عصر توریسم: به گزارش عصر توریسم، مرکزی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی اظهار داشت: اجرای ۵۷ طرح بازسازی و مرمت آثار تاریخی و ۱۵ طرح گردشگری از محل تخصیص اعتبارات ملی در 12 شهرستان استان مرکزی در دستور کار قرار گرفت.
مصطفی مرزبان پنجشنبه ۲۰ مهرماه ۱۴۰۲ در آئین بهره برداری از یک رستوران بین راهی توریستی که بمناسبت هفته فرهنگی ساوه انجام شد، ضمن اشاره به این که ۳۰۰ میلیاردریال اعتبار به منظور اصلاح و توسعه زیرساخت های گردشگری استان مرکزی در نظر گرفته شده است، اظهار نمود: ۱۵۰ میلیاردریال از اعتبارات سال ۱۴۰۲ برای مرمت آثار تاریخی، توسعه زیرساخت های گردشگری و صنایع دستی از محل منابع استانی و ۱۵۰ میلیاردریال دیگر هم از محل اعتبارات ملی تخصیص یافته است.
وی با بیان اینکه با اختصاص منابع مالی از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری مجموع اعتبارات به ۴۵۰ میلیاردریال خواهد رسید، اظهار داشت: سال قبل ۳۰۰ میلیاردریال اعتبار در سه حوزه مرمت، گردشگری و صنایع دستی به استان مرکزی اختصاص یافت.
مرزبان بیان نمود: اجرای ۵۷ طرح بازسازی و مرمت آثار تاریخی و ۱۵ طرح گردشگری از محل تخصیص اعتبارات ملی در ۱۲ شهرستان استان مرکزی در دستور کار قرار گرفت که هم اکنون تمامی طرح های مرمتی و ۱۰ طرح گردشگری به اتمام رسیده و مابقی هم درحال اجراست. هم چنین برگزاری دوره های آموزشی و راه اندازی ۱۰ بازارچه صنایع دستی هم انجام شده و آماده بهره برداری است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ساوه هم اظهار داشت: در حوزه میراث فرهنگی ساوه طی سالجاری ۱۰ اثر باستانی این شهرستان همچون مسجد جامع، قیزقلعه، بقعه اشموئیل نبی (ع)، مسجد سرخ، بازار تاریخی و… مرمت و بازسازی شد.
رضا ایاز بیان نمود: در حوزه صنایع دستی هم ۱۲۰ هنرمند در شهرستان ساوه شناسایی شده و به ثبت رسیده اند و سال جاری ۳۴ هنرمند این شهرستان از تسهیلات حمایتی با نرخ سود پایین و با باز پرداخت پنج ساله بهره مند شدند.
وی ضمن اشاره به این که ۵۳ واحد تاسیسات گردشگری در استان وجود دارد، اظهار داشت: راه اندازی این تاسیسات کمک بزرگی به بخش توریسم بخصوص در مسیرهای مواصلاتی پرتردد نظیر ساوه به همدان خواهد نمود.
ایاز اظهار داشت: این مجموعه توریستی در ۱۹ هزار متر مربع زمین و زیربنایی بالغ بر۴۰۰ مترمربع با صرف اعتباری معادل ۵۰ میلیاردریال و ایجاد اشتغال برای ۱۵ نفر به طور مستقیم در فاز اول، بعنوان رستوران بین راهی توریستی به بهره برداری رسیده و بعد از تکمیل در فاز دوم به مجتمع گردشگری توریستی تبدیل خواهد شد.

منبع: