به گزارش عصر توریسم، البرز معاون میراث فرهنگی البرز ضمن اشاره به فروریختن قسمتی از بنای تاریخی امامزاده سلیمان اشتهارد و برچیدن گنبدخانه، اظهار داشت: بنا شده اداره کل اوقاف استان البرز نسبت به تامین اعتبار برای راه اندازی باردیگر این بنا برمبنای طرح و نقشه مصوب و ثبت شده اقدام و اداره کل میراث فرهنگی آنرا اجرا نماید.

شهباز محمودی در گفتگو با ایسنا ضمن اشاره به این که مرمت بنای امام زاده سلیمان سال قبل شروع شده بود، اظهار نمود: طبق بند ۱۳ ماده ۹۸ قانون برنامه ششم توسعه، هزینه لازم برای مرمت بناهای ثبتی و تاریخی ای که در اختیار نهادهای دولتی یا بخش خصوصی قرار دارند، به عهده بهره برداران است و میراث فرهنگی صرفاً جنبه نظارتی بر کمیت و کیفیت فرآیند مرمت را به عهده دارد.

وی افزود: سال قبل اداره اوقاف آمادگی خویش را در خصوص مرمت امام زاده سلیمان و به کارگیری پیمانکار اعلام نمود و میراث فرهنگی در نهایت سه پیمانکار دارای تخصص و تجربه را معرفی و اوقاف با یکی از آنها قرارداد منعقد کرد.

وی توضیح داد: مطابق قانون دستگاهی که با پیمانکار قراردادی منعقد می کند به این معناست که توان فنی لازم برای انجام پروژه مشخص شده را دارد.

این مسئول افزود: متاسفانه اوقاف برای مرمت امام زاده سلیمان ناظرمقیم و نیروی فنی برای مرمت بنا نداشت بنابراین میراث فرهنگی، فردی را بعنوان ناظر عالی معرفی نمود.

وی با اشاره به اینکه این ناظر عالی هفته ای سه بار به بنا رجوع و بر روند مرمت بنا نظارت داشت، اضافه کرد: متاسفانه در مرحله استقامت پی، ناگهان حفره ای ایجاد و بخشی از گنبد امام زاده فرو ریخت.

معاون میراث فرهنگی البرز تصریح کرد: مطالعه و روش اجرای این پروژه در اصل به عهده متولی بنا و بهره بردار بوده و نقش میراث صرفاً به نظارت محدود می شد.

وی بیان نمود: پس از این فروریزی، طراحی و اجرای مرمت بنا به میراث فرهنگی سپرده شد و هماهنگی لازم با پیمانکار جهت مرمت اثر صورت گرفت.

معاون میراث فرهنگی البرز با اشاره به اینکه هم اکنون گنبد امام زاده جمع آوری شده اظهار داشت: با عنایت به شرایط خاص و ناپایدار بنا و احتمال ریزش و خطر جانی، با عنایت به نظر شورای فنی و دریافت مجوز از وزارت میراث فرهنگی، ۲۶ تیرماه پیمانکار نسبت به برچیدن بنای گنبدخانه با رعایت تمام نکات ایمنی و پیشگیری از صدمه به بخش شبستان اقدام نمود.

محمودی اضافه کرد: بنا شده اداره کل اوقاف استان البرز نسبت به تأمین اعتبار برای راه اندازی باردیگر این بنا بر مبنای طرح و نقشه مصوب و ثبت شده اقدام و اداره کل میراث فرهنگی آنرا اجرا نماید.

دسته‌ها: توریسم