح نواب ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ که ریاست این شورا را به عهده داشت، از رئیس سازمان حج و زیارت خواست باتوجه به گذشت بیش از ۱۰ ماه از اجرای طرح نوین عتبات، راهکارهای عملی برای رفع مشکلات هرچه زودتر اجرائی شود و برای ارائه خدمات در عتبات از شرکتها و نیروی انسانی توانمند و نرم افزار مناسب عتبات استفاده گردد.
او اشاره کرد: برای انجام دادن اقدامات لازم در عتبات، طرح اصلاح شده تا هفته اول آبان ماه تهیه و به جلسه شورای برنامه ریزی ارائه شود.

سرپرست حجاج ایرانی در ادامه به رئیس سازمان حج و زیارت سفارش کرد درباره ی محاسبه هزینه های ارزی و ریالی زوار در حج تمتع امسال بر طبق خدمات دریافت نشده و یا خدماتی که موسسه مطوفین ایران در عربستان، ناقص ارائه کرده است، پیگیری های لازم را انجام دهد.
نواب همین طور کوشش های انجام شده برای آزادی حاج «خلیل دردمند»، زائر بازداشت شده ایرانی در عربستان را وظیفه دانست و اظهار داشت: کشور بازداشت کننده بعد از ۸۰ روز به اشتباه خود پی برد و مجبور شد که او را آزاد کند.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، پشتیبانی و دفاع از هموطنان در خارج از کشور را وظیفه ذاتی دستگاه های مسؤول دانست و با اشاره به اینکه بین وظیفه و هزینه کردن تفاوت وجود دارد، اظهار داشت: در قضیه آزادی این حاجی ایرانی، هزینه ای نشد و آنچه صورت گرفت وظیفه بود و عربستان هم متوجه بیگناهی او شد.
خلیل دردمند که در مراسم حج امسال به همراه مادر خود به حج مشرف شده بود، به سبب انداختن عکسی از سردار شهید قاسم سلیمانی با کعبه، بازداشت شده بود و روز دوشنبه یازدهم مهرماه از مسیر هوایی یکی از کشورهای همسایه حوزه خلیج فارس وارد تهران شد. بگفته وزیر امور خارجه کشور، وزرای خارجه عراق و عمان در پیگیری آزادی حاجی ایرانی بازداشت شده نقش داشتند.

منبع:

دسته‌ها: توریسم