به گزارش عصر توریسم، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی اظهار داشت: تنها راه تضمین حفظ میراث فرهنگی آموزش کودکان است.

به گزارش عصر توریسم به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مراسم نکوداشت «روز ملی کودک در ایران؛ کودک، میراث فرهنگی و هویت ملی» به همت پژوهشکده مردم شناسی با مشارکت موزه ملی ایران و گروه پژوهشی هنرهای سنتی در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار گردید.
مصطفی ده پهلوان رئیس پژوهشگاه ضمن اشاره به دغدغه ۲۰ ساله اش در ارتباط با پاسداشت و صیانت از میراث فرهنگی و این که به این علت رشته دیرینه شناسی را برگزیده خاطرنشان کرد: امروز شرایط خوبی را در میراث فرهنگی کشورمان تجربه نمی نماییم، متأسفانه میراث فرهنگی ایران با تخریب و نابودی روبروست.
وی ضمن اشاره به تجربه اش در ۱۲ سال مدیریت موزه های دانشگاه نظیر موزه مقدم و باغ موزه نگارستان اظهار داشت: در این زمان دریافتم که تنها راه تضمین حفظ و پاسداشت میراث فرهنگی کشور تربیت و آموزش کودکان و در واقع همان نسل آینده است در این صورت با آموزش های مفید بسیاری از موضوعات در این عرصه نهادینه خواهد شد.
ده پهلوان با ذکر این نکته که نمی توانیم کنار هر محوطه باستانی یک نگهبان بگذاریم اضافه کرد: باید مردم اهمیت و ارزش میراث فرهنگی را بدرستی درک کنند و این امر باید از کودکی به افراد آموزش داده شود که متأسفانه این آموزش ها در رسانه ملی، آموزش و پرورش و میراث فرهنگی ما نقش جدی ندارند.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اظهار نمود: تلاشهای زیادی به صورت انفرادی و غیر سازمان یافته انجام شد تا بتوانیم میراث فرهنگی را به مدارس و کتاب ها وارد نماییم و معلمانی داشته باشیم که با حوزه کودک و میراث فرهنگی آشنا باشند، با همکارانمان در آموزش و پرورش هم گفتگوهای زیادی داشتیم ولی آنها معتقدند که معلمان ما توان آموزش میراث فرهنگی به کودکان و بازدید هدفمند را ندارند.
وی با تشریح مفهوم بازدید هدفمند دانش آموزی، با یادی از توران میرهادی استاد برجسته ادبیات کودکان ایران و یکی از بنیان گذاران شورای کتاب کودک و همکاریهای گسترده ای که در باغ موزه نگارستان به همراه ۴۰ کارشناس کودک در این عرصه انجام گرفته اظهار داشت: متأسفانه این اقدامات مانند بسیاری از فعالیتهای دیگر که با رفت و آمد مدیران متوقف می شود تداوم نیافت.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه به مباحثی همچون راه اندازی مؤسسه خصوصی در حوزه کودک، نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حوزه میراث فرهنگی، تألیف کتاب، تولید فیلم، کلیپ، انیمیشن و… اظهار امیدواری کرد پژوهشگاه با کمک فعالان حوزه کودک بتواند نقش ش را در این عرصه ایفا کند و بستری فراهم گردد تا در کشور مقوله کودک بیشتر مورد اهمیت قرار گیرد.
در ادامه قاسم زائری رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در این جلسه اظهار داشت: مساله انسجام اجتماعی و فرهنگی در نسبت با یکدیگر قرار می گیرند و این که نظم برقرار بماند بسته به اینست که یک توافق فرهنگی ارزشی در جامعه وجود داشته باشد و میراث فرهنگی یک تکنولوژی گفتمانی برای توسعه و انسجام فرهنگی به حساب می آید که باید به آن نگاه ویژه داشت، حال این که چه سهمی می تواند در برنامه ریزی و سیاستگذاری فرهنگی، باز تولید فرهنگی و حفظ انسجام فرهنگی داشته باشد بحثی است که باید به صورت تخصصی بررسی شود.
وی با اشاره به اینکه مهم ترین راه ها برای حفظ انسجام فرهنگی و اجتماعی، کودکان و در واقع نسل آینده هستند و این انتقال فرهنگی و بین نسلی باید از راه آنها صورت گیرد اضافه کرد: کودکان باید توسط مدرسه و در سطح بالاتر رسانه (صدا و سیما) آموزش ببینند اما واقع امر اینست که میزان اثرگذاری این نهادها خیلی کم شده و در واقع نهادهای بیرون از حوزه خانواده تعیین کننده زیست جهان کودکی هستند و مشخصاً جهان کودکان بیشتر تحت تاثیر پویانمایی، بازی و اسباب بازی است.
زائری ضمن اشاره به این که ما در حوزه سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی در بعضی حوزه ها کم کاری کرده ایم و در بعضی اصلاً کاری نکردیم خاطرنشان کرد: حوزه کودک یکی از آن هاست که کاری در آن انجام نگرفته و می طلبد که مراکز پژوهشی با توجه و تاکید بیشتری در این عرصه کار کنند چونکه که تولیدات پژوهشی تعیین کننده سیر برنامه ریزی و سیاستگذاری های فرهنگی است.
وی ضمن اشاره به این که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات مدتی است که در حوزه کودک متمرکز شده ایم، برگزاری همایش زیست جهان کودکی، تأسیس مجله علمی پژوهشی و … را همچون اقدامات این مرکز خواند و اظهار داشت: این مرکز بنا به وظیفه ذاتی اش که تولید داده در حوزه های مختلف اجتماعی است در این عرصه هم تولید داده می کند.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اضافه کرد: این پژوهشگاه آمادگی دارد که سواد میراثی ایرانی ها را سنجش کند و دریابد که آشنایی ایرانی ها با میراث فرهنگی، شخصیت های تاریخی، ابنیه تاریخی، میراث ملموس و ناملموس و … تا چه اندازه است و نحوه اطلاع یابی آنها با این مقوله از چه طریقی صورت می گیرد تا بر مبنای آن بتوان برنامه ریزی کرد و اقدامات مؤثری انجام داد.
علیرضا حسن زاده رئیس پژوهشکده مردم شناسی هم در ادامه این نشست، کودکان را راویان حقیقت و طلایه داران صلح و دوستی خواند و اظهار داشت: یکی از وظایف مردم شناسان انعکاس صدای گروههای خاموش است و مطالعات مردم شناسی ما در پژوهشکده مردم شناسی این نکته را گوشزد می کند که باید در کشور به سیاستگذاری هایی بپردازیم که در مقابل کودکانه شدن فقر بایستند.
وی در ادامه به مباحثی از قبیل مهاجرت، خشونت، کولبری، مدارس کپری، زباله گردی و … در حوزه کودک اشاره نمود و اضافه کرد: مطالبه جامعه پژوهشگاهی و دانشگاهی و مردم شناسان ایران پشتیبانی از کودکان در جهت جلوگیری کودکانه شدن فقر در ایران است و یافته های پژوهشی ما هم بر این امر دلالت دارد، کودکانه شدن فقر به میراثی شدن فقر منتهی خواهد شد.
حسن زاده به بحث میراث فرهنگی به مثابه یک میراث میان نسلی اشاره نمود و اظهار داشت: میراث فرهنگی اگر میان نسلی نباشد وجود نخواهد داشت ازاین رو آن شکاف باید کاسته شود.
عضو هیأت علمی پژوهشکده مردم شناسی خاطرنشان کرد: هویت کودک مبتنی بر تفاوت و نه… او یک نه… هستی شناختی و هویتی است، کودک در مرزی که تا بزرگسالی می رود سفری هویتی و معنوی می کند، حال این به درایت و کارشناسی جامعه باز می گردد که چه سیاستگذاری فرهنگی را پیش گیرد که طغیان های نمادین این دوره به شکل آرام تر ظاهر شود.
در ادامه این مراسم، با حضور مصطفی ده پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و قاسم زائری رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات از نویسندگان، محققان، هنرمندان و فعالان در حوزه کودک و نوجوان از جمله؛ مرجان فولادوند (نویسنده رمان نوجوان)، عباس جهانگیریان (نویسنده رمان نوجوان)، علیرضا کرمانی، علی گلشن، مژده مصحفی توانا، زهرا علیزاده، فروغ مجلسی نیا، الهام نیک روش، درناز خادم حسینی، افسانه احسانی (حوزه عروسک های بومی)، مهدی طالعی نیا (مبدع پرده درویشی کودکانه، نقاشی قهوه خانه ای)، سعید سالکی (آموزش سفال به کودکان) و فریناز زیبانیا (آموزش قلم زنی به کودکان) با اهدای لوح سپاس تقدیر گردید.