به گزارش عصر توریسم یزد رئیس هیات امنای امام زاده عبدالله (ع) بافق این آستان مقدس كه در مجاورت بافت تاریخی این شهر واقع شده را یكی از مقاصد همیشگی گردشگران این شهرستان خواند.
«سید سعید حسینی» در گفتگو با خبرنگار ایسنا در مورد این آستان شریف، اظهار نمود: امامزاده عبدالله(ع) فرزند بلافصل موسی ابن جعفر(ع) و برادر بزرگ امام رضا(ع) هستند که در 12 ربیع الاول سال 143 هجری قمری دیده به جهان گشودند و در پنجم رجب سال 203 هجری قمری بنا به منقولات، به شهادت رسیدند.
وی با بیان این که معماری و کاشیکاری های منحصر به فرد این زیارتگاه در شهرستان بسیار چشم نواز است، افزود: بنای این مجموعه که در وسط یکی از میادین اصلی شهر بافق قرار گرفته، دارای گنبدی دایره ای شکل و منحصر به فرد است که در قلب این شهر خودنمایی می کند.
حسینی اضافه کرد: مساحت عرصه این مجموعه تاریخی مذهبی که متعلق به قرن پنجم تا هفتم هجری قمری است، یک هکتار وسعت دارد و معماری اسلامی در ساخت آن مشهود است و آیینه کاری ها و کاشی کاریهای آن هم در طول زمان به زیبایی آن افزوده است.
وی آستان مقدس امامزاده عبدالله(ع) بافق را مورد محبت و اقبال مردم استان های همجوار بخصوص کرمان و اصفهان هم دانست و اظهار داشت: هر ساله تعداد زیادی از مسافران و گردشگران، زائر این امام زاده می شوند که خیلی از آنها برای چندمین مرتبه برای ادای دین و حاجت، به بافق سفر می کنند.

حسینی از نقش امام زاده عبدالله(ع) در رونق گردشگری بافق یاد کرد و اظهار داشت: این امام زاده یکی از مهمترین محورهای گردشگری بافق به حساب می آید که خوشبختانه با قرارگیری در محور گردشگری تاریخی این شهر و مجاورت با بناهای تاریخی، همواره یکی از مقاصد اصلی گردشگری این شهرستان است و همیشه در روزهای پررونق گردشگری شاهد اتراق تعداد قابل توجهی از گردشگران در این امام زاده هستیم.
وی با بیان این که نذورات و کمک های مردمی به این امام زاده نسبت به سال های قبل افزایش بیشتر از 40 درصدی داشته است، اظهار نمود: بعضاً به دلیل افزایش اعتماد مردم به هیات امنای امام زاده و از سویی دیگر شناخت بیشتر کرامات این امام زاده، منجر به افزایش قابل توجه نذورات و کمک های مردمی شده است.
این مسئول از اجرای برنامه هایی به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در این آستان مقدس اطلاع داد و اظهار داشت: بعضاً این امام زاده دارای کمبودها و ضعف هایی مانند نداشتن مهمانسرای زائرین بود که به منظور پیشگیری از چندباره کاری، طرحی جامع برای امام زاده تهیه و به تایید سازمان اوقاف رسید تا برپایه آن طرح هایی اولویت بندی و در دستور کار قرار گیرد.
وی با اشاره به پیگیری برای ساخت مهمانسرای امام زاده، خاطرنشان کرد: یکی از این طرح ها، ایجاد صحن جوادالائمه(ع) با اعتبار 1.4 میلیارد تومان بوده که خوشبختانه تابحال 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی به کاشی کاری سر در ورودی امام زاده هم اشاره نمود و اظهار داشت: از دیگر اقدامات در دست اجرا، ایجاد سقف متحرک به تناسب اصالت و قدمت بنا و با تایید اداره میراث فرهنگی، به منظور افزایش فضای مسقف و گنجایش ظرفیت است که این طرح هم در دست طراحی و برآورد اعتبار به منظور اجراست.

این مسئول ایجاد حسینیه در داخل فضای امام زاده با عنوان شبستان حضرت زهرا(س) را با برخورداری از معماری ایرانی و اسلامی از دیگر اقدامات عمرانی عنوان نمود و اظهار داشت: ساماندهی رقبه(مغازه)های تجاری و املاک امام زاده عبدالله (ع) هم از دیگر اقداماتی است که تابحال انجام شده است.
وی به اجرای برنامه های فرهنگی در بستر امام زاده(ع) اشاره نمود و اظهار داشت: خوشبختانه قدم های مثبتی هم در این حوزه برداشته شده که نمونه آن در ایام کرونا، توزیع بیشتر از 200 بسته معیشتی به ارزش هر بسته 350 هزار تومان بود.
حسینی به تجهیز و بهبود بیشتر از پیش اتاق عقد این مجموعه اشاره نمود و اظهار داشت: هر فرد متمایل و علاقه مند به برگزاری مراسم عقد خود در این امام زاده، از فقیر تا غنی، می تواند از ظرفیت این اتاق به صورت مجانی بهره مند شود که البته در ایام کرونایی و به دلیل محدودیتهای اعمال شده برنامهای در اینباره نداریم اما در ایام عادی عموما هفته ای دو زوج متقاضی برگزاری مراسم های خود در این حوزه بودند.
وی به اجرای برنامه هایی قرانی و مجازی در ایام کرونایی اشاره نمود و اظهار داشت: در زمینه مباحث قرانی، مسابقاتی به صورت مجازی با پیشبینی 300 نفر شرکت کننده برگزار گردید که شاهد حضور 900 نفر متقاضی در رده های سنی مختلف بودیم که در انتها هم به 175 نفر از برگزیدگان جوایزی تعلق گرفت.
رئیس هیات امنای امام زاده عبدالله (ع)، ترویج قران در بین جوانان را از مهمترین اهداف برگزاری برنامه های فرهنگی این آستان دانست و اظهار داشت: خوشبختانه با برگزاری برنامه های فرهنگی توانستیم انس با قرآن را احیا و حفظ قرآن را ترویج نماییم و معتقد هستیم اگر مردم به قران و ائمه متصل شوند خیلی از مشکلات و نگرانی های آینده و جوانان برطرف خواهد شد.

دسته‌ها: توریسم