عصر توریسم: به گزارش عصر توریسم، خراسان رضوی رییس جامعه حرفه ای اقامتگاه های بوم گردی خراسان رضوی اظهار داشت: مهم ترین حُسن تصدی گری بخش خصوصی در گردشگری این است که بتواند نیروی متخصص و با تجربه تربیت کند تا ثروت ملی و سرمایه گذار مبتلا به اختلال نشود.

صادق کاظمیان در گفت و گو با ایسنا درباب نقش بخش خصوصی در توسعه صنعت گردشگری اظهار داشت: اگر بپذیریم تاسیسات گردشگری و تشکل هایی که زیر نظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تحت عنوان «جوامع حرفه ای» تشکیل شده در قالب جوامع حرفه ای کشوری و انجمن های حرفه ای استانی نیز هست، این مساله از تمام بخش های متولی جوامع، انجمن ها و تشکل های بخش خصوصی برای در اختیار قرار گرفتن فعالیت ها و نظارت بر اجرای آن محق تر و متخصص تر به شمار می آیند.

وی درباب تعدد وظایف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سیستم دولتی اشاره کرد: با توجه به این که تمام ارکان این وزارت و ادارات کل مشتاق این مساله هستند اما به سبب تعدد مراکز اقامتی و صنایع دستی، آژانس ها نمی توانند به کمبود نیروهای متخصص رسیدگی کنند.

دبیر جامعه حرفه ای اقامتگاه های بوم گردی ایران افزود: در سال ۱۳۹۵ و در قانون برنامه ششم توسعه ماده ۱۰۰ در امور واگذاری تصدی گری گردشگری اعلام می کند که «سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می تواند قسمتی از امور تصدی گری حرفه ای و تخصصی گردشگری که طبق قانون تشکیل شده اند را واگذار کند».

وی افزود: این مساله موجب می شود که در سالهای بعد برمبنای علایق و ذهنیت هایی که وزارتخانه و متولیان دارند، نظارت و تصدی هایی نسبت به حوزه های مختلف گردشگری صورت گیرد. یادمان نرود که مواردی چون مجوز تاسیس، اصلاح، تکمیل، درجه بندی و نرخ گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر آن مهم ترین بخش هایی است که تشکل های حوزه تاسیسات گردشگری بطور جدی می توانند با مطالعه، ارتباط با سرمایه گذار و امکان سنجی و ظرفیت سنجی وارد آن شوند.

درجه بندی اقامتگاه های بوم گردی یک موضوع کاملا تخصصی است

کاظمیان اشاره کرد: درجه بندی و نرخ گذاری آن مساله ای است که خیلی از تاسیسات گردشگری ما می توانند در آن جنبه تخصصی داشته باشند؛ به عنوان مثال درجه بندی اقامتگاه های بوم گردی یک امر کاملا تخصصی است و کسانی که ارزیابی یک هتل، میهمانپذیر یا خانه مسافر را انجام می دهند، به هیچ عنوان تخصص این مساله را ندارند که بخواهند درجه بندی یک اقامتگاه بوم گردی را انجام دهند؛ بدین سبب بنظر می رسد دراین زمینه محق ترین بخش، جوامع حرفه ای و انجمن های استانی است.

وی عنوان کرد: تمام افراد این جوامع از فعالان و متخصصان تاسیسات گردشگری هستند و در سالهای اخیر نشان داده اند که کاملا همراه و هم پای وزارتخانه و ادارات کل حرکت می کنند. با وجود اعلام آمادگی زیادی که توسط این تشکل ها انجام شده اما این امر محقق نشده است و علت آن به تصمیمی که برای واگذاری و تصدی گری در وزارتخانه گرفته نشده، باز می گردد.

وزارت میراث فرهنگی باید تصدی گری حرفه ای خودرا به جوامع حرفه ای واگذار کند

رئیس جامعه حرفه ای اقامتگاه های بوم گردی خراسان رضوی اشاره کرد: امیدورام که این امر در قانون برنامه هفتم اصلاح گردد و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را موظف به واگذاری تصدی گری حرفه ای و تخصصی خود به جوامع حرفه ای کند. البته این نکته را باید بیان کرد که طی سالهای قبل واگذاری تصدی گری بسیار اندک بوده و حتی تشکل ها تا اندازه ای که بدنبال آن بوده اند، موفق به گرفتن تصدی گری تعدادی از بخش ها نشده اند.

وی افزود: به عنوان مثال در مقطعی واگذاری تصدی گری در حد تکمیل مدارک متقاضی تقلیل پیدا کرده بود که این مورد به هیچ عنوان مورد نیاز تشکل ها نبوده و نیست. تشکل ها می توانند به کسانی که قصد سرمایه گذاری در این عرصه را دارند، مشورت تخصصی ارایه داده و با راهنمایی تاسیسات گردشگری را به مسیری استاندارد هدایت کند تا بعد از ایجاد تاسیسات گردشگری مانند هتل ها، میهمانپذیرها و اقامتگاه های بوم گردی متوجه ایرادات نشوند.

تشکل های حرفه ای می توانند بازوی پرتوانی برای وزارت میراث فرهنگی باشند

کاظمیان اظهار داشت: بدین سبب تشکل های حرفه ای می توانند از بدو زمانی که متقاضی و سرمایه گذار وارد این حوزه می شود، به آنها مشورت دهند و طی دوره کسب مجوز، نرخ گذاری و درجه بندی با آن فرد همراهی کنند. همین طور در ادامه با این اقدامات می توان تشکل های منسجم تری داشت تا بتوان از منافع تاسیسات گردشگری به خوبی دفاع کرد.

وی افزود: تشکل های حرفه ای در گردشگری همین طور می توانند یک بازوی پرتوان برای وزارتخانه و ادارات کل باشند و بخش های دولتی می توانند روی آنها حساب کنند.

دبیر جامعه حرفه ای اقامتگاه های بوم گردی ایران افزود: البته باتوجه به کمبود نیروی متخصص و مشکلاتی که وزارتخانه با آن مواجه می باشد، تشکل های حرفه ای گردشگری یا همان بخش خصوصی می توانند بهترین حمایت ها را از وزراتخانه و ادارات کل داشته باشند.

منبع: