به گزارش عصر توریسم موزه شهرهای حاشیه جاده ابریشم در شهر تاریخی سمنان تولید می گردد.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، علیرضا احمدیان دبیر كل مجمع شهرهای جاده ابریشم با اشاره به موقعیت شهر سمنان در راه جاده ابریشم، اظهار داشت: موقعیت سمنان در همجواری با دیگر استان ها و كریدور جنوب به شمال و غرب به شرق كشور، این شهر را در منطقه ای استراتژیك قرار داده است كه باید از این ظرفیت بهره برد.
وی با اشاره به برگزاری مجمع شهرهای جاده ابریشم در شهر سمنان، تصریح كرد: سمنان بعنوان یكی از شهرهای اصلی در راه جاده ابریشم، نقش بسزایی را در شناخت جاذبه های این مسیر ایفا می كند.
شهردار سمنان هم در این دیدار با اشاره عبور سالانه 20 میلیون زائر از استان سمنان، اظهار داشت: هدف ما تغییر وضعیت سمنان از یك معبر به یك مقصد گردشگری می باشد و در این راستا تلاش داریم جاذبه های گردشگری و تفریحی سمنان را معرفی و سامان دهیم.
سید محمد ناظم رضوی تولید موزه جاده ابریشم در حاشیه مجمع شهرهای جاده ابریشم را از برنامه های پیش رو خواند و اضافه كرد: در حاشیه این مجمع، از شهرهای مختلف كشور دعوت خواهیم كرد تا محصولات و مصنوعات خویش را عرضه كنند و در بخشی ویژه، با محصولات، مصنوعات و جاذبه های گردشگری سمنان آشنا خواهند شد.
ایشان در ادامه خاطرنشان كرد: هچنین با استراحت گاه های درخور و شایسته ای كه در شهر سمنان تولید خواهیم كرد، تلاش داریم مخاطرات جاده ای برای زائران علی ابن موسی الرضا را كاهش و در كنار آن سمنان را بعنوان شهری تاریخی با جاذبه های طبیعی و گردشگری معرفی نماییم.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، جادهٔ ابریشم یا راه ابریشم شبكهٔ راه های به هم پیوسته ای با هدف بازرگانی در آسیا بود كه خاور و باختر و جنوب آسیا را به هم و به شمال آفریقا و خاور اروپا پیوند می داد؛ مسیری كه تا سدهٔ پانزدهم میلادی به مدت ۱۷۰۰ سال، بزرگ ترین شبكهٔ بازرگانی دنیا بود.
فعل ماضی به كار بردن برای این جاده شاید زیاد درست نباشد چونكه این جاده هنوز هم وجود دارد و در حال كار است اما دیگر از شكوه و رونق افسانه ای گذشته را شاید نداشته باشد. این جاده افسانه ای از جنوب آسیا، شمال آفریقا و قاره اروپا گذر می كرده و تاجران و بازرگانان بسیاری را به خود دیده است كه برای تبادل كالاها و به دنبال آن فرهنگ ها از این جاده گذر كرده اند.
در خیلی از كتب تاریخی این گونه نوشته اند كه جغرافی دان آلمانی، فردیناند ریختوفن برای نخستین بار در سال ۱۸۷۷ به این جاده ی پهناور نام ابریشم را داده است وتنها دلیل آن هم حمل ابریشم چین از این جاده به كشورهای حوزه ی دریای مدیترانه و مناطق دیگر بوده است.
این اسم دلالت بر شبكه ای از طریق های تجاری در این مسیر داشت كه چین و اروپا را از قرن ۳ قبل از میلاد به هم وصل می كرد. اما مالكوم كالج، مورخ و تاریخ نگار معروف انگلیسی، به وجود آمدن جاده ابریشم را به اوایل دوران مهرداد دوم، یكی از شاهان سلسله ی اشكانیان مرتبط دانسته است. می توان در هر دوی این نظریه ها شك كرد زیرا، با اینكه محل قرارگرفتن مكان هایی قبل از تاریخ همچون تپه چخماق شاهرود، تپه حصار دامغان، چشمه علی ری و یا تپه های سراب وسرآسیاب كرمانشاه را به دقت بررسی نماییم، به این نتیجه خواهیم رسید كه انسان ها و تمدن های قبل از تولد مسیح هم به اهمیت و جایگاه این شاهراه تجاری پی برده بودند.

از صادرات مهم چین هم به ایران پارچه های ابریشمی بوده است كه حتی در دوره ای حكم پول رایج و مقبول را داشته است. این مسیر از دوران قبل از تولد مسیح تا عصر حكومت صفویه یكی از طریق های اصلی تجارت آسیا و شاید دنیا محسوب می شده است كه در دوره های مختلف چند راه فرعی به راه اصلی آن یا پیوسته است و یا از آن منشعب شده است.
ازاین رو در طول این شبكه های ارتباطی تجاری برای كسانی كه از آن گذر می كردند، بناها، روستاها و شهرهای گوناگونی هم ساخته و مورد استفاده قرار گرفته اند. برخی از این شهر ها هنوز هم به حیات شهری خود ادامه می دهند و وجود دارند. بعنوان مثال از مشهد و ری می توان به این شهر هایی كه هنوز ادامه حیات می دهند می توان اشاره نمود. اما خیلی از این شهر ها به ویرانه یا تپه های باستانی هم اكنون تبدیل گشته اند. همچون بناهای این مسیر می توان به كاروانسرای شرف، كاروانسرای آهوان، كاروانسرای قوشه، كاروانسرای بیستون و پل های بیستون و خاتون را نام برد.
هم اكنون مجمع جهانی شهرهای جاده ابریشم در شهر قزوین بعنوان یك مركز بین المللی فرهنگی، اقتصادی و گردشگری در ایران با هدف تعامل سازنده و همكاری متقابل با ۳۰۰ شهر از ۷۳ كشور كه در راه جاده ابریشم قرار دارند شكل گرفته است. هدف این سازمان، تحقق اهداف پایدار توسعه تجاری با تشكل هایی فرهنگی، اقتصادی و گردشگری می باشد كه در سال ۱۳۹۵ در كاروانسرای سعد السلطنه ی شهر قزوین تاسیس شد.
در ۱۶ روز مه سال ۲۰۱۷ طی مراسمی در چین و با حضور ۳۰ تن از رهبران جهان، جاده ابریشم جدید در چین راه اندازی شد تا را جدید برای فرصتهای اقتصادی چین كه هم اكنون یكی از قدرت های اقتصادی جهان است، به وجود آید. جاده ی ابریشم جدید امكانی تازه در اختیار كشورها قرار می دهد تا تجارت خویش را از آسیا، اروپا و آفریقا را بیشتر از پیش گسترش دهند.