عصر توریسم: به گزارش عصر توریسم، خراسان رضوی مسئول ثبت آثار ملی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اظهار داشت: سرزمین کوهستانی کلات نادری دارای طبیعتی بکر و زیبا و تاریخی پرفراز و نشیب است. حضور اقوام مختلف با آداب و رسوم خاص این منطقه را منحصر به فرد کرده است.

محمود طغرایی در گفتگو با ایسنا در مورد کلات نادری اظهار نمود: سرزمین کوهستانی کلات نادری در شمال شرق استان خراسان رضوی و در دل رشته کوه هزار مسجد واقع است. این منطقه دارای طبیعتی بکر و زیبا و تاریخی پرفراز و نشیب است. اقوام مختلف با جلوه های متنوع فرهنگی، آداب و رسوم، کلات نادری را تبدیل به ناحیه ای منحصر به فرد کرده اند.

وی اضافه کرد: بررسی های دیرینه شناسی نشان داده است این منطقه با برخورداری از مواهب طبیعی سرشار، از دوران قبل از تاریخ تا معاصر، خواستگاه و زیستگاه اقوام مختلف بوده است.

مسئول ثبت آثار ملی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی بیان نمود: اهمیت این منطقه در دوران تاریخی و بخصوص در دوره های اشکانی و ساسانی دو چندان شده و بخشی از آن به یکی از مناطق مهم با استحکامات نظامی تبدیل گشته است. قلعه نظامی فرود یادگار آن دوران است.

وی خاطرنشان کرد: از دوره اسلامی هم در این منطقه شواهد بسیاری به جا مانده است. سد نادری از دوران سلجوقی، مجموعه تاریخی و معماری مسجد کبود گنبد با چندین فضای مختلف از دوره های ایلخانی تا دوره قاجار، مجموعه باغ و عمارت خورشید از دوره افشاری و کتیبه ای سنگی از نادر شاه افشار بخشی از آثار تاریخی بخش میانی کلات است.

طغرایی تشریح کرد: دژ تاریخی کلات یک عنصر پیچیده و منحصر به فرد معماری است. این دژ با بیشتر از ۲۰۰ عنصر استحکامی شامل دیوارهای سنگی، برج های خشتی و سنگ چین، حوض انبارها و عمارت های نظامی نبوغ نظامی نادرشاه و مردمان این سرزمین را نشان داده است.

طبیعت کوهستانی، جاذبه کلات نادری

وی اظهار داشت: طبیعت کوهستانی این سرزمین، جلوه زیبایی به این منطقه بخشیده است. آبشارهای «قره سو»، «ارتکند» و «آبگرم» بخشی از طبیعت کلات نادری است. رودخانه های پرآب و دره های سرسبز و زیبا، این منطقه را به بهشت دوستاران طبیعت، تبدیل نموده است.

مسئول ثبت آثار ملی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اظهار داشت: روستاهای کوهستانی جاذبه دیگر کلات نادری است. این روستاها با برخورداری از آب و هوایی مطلوب، در فصول بهار و تابستان و محصولات دامی و کشاورزی طبیعی به محل مناسبی برای اقامت گردشگران تبدیل گشته است.

وی اضافه کرد: جلوه های مردم شناختی خاص و صنایع دستی اصیل روستایی اقوام ترک و کرمانج از دیگر عناصر پرارزش و مورد توجه در گردشگری فرهنگی کلات نادری به حساب می آید.

طغرایی خاطرنشان کرد: خوشبختانه هنوز خیلی از آداب و رسوم این اقوام نظیر عروسی های سنتی با لباس های محلی و ورزش های بومی و محلی نظیر کشتی با چوخه در این منطقه برگزار می گردد. صنایع دستی در روستاهای این منطقه ظرفیت خوبی برای اقتصاد گردشگری در منطقه کلات نادری به حساب می آید. بافت گلیم در روستای «آغداش» یکی از صنایع دستی این منطقه است.

وی در مورد موسیقی این منطقه بیان نمود: موسیقی محلی کرمانجی و ترکی بخش مهمی از فرهنگ مردم کلات نادری است. این عنصر فرهنگی در تمامی روستاهای این منطقه زنده است و اجرا می شود.

کلات نادری تا وضعیت مطلوب گردشگری فاصله دارد

طغرایی اظهار نمود: جاذبه گردشگری منحصر به فرد، نزدیکی کلات نادری به مشهد و دسترسی نسبتا مطلوب به این منطقه برای ارتقاء اقتصاد گردشگری آن، همیشه مورد تاکید برنامه ریزان بوده است اما تا وضعیت قابل قبول فاصله بسیار زیادی دارد.

برگزاری رویدادهای فرهنگی، راه توسعه گردشگری کلات نادری

وی افزود: ایجاد تسهیلات برای تاسیس مراکز گردشگری مانند اقامتگاه های سنتی و خانه های بوم گردی زمینه جذب گردشگران بیشتری را بوجود می آورد. برگزاری جشنواره ها و رویدادهای فرهنگی با استفاده از آیین ها و مراسم سنتی مردم محلی در جذب توریست و آشنایی گردشگران با فرهنگ بومی و محلی استان بسیار موثر است.

مسئول ثبت آثار ملی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اظهار داشت: ایجاد بسترهای اقتصادی مانند بازارچه های فروش صنایع دستی و محصولات بومی در مراکز گردشگری محلی به جذب توریست و توسعه اقتصاد گردشگری این منطقه کمک می نماید.

ایجاد بستری برای مشارکت مردم راه توسعه اقتصادی کلات نادری است

وی بیان نمود: تقویت جامعه محلی و ایجاد شرکتهای تعاونی با زمینه مشارکت همگانی در عرضه و بهره مندی خدمات راهکاری تجربه شده و موفق است. در خیلی از جاذبه های طبیعی کلات نادری با ایجاد بستر مشارکت، مردم منطقه هم می توانند از حضور گردشگران بهره ببرند.

توسعه مطلوب زیرساخت ها عامل جذب توریست است

طغرایی تشریح کرد: توسعه مطلوب زیرساخت ها همچون جاده های استاندارد ومجموعه های پذیرایی بین راهی که مستلزم برنامه ریزی و سرمایه گذاری دولتی است هم در افزایش حضور و ایجاد امنیت و رفاه گردشگران بسیار اهمیت دارد.

وی درمورد میراث فرهنگی و آثار باستانی این ناحیه اظهار داشت: توجه به میراث فرهنگی و مرمت آثار تاریخی، زمینه ساز حضور گردشگران علاقمند به تاریخ و معماری در منطقه کلات نادری است.