به گزارش عصر توریسم، خبرهایی که در این هفته اعلام شد: اکران یک فیلم جنجالی، فیلمی با بازی حامد بهداد و نخستین فیلم مستانه مهاجر و داوری وی در الجزایر، درگذشت سه هنرمند، «جنگ جهانی سوم» بهترین فیلم قاره آسیا، پخش «سرزمین مادری» از تلوبیون، ماجرای حذف صدای محسن چاوشی از «زخم کاری»، اظهارات اسماعیلی درباره برگزاری کنسرت ها و کانتینرهای کاغذ دپوشده، جزئیاتی از سفر خارجی ها، سیمکارت گردشگری و سفر مصر، وضعیت سفر به ایران، توضیحات ضرغامی در رابطه با درخواستش از ائمه جمعه و بازگشت الواح هخامنشی تا آخر سال جاری، حذف امضاهای طلایی از میراث فرهنگی، تصمیم جدید یونسکو در رابطه با پرونده «ماسوله» و کشف مهم در غرب ایران و چند کشور دیگر.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، در این هفته شورای صدور پروانه ساخت آثار غیرسینمایی با ساخت شش عنوان فیلم کوتاه داستانی و یک عنوان فیلم مستند غیرسینمایی و شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی با ساخت پنج فیلم نامه موافقت نمود.

اعلام اسامی ۴۰ سینمای پرفروش کشور

افتتاح ۴ پردیس سینمایی در تهران
موسسه سینما شهر، اسامی ۴۰ سینمای پرفروش کشور در شهریورماه سالجاری را اعلام نمود و معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی اطلاع داد که چهار پردیس سینمایی مهرماه در تهران افتتاح خواهد شد.
انتقاد محمد خزاعی از تعبیر «سینما مرده است»

اکران یک فیلم جنجالی و فیلمی با بازی حامد بهداد
همینطور اعلام گردید که «گل های باوارده» با نام قبلی «پالایشگاه» آخرین ساخته مهرداد خوشبخت که سال قبل در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر رونمایی و با حاشیه های فراوانی همراه شد، در تدارک اکران پاییزی است و فیلم «گیج گاه» با بازی حامد بهداد و باران کوثری از ۱۲ مهرماه اکران می شود

تقدیر از بهزاد فراهانی و اعلام نامزدهای تلویزیونی جشن حافظ
در حالیکه مقرر است در بیست و دومین دوره مراسم سینمایی و تلویزیونی دنیای تصویر، تندیس حافظ به پاس یک عمر فعالیت هنری به بهزاد فراهانی اهدا شود، نامزدهای بخش تلویزیون بیست و دومین مراسم سینمایی تلویزیونی دنیای تصویر (جشن حافظ) اعلام شدند.

فیلم های جشنواره کودک و نوجوان معرفی شدند
در ادامه، اسامی فیلمهای سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان اعلام گردید و دبیر این جشنواره در رابطه با دلایل برگزار نشدن آن در سال گذشته، توضیحاتی عرضه کرد.

«صبح اعدام» افخمی به پایان رسید
همینطور فیلمبرداری فیلم سینمایی «صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی و تهیه کنندگی علی شیرمحمدی، تازه ترین محصول سازمان سینمایی سوره و بنیاد سینمایی فارابی که از ۱۷ مردادماه در شهر تهران کلید خورده بود، اخیرا به پایان رسیده است.

درگذشت سه هنرمند
امرالله صابری بازیگر قدیمی سینما، تئاتر و تلویزیون، حسن شرف الدین، مترجم سینمای ایران و «سر مایکل گمبون» بازیگر ایرلندی سری فیلمهای «هری پاتر» از دنیا رفتند.
شهاب حسینی: همیشه به مرگ فکر می کنم
پرسش های صریح فریدون جیرانی از مسعودشاهی

از اکران نخستین فیلم مستانه مهاجر تا داوری وی در الجزایر
و در حالیکه اعلام گردید اولین فیلم مستانه مهاجر از نیمه دوم مهرماه اکرانش را در سینماها آغاز می کند، چهارمین دوره جشنواره فیلم مدیترانه ای آنابا (AMFF) در کشور الجزایر، مستانه مهاجر تدوینگر و تهیه کننده ایرانی را بعنوان مهمان افتخاری و عضو هیئت داوران دعوت کرد.

میزبانی مروارید جاده ابریشم از سینمای ایران
همینطور پانزدهمین جشنواره بین المللی تاشکند، معروف به مروارید جاده ابریشم، مهرماه سالجاری میزبان سینمای ایران خواهد بود. فیلمهای «بدون قرار قبلی» ساخته بهروز شعیبی، «رمانتیسم عماد و طوبی» ساخته کاوه صباغ زاده، «دسته دختران» ساخته منیر قیدی و «مهران» ساخته رقیه توکلی که از آثار بنیاد سینمایی فارابی هستند در این رویداد سینمایی به نمایش درمی آیند.

موفقیت دو فیلم ایرانی در هندوستان

جایزه «جنگ جهانی سوم»
فیلم سینمایی «برای آوا» به کارگردانی محسن سراجی و فیلم سینمایی «نرگسی» به کارگردانی پیام اسکندری موفق به کسب عنوان بهترین فیلمهای بخش بین الملل جشنواره شیملای کشور هند شدند.
جوایز فیلم سپتیمیوس آمستردام در کشور هلند، جایزه بهترین فیلم قاره آسیا را به «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی اعطا کرد.

«رکسانا» در ترکیه و «رقص غبار» در آمریکا
همینطور مقرر است که فیلم «رُکسانا» جدید ترین ساخته پرویز شهبازی، اولین نمایش جهانی خویش را در قسمت مسابقه سی و ششمین جشنواره معتبر فیلم توکیو تجربه کند.
ضمن این که، نسخه ترمیم شده فیلم «رقص در غبار» اولین ساخته بلند اصغر فرهادی محصول سال ۱۳۸۱ (۲۰۰۳) برای اولین بار در آمریکای شمالی اکران می شود.
آن چه در سینمای جهان گذشت:
اعتراض کارگردان فرانسوی به کمیته اسکار
لهستان فیلم منتقد دولت را از اسکار محروم کرد
اسکار «بر باد رفته» جایگزین می شود
۲ جایزه به گلدن گلوب اضافه شد
«سوفیا لورن» گرفتار حادثه شد
اتحادیه نویسندگان با استودیوها توافق کردند
اسکورسیزی: سینما به پایان راه رسیده است

نشست خبری جشنواره آیینی سنتی و آمار فروش نمایش های ایرانشهر
در این هفته نشست خبری بیست و یکمین جشنواره نمایش های آیینی سنتی همراه با توضیحاتی در رابطه با خرده فرهنگ ها و آیین های مناطق متعدد کشور و رونمایی از پوستر سی و پنجمین جشنواره تئاتر استانی برگزار شد.
در ادامه، آمار فروش و تعداد تماشاگران نمایش هایی که در نوبت اجرایی مرداد و شهریورماه ۱۴۰۲ در سالن های تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه رفتند اعلام گردید.

معرفی هیات داوران ادبیات نمایشی
سپس در احکامی جداگانه توسط محمد رحمانیان، دبیر دهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران، هیئت داوری بخش ترجمه این رویداد ملی فرهنگی، انتخاب و عرضه شدند.

حکمی که برای نخستین بار در تئاتر فجر علنی شد
دبیر چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با صدور حکمی، مدیربخش ارزشیابی و نظارت این رویداد ملی و بین المللی را منصوب نمود.
و اینکه فراخوان شرکت هنرمندان برای حضور در قسمت های مختلف بیست و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان یزد منتشر گردید.
مازیار لرستانی: ۱۷ سال خواب صحنه را دیدم
مرکز تئاتر ملی افتتاح می شود؟
روزگاری که نوید محمدزاده و فرهاد اصلانی راوی جنگ شدند

پخش «سرزمین مادری» از تلوبیون
افزون بر این ها سریال «سرزمین کهن» کمال تبریزی سر انجام پس از سال ها وقفه در پخش، از اواخر این هفته در تلوبیون منتشر می شود.
کمال تبریزی ـ کارگردان سریال تاریخی «سرزمین مادری» ـ در گفت و گویی با ایسنا در رابطه با اعلام زمان پخش این مجموعه که مدتی است تلویزیون درحال رایزنی برای پخش آن است، اظهار داشت: در جلسه ای که در سیمافیلم برگزار شد، اعلام نمودند که درحال رایزنی برای پخش هستند و در مهرماه سریال پخش خواهد شد.
پخش «فوتبال ۱۲۰» با عوامل جدید

ماجرای حذف صدای محسن چاوشی از «زخم کاری»
همینطور ماجرای حذف صدای محسن چاوشی از «زخم کاری» از ساترا (سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی) و پلت فرم پخش کننده پیگیر شدیم، که محمدصادق افراسیابی ـ معاون امور کاربران و تنظیم گری اجتماعی ساترا ـ تاکید کرد، «حذف صدای آقای محسن چاوشی از تیتراژ آخر سریال «زخم کاری» در بخش سوم هیچ ارتباطی به ساترا ندارد.»

