به گزارش عصر توریسم، اردبیل معاون گردشگری وزارت میراث، گردشگری و صنایع دستی از ایجاد جایگاهی در دبیرخانه کشورهای عضو اکو با محوریت آبهای گرم درمانی اطلاع داد.
علی اصغر شالبافیان، ۱۲ مهر در هفتمین نشست کارشناسان ارشد گردشگری کشورهای اکو با بیان این خبر اضافه کرد: سال ۲۰۲۳ اردبیل پایتخت کشورهای عضو اکو انتخاب گردید و این فرصت برای استان اردبیل فراهم گردید که هفتمین نشست کارشناسان ارشد گردشگری عضو اکو و پنجمین نشست وزرای گردشگری کشورهای عضو اکو را میزبانی کند.
وی افزود: در هفتمین نشست کارشناسان ارشد، دستور جلساتی در ارتباط با نحوه همکاری اعضاء و شبکه تورگردانان بین کشورهای عضو اکو، همینطور عرضه گزارشاتی در رابطه با نحوه مدیریت بیماری کرونا عنوان شد.
شالبافیان اعلام نمود: پیشنهاد استفاده بیشتر از ظرفیت آبهای گرم و درمانی از جانب ایران در این جلسه عرضه شد و مورد استقبال اعضاء هم واقع شد و با تشکیل جایگاهی با محوریت آبهای گرم و درمانی در دبیرخانه اکو موافق شد.
معاون گردشگری وزارت میراث بیان نمود: پیشنهاداتی در ارتباط با آبهای گرم درمانی از جانب ترکیه هم داده شد و با تشریح تجربیات کشورهای عضو و تدوین بسته های سرمایه گذاری در حوزه آبهای گرم و درمانی از این ظرفیت گردشگری بیشتر استفاده خواهد شد.
وی از گنجاندن پیشنهاد آبهای درمانی و گرم در بیانیه پایانی وزرای کشورهای اکو اطلاع داد و اظهار داشت: پایتخت کشورهای عضو اکو در سال ۲۰۲۶ با بیان آمادگی شهر شوشا از جمهوری آذربایجان انتخاب گردید.
شالبافیان اظهار نمود: توسعه و تقویت گردشگری با لغو روادید بین کشورهای عضو اکو میسر خواهد بود و ایران در این حوزه پیشگام بوده و برای گردشگران و اتباع کشورهای عضو اکو روادید را ملغا کرده است.
معاون گردشگری وزارت اعلام نمود: مزیت نشست اردبیل و ابتکار در این جلسه دعوت از سرمایه گذاران حوزه گردشگری در نشست ها بود و طبق تصمیمات اعضای اکو در نشست های آتی گردشگری فعالان بخش خصوصی به همراه مقامات دولتی در نشست ها حاضر خواهند بود.
هیدروتراپی یکی از ظرفیتهای خوب گردشگری برای استان است

حسن محمدی ادیب، مدیرکل میراث فرهنگی استان هم در این جلسه اظهار داشت: هیدروتراپی و ظرفیت آبهای گرم درمانی اردبیل با پیشنهاد اردبیل و به مرکزیت استان اردبیل مصوب نشست کارشناسان گرفت و امیدواریم با معرفی دیگر ظرفیت های گردشگری استان اردبیل بتوانیم سرمایه گذاران را جذب نماییم.
وی افزود: پیشنهادات کارشناسان ارشد گردشگری باید در نشست وزرای عضو اکو مصوب شود و برای اجرا به وزارت امور خارجه ارسال شود.
محمدی ادیب اظهار نمود: از حذف روادید و سختی ها استقابل می نماییم و برای تعامل بیشتر انسانها و بازدید توریستها از کشورها، لغو روادید را به نفع کشورهای عضو اکو می دانیم و می توانیم با این سیاست زمینه تبادل توریست را فراهم نماییم.

منبع: