عصر توریسم: عصر توریسم: در صورتیکه ساترا انتشار سریال «سقوط» را گردن نمی گیرد و هنوز بودجه سریال «موسی ع» در هاله ای از ابهامات است، این روزها جشنواره های فجر با حاشیه هایی هم راه است.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، با نزدیک شدن به رزوهای برگزاری جشنواره های فجر، این روزها اخبار فرهنگی هنری بیشتر رنگ و بوی مقدمات برگزاری این جشنواره ها را به خود گرفته است. افتتاحیه جشنواره تئاتر فجر که از نظر زمان برگزاری مقدم برای جشنواره های دیگر است، روز شنبه اول بهمن ماه در تالار وحدت برگزار می گردد و این در حالیست که در سالهای قبل جشنواره تئاتر فجر افتتاحیه خاصی نداشت و عموما پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در فضای باز مجموعه تئاتر شهر ارائه می شد. از دیگر نکات قابل توجه درباره ی آیین افتتاحیه این جشنواره، این است که ورود عموم به آن آزاد است. همین طور بلیت فروشی نمایش های چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر از روز جمعه سی ام دی ماه شروع می شود.

در جشنواره های فجر چه خبر است؟
همچنین بخش رادیوتئاتر این جشنواره از ۲۵ دی ماه آغاز به کار کرده است که بگفته مدیر آن، در صورتیکه همیشه مخاطبانی پای این بخش از جشنواره نشسته اند اما لحاظ مادی حمایت نمی شود.
در حال و هوای برگزاری چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر، با داود فتحعلی بیگی که نمایش«در و گبر و قرص نان» را جهت شرکت در این جشنواره آماده اجرا می کند، گفت و گو کردیم، که نسبت به تحریم تئاتر در ایام گذشته معترض است و در این زمینه اظهار داشت: برخی از همکاران ما اجرای تئاتر را تعطیل کرده اند. شخصا در نمایشم انسانیت، مهربانی و رافت را تبلیغ می کنم. اگر تبلیغ اینها جرم است، پس من مجرمم! حرف من این است که اگر اعتراضی داریم، اول رفتار خودمان را درست نماییم. برخی از دوستان اعتراض می کنند، در صورتیکه همین دوستان وقتی کاری روی صحنه برده اند، دستمزد عوامل نمایش شان را پرداخت نکرده اند. با اینحال در نمایش هایم حتی وقتی با دانشجویانم همکاری داشته ام، دستمزدی هرچند ناچیز به آنان پرداخته ام که کفاف کرایه ماشین شان را بدهد.
همچنین گزارشی از حال و هوای هشتمین و نهمین جشنواره تئاتر فجر نوشتیم که سالهای ۱۳۶۸ و ۱۳۶۹ برگزار شده بودند. نکته قابل توجه در هشتمین دوره از این جشنواره این بود که در شرایطی که در آن مقطع جنگ ایران و عراق به انتها رسیده، جشنواره هشتم تئاتر فجر، برعکس جشنواره هفتم، بسیار مختصر برپا شد و تنها هشت نمایش در آن اجرا داشتند. نهمین جشنواره تئاتر فجر نیز برخلاف دوره های پیشین در تاریخی خارج از دهه فجر و البته با آثار هنرمندانی همچون علی نصیریان، عباس معروفی، قطب الدین صادقی، حمید جبلی، هادی اسلامی، آتیلا پسیانی، محمد چرم شیر، پروانه مژده و… انجام شد.
در حالی که دو هفته بیشتر تا شروع چهل و یکمین دوره از جشنواره فیلم فجر با قی نمانده، هنوز اسامی فیلم ها به سبب آماده نشدن نسخه کامل برخی آثار برای بازنگری اعلام نشده و به همین دلیل تعداد بیشتری فیلم در لیست نهایی قرار گرفته است، اسامی اعضای هیات انتخاب جشنواره بطور رسمی از طرف دبیر جشنواره – مجتبی امینی – اعلام گردید. در بین کسانی که در این ۴۱ دوره فیلم های جشنواره فجر را انتخاب کردند، حسین کرمی با ۱۰ دوره، مجید رضابالا با هشت دوره، محمدابراهمیم صلواتی فرد با ۶ دوره و محمدحسین نیرومند با پنج دوره رکورددار هستند و هیچ سینماگر نامداری به لیست رکورددارها نرسیده است.

خودنمایی سینمای ایران در جهان
از دیگر اخبار سینمایی می توان به نمایش شش فیلم سینمایی ایرانی در جشنواره فیلم های ایرانی در موزه هنرهای زیبای هیوستون راشاره کرد. در این رویداد سینمایی که از ۲۱ ژانویه تا ۵ فوریه (۱ تا ۱۶ بهمن) در آمریکا برگزار می شود، فیلم های «شطرنج باد» ساخته محمد رضا اصلانی، «دونده» ساخته امیر نادری، «خرس نیست» ساخته جعفر پناهی، «عنکبوت مقدس» از علی عباسی، «روز سیب» ساخته محمود غفاری و «سرنوشت» ساخته یاسر طالبی به معرض نمایش گذاشته می شوند. همین طور فیلم «دشمن» با بازی پیمان معادی به بخش پانورامای هفتاد و سومین جشنواره بین المللی فیلم برلین راه پیدا کرد.
از طرفی فیلم سینمایی «پالتو شتری» با بازی سام درخشانی و شاهرخ فروتنیان از هفته آتی در سینماهای کشور اکران می شود.
اما اخبار سینمایی دیگری هم روز چهارشنبه در ایسنا منتشر شد؛ بر این اساس «آواتار: راه آب» با عبور از «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست»، به پرفروش ترین فیلم سینما از شروع همه گیری کرونا تا به امروز تبدیل شد. همین طور پشت پرده اسکار ۲۰۲۳ امسال هم با اتقافات عجیبی روبرو بود که می توانید در این لینک درباره ی آنها بخوانید.