چرا در پایتخت کنسرت پاپ نداریم؟!
سال جاری با توجه به این که بیشتر از یک هفته از اتمام ایام عزاداری می گذرد، به جز چند کنسرت محدود، شاهد برگزاری اجراهای صحنه ای گوناگونی در کشور نیستیم. میلاد ماهان راد که از تهیه کنندگان موسیقی پاپ است، درباره علل تاخیر در برگزاری کنسرت پاپ در تهران اظهار داشت که بخشی از این امر به سیاست های محدودکننده بعضی از مسؤلان فرهنگ و هنر برمی گردد.
خبری از کنسرتهای پاپ در پایتخت نیست!
باید از بلیت کنسرت ۱۰ میلیونی تعجب کنیم!؟
در ادامه، همایون شجریان که از شهریورماه سال جاری تور کنسرت خارج از کشور خویش را شروع کرده است، از ادامه برگزاری این تور اطلاع داد.
آواز همای برای یک آلبوم عاشقانه

برپایی چند نمایشگاه جدید
در خبری هم اعلام گردید که نمایشگاه «یاد یاران» با ۳۷ اثر از عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در گالری ملک الشعرای بهار باغ موزه قصر، نمایشگاه عکس «عطش شهادت» در فرهنگسرای ارسباران، «یک حماسه یک ملت» و نمایشگاه پوسترهای دفاع مقدس در فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود.
همینطور چهار نمایشگاه «نوستالژی»، «اکنونِ من»، «با طبیعت شروع شده ام…» و «کلکسیونر مدرن» مقرر است در چهار گالری شهر به نمایش دربیاید.

ردپای هنرمندان ایرانی در دبی
ضمن اینکه دو نمایشگاه از هنرمندان ایرانی در دبی انجام خواهد شد. اولین نمایشگاه را مرکز هنرهای جمیل از نهادهای هنری معتبر خاورمیانه در شعبه دبی میزبانی کرده است. این نمایشگاه که نگار عظیمی و سهراب محبی کیوریتوری آنرا بر عهده دارند از میان آثار کلکسیون شخصی فریدون آو به نمایش درآمده است و آثار ۳۶ هنرمند ایرانی و یک یونانی در آن عرضه خواهد شد.
چه بر سر دیوارنگاره میدان ولیعصر آمد؟
قدم های «بیمه» هنرمندان صنایع دستی درجاست؟
پرفروش ترین هنرمند ۲۰۲۲ چه کسی است؟

افتتاح ۵ هنرستان هنرهای زیبا
همینطور مدیرکل دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اطلاع داد که پنج هنرستان هنرهای زیبا در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، به تعداد هنرستان های کشور افزوده شد.
افتتاح هنرستان های دخترانه و پسرانه در همه استان ها

پیشنهاد ایران در اجلاس وزرای کشورهای اسلامی

احتمال تولید مشترک فیلم سینمایی اقبال لاهوری با پاکستان
دوازدهمین اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی هم در این هفته برگزار شد که وزیر ارشاد با مطرح کردن ایده تشکیل دبیرخانه گفت وگوهای فرهنگی بین این کشورها، اعلام آمادگی کرد که ایران میزبانی دور اول آنرا برعهده بگیرد.
اسماعیلی همینطور با همتای پاکستانی خود دیدار و گفتگو کرد و بر تسریع در تولید مشترک فیلم سینمایی اقبال لاهوری و آموزش هنرهای ایرانی در مدارس پاکستان تاکید نمودند.

اظهارات اسماعیلی در رابطه با برگزاری کنسرت ها و کانتینرهای کاغذ دپوشده
همینطور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه چهارشنبه دولت در جمع خبرنگاران در رابطه با برگزاری کنسرت ها، ثبت جهانی ۵۴ کاروانسرای قدیمی ایران و کانتینرهای کاغذ دپوشده در گمرکات کشور و زمان ترخیص آنها سخن گفت.

جزئیاتی از سفر خارجی ها، سیمکارت گردشگری و سفر مصر
معاون گردشگری کشور هم در نشست خبری بمناسبت فرارسیدن روز جهانی و هفته ملی گردشگری برگزار شد، از سفر سه میلیون و ۳۵۴ هزار مسافر و توریست خارجی به ایران در شش ماه نخست سال جاری و حدود ۳۸ درصد رشد در این بخش نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل اطلاع داد و در رابطه با چگونگی اجرای طرح سیمکارت های بدون فیلتر گردشگری، سفر ایرانیان به مصر، کاهش سفر آذربایجانی ها به ایران و طرح افزایش تعطیلات پایان هفته توضیحاتی عرضه کرد.