بودجه واقعی سریال موسی چقدر است؟
رسانه هم این روزها باحاشیه هایی از بودجه سریال «موسی (ع)» همراه بوده است، در حقیقت عمده خبرها به تناقضاتی مربوط می شود که از این حیث دامن گیر این پروژه شده است. برخی در فضای مجازی احتمال اختصاص ردیف بودجه جداگانه برای این سریال در بودجه سالانه مصوب مجلس را مطرح نمودند و با احتساب رقم ها به نرخ روز، گمانه هایی چون بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومانی برای تولید این پروژه را تخمین زدند. هرچند تهیه کننده با نادرست خواندن این ادعا، به کنایه اظهار داشت: «یا سریال نساختید یا ۱۰هزار میلیارد نمی دانید چقدر است!»

این «سقوط» را گردن نمی گیرند!
یکی دیگر از حواشی رسانه، مربوط به انتشار سریال «سقوط» با بازی حمید فرخ نژاد است که ساترا در اطلاعیه ای درباره ی انتشار این سریال توضیح داده است: «ساترا ضابط قضایی نیست و برای انجام ماموریت محوله و جلوگیری از تخلفاتی که منجر به بی نظمی در حقوق مردم و دیگر فعالان و رقبای کسب وکار مربوطه می شود، گزارش تخلفات را به دستگاه قضایی اعلام می کند.»
از اخبار فیلم، سینما و تئاتر که بگذریم، در این روز زمان و مکان احتمالی برگزاری نمایشگاه کتاب تهران اعلام شد، یاسر احمدوند ـ معاون فرهنگی وزیر ارشاد ـ با بیان این خبر همین طور درباره ی برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب سخن گفت.
کاوه میرعباسی ـ مترجم ـ که این روزها درحال ترجمه کتابی از یک نویسنده زن اسپانیایی است با ایسنا گفت وگویی داشت و از ترجمه های رونویس انتقاد نمود، به شکلی که از آوردن نام کتابی که درحال ترجمه دارد، از ترس لو رفتن، خودداری کرد.
افزون بر این ها، موزه هنرهای معاصر تهران هم که مدتی است به سبب بازسازی و تعویض کف پوش ها تعطیل شده است، بگفته رئیس این مکان فرهنگی و هنری همزمان با دهه فجر بازگشایی خواهد شد و مراسم وداع و خاکسپاری علی اکبرپور اسطلخی ـ موسیقیدان پیشکسوت کشور که سه شنبه ۲۷ دی ماه در سن ۸۸ سالگی درگذشت، روز پنجشنبه ۲۹ دی ماه ساعت ۱۱ بامداد در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار می گردد.

از ریزش سفر عراق تا یک کشف مهم در نروژ
رییس سازمان حج و زیارت، از افزایش انصراف از سفر عراق آگاهی داد که بگفته او این ریزش در سفرهای عتبات بدنبال نوسانات و افزایش نرخ ارز بوده است. سفر ارزان عتبات عراق وارد کانال چهار میلیون تومان شده، این درحالی است که اوایل تابستان سفرهای ارزان با نرخ دو میلیون و ۷۰۰ هزار تا سه میلیون تومان به اجرا گذاشته شده بود. بررسی ها بیان کننده آنست که هزینه سفر زمینی به عراق با کف قیمتی پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در حال اجرا است که این هزینه به هفت میلیون تومان هم می رسد. هزینه سفر هوایی به عراق با کاروان های زیارتی نیز با کف قیمتی ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان شروع می شود و در مسیرهای هوایی طولانی تر، همچون مشهد از مرز ۱۳ میلیون تومان عبور می کند.
در ادمه اخبار گردشگری، سازمان جهانی گردشگری، تازه ترین گزارش از ورود گردشگران بین المللی در سال ۲۰۲۲ منتشر نموده که بر این اساس گردشگری جهان می تواند به ۸۰ تا ۹۵ درصدِ سطوح پیش از همه گیری کرونا امسال میلادی برسد. همین طور پیش بینی شده که فرانسه، آلمان، ایتالیا و همین طور قطر، هند و عربستان سعودی همگی نتایج قوی را به ثبت رسانده اند.
در هفته ای که گذشت و روز چهارشنبه شماری از استانهای ایران با هشدارهای هواشناسی و ناپایداری شرایط جوی همراه بودند، بدین جهت نگرانی هایی درباره ی آثار تاریخی کشور وجود دارد، بدنبال این مساله مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان درباره ی شرایط آثار تاریخی استان اظهار داشت: در ایام اخیر و باتوجه به شرایط جوی موجود اوضاع آثار تاریخی خوب بوده است و هم اکنون کارگاه های مرمت این استان و «مسجد جامع» که در اثر بارش های گذشته رطوبت زده است، منتظر ابلاغ بودجه هستند.
همچنین اعلام گردید که مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد از پنجشنبه تا شنبه به سبب برگزاری رویداد سیاسی تعطیلست.
خبر مهمی هم از یک اکتشاف در میراث فرهنگی داشتیم؛ بر این اساس باستان شناسان قدیمی ترین سنگ حکاکی شده با نوشته های خط رونیک که به نام «سنگ رونی» شناخته می شود را در نروژ کشف کردند.

خبری برای خبرنگاران
دست آخر اینکه مهلت ثبت نام وام خرید کالا برای خبرنگاران تا ۱۰ بهمن ماه تمدید گردید.

دسته‌ها: توریسم