وضعیت سفر به ایران
در ادامه، سازمان جهانی گردشگری آمار تفکیکی ورود توریستهای خارجی به ایران را در هفت ماه نخست سال ۲۰۲۳ منتشر نمود. به صورت کلی متوسط آمار گردشگری ایران از ژانویه تا آگوست ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ (پیش از همه گیری کرونا) ۵۰ درصد کمتر است.

سفر عراقی ها با خودرو شخصی به ایران مجاز شد
با بیان وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، طرح تسهیل تردد توریستهای خارجی بخصوص عراقی ها با خودرو شخصی به ایران شروع شد و اولین خودرو از عراق و از مرز شلمچه وارد ایران شد.

توضیحات ضرغامی در رابطه با درخواستش از ائمه جمعه
عزت الله ضرغامی همینطور در حاشیه افتتاح ۱۸۸ پروژه گردشگری همزمان با روز جهانی گردشگری، از ناتوانی پروازها که رونق گردشگری را دشوار کرده سخن گفت و به برخورد طنزآمیزی که با مبحث مهم سرویس بهداشتی می شود، اشاره نمود. وی همینطور گفت در توئیت بعدی برای ائمه جمعه پیامی دارد.
ایرانیان در رتبه سوم مسافران استانبول

تصمیم جدید یونسکو در رابطه با پرونده «ماسوله»
بعد از برگشت دادن و به تاخیر انداختن بررسی پرونده «منظر فرهنگی ماسوله» اعلام شد که ایران برای سالجاری، پرونده ماسوله را بدون محدودیت سهمیه ای برای یونسکو ارسال می کند و مقرر شد ایران در تدوین پرونده ماسوله از همکاری ایکوموس جهانی قبل از ارسال پرونده هم بهره ببرد.

امضاهای طلایی را از میراث فرهنگی حذف کرده ایم
علی دارابی، معاون میراث فرهنگی کشور هم در نشست «ثبت جهانی کاورانسراهای ایرانی و دستاوردهای آن» خبر داد: امضاهای طلایی و انحصار را در میراث فرهنگی و ثبت آثار حذف کرده ایم.

الواح هخامنشی سال جاری برمی گردد
همینطور عزت الله ضرغامی ضمن اشاره به دو اتفاق مهمی که برای میراث فرهنگی ایران رخ داده است؛ ثبت ۵۴ کاروانسرا در چارچوب یک پرونده در یونسکو و بازگشت ۳۵۰۶ لوح هخامنشی به ایران، اظهار نمود: طبق توافق آمریکایی ها زمینه بازگشت باقی مانده الواح هخامنشی مشخص شده است. باقی مانده الواح هخامنشی آهسته آهسته سال جاری به ایران برگردانده می شود.

ساعت کار جدید موزه ها در نیمه دوم سال
در ادامه، ساعت کار موزه ها، اماکن و مجموعه های تاریخی زیرمجموعه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در شش ماهه دوم سال اعلام گردید. بر این اساس، ساعت فعالیت این اماکن در نیمه دوم سال از ۹ تا ۱۷ و روزهای پنجشنبه و جمعه تا ساعت ۱۸ خواهد بود.

کشف مهم در غرب ایران و چند کشور دیگر
همینطور باستان­ شناسان در کاوش­ اضطراری اخیرِ تپه تیلینه‌ی کرمانشاه به آثار بااهمیتی از دوره‌ی آغاز عیلامی دست پیدا کردند که در نوع خود در غرب ایران بی بدیل است.
و چند کشف در کشورهای دیگر: دو گردنبند طلا از عصر آهن در اسپانیا، بقایای گورستان کودکان مومیایی شده هزارساله در کشور پرو، بقایای یک گورستان عظیم و تابوت دان های سربی کمیاب در غزه، یک گور مایایی در مکزیک، تکه هایی از ورقه های مرموز طلا در نروژ و بقایای مواد آرایشی و جواهرات رومی دوهزارساله در ترکیه.
داستان کاشی های گم شده در کاخ گلستان
چهره های به یادماندنی هفته:
برای فخر پیانو ایران که می خواهد در خلوت خودش باشد
یک روایت شنیدنی از هما روستا و شغلش
آخرین سکانس عمرش را با حال بَد بازی کرد و درگذشت!
مردی که گل بی خار بود

منبع: