به گزارش عصر توریسم، مازندران معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث فرهنگی اظهار داشت: کار فرهنگی با سیاسی بازی جلو نمی رود و شأن فرهنگ، بر سیاست برتری دارد.

علی طلوعی ۳۰ مهر ماه در آیین تکریم و معارفه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران که در سالن اجتماعات این اداره کل برگزار شد، ضمن اشاره به سه مانیفست وزارت متبوع، اظهار نمود: مانیفست نخست پیروی از سفارش امیرالمونین است که به فرموده ایشان فرصت ها چون ابر در گذرند، پس فرصت ها را غنیمت بدانیم و از آنچه داریم در جهت تحقق اهداف مان استفاده نماییم.

وی مانیفست دوم را بیانات رهبری عنوان نمود و اضافه کرد: رهبری فرموند در جمهوری اسلامی هر کجا هستید همان جا را مرکز دنیا بدانید، از نظر ما وزارت میراث و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مرکز دنیای ما بوده و انجام امور و به ثمر رساندن هدف ها به ما مربوط است.

این مسئول درمورد مانیفست سوم اظهار نمود: با شیوه سیاستگذاران نمی توان در عالم فرهنگ حرکت کرد و این خلاف شأن فرهنگ است. چونکه کار در میراث فرصت خیری است که خیلی ماندگار نیست، این فرصت محدود بوده و باید به کار جهادی اختصاص پیدا کند.

طلوعی با تکیه بر پرهیز از سیاسی بازی، تصریح کرد: کار فرهنگی با سیاسی بازی جلو نمی رود و شأن فرهنگ، بر سیاست برتری دارد.

وی ضمن اشاره به این که سه مانیفست مطرح شده راهنمای حرکت ما بوده و در هر کجا باشیم تلاش می نماییم به ادبیات رایج وزارت خانه تبدیل گردد، خاطرنشان کرد: متاسفانه ما در نظام وارث دیوان سالاری هستیم که مثل بختک روی جریان های ما سایه انداخته است، دیوان سالاری سیستم را قفل می کند و بحث امروز ما در این تودیع و معارفه همین مساله است.

معاون وزیر میراث فرهنگی ضمن اشاره به عضویت صادق برزگر(مدیرکل پیشین میراث فرهنگی مازندران) در هیات علمی دانشگاه پیام نور اظهار داشت: باید تکلیف مشخص شود که “برزگر” در کجا فعالیت تخصصی خویش را انجام دهد. این نکته بحث عملکردی نیست و بحث نظام دست و پاگیر اداری است.

مازندران یکی از اضلاع میراث فرهنگی ایران

وی مازندران را یکی از اضلاع میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران خواند و اضافه کرد: با ساختار معیوب به سرمنزل مقصود نمی رسیم، اگر جمع نباشد؛ به فرد کاری در این استان پیش نمی رود.

این مسئول “حسین ایزدی” معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی مازندران را گزینه مطلوب وزارت خانه دانست و افزود: با توجه به فعالیتهای اثرگذار ایزدی در معاونت صنایع دستی مازندران، تصدی این مقام همیشه مطرح بوده چونکه وی از بدنه و خانواده میراث، گردشگری و صنایع دستی است.

طلوعی در پاسخ به خبرنگار ایسنا در رابطه با دلایل تغییرات در دقایق پایانی و عدم انتصاب گرمضانی گالشی” بعنوان مدیرکل میراث فرهنگی مازندران اظهار داشت: به علت مطرح بودن بحث تودیع، مجبور شدیم سرپرست جدید منصوب نماییم، ناهماهنگی هایی وجود داشت و انتصاب سرپرست هم بحث مدیریتی بود تا مشکلات اداری برطرف شود.

وی اضافه کرد: امکان اینکه در ماههای آینده تغییراتی در این عرصه داشته باشیم هم وجود دارد.

توجه به فعالان گردشگری و صنایع دستی بخصوص فارغ التحصیلان بیکار

“حسن خیریان پور” معاون استاندار مازندران هم در این مراسم اظهار نمود: شاهد تلاش برزگر برای تدوین طرح جامع گردشگری بودیم، در حوزه های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مقوله های مهمی در استان داریم که باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران ضمن اشاره به ظرفیتهای پنهان گردشگری مازندران اظهار داشت: ۴۸۰ کیلومتر ساحل، ۳ فرودگاه فعال، ۳۸۰ کیلومتر اتصال به ریل و مواردی از این دست در استان نشانگر ظرفیت غنی مازندران در جذب توریست است. گستردگی و تنوع این مواهب دیپلماسی گردشگری را مهم ساخته است و باید در راه فعال ساختن آن گام برداشت.

پیوستن صنایع دستی به دیپلماسی گردشگری

وی صنایع دستی مازندران را ممزوج خلاقیت، فرهنگ و توانمندی هنرمندان این خطه دانست و اضافه کرد: صنایع دستی باید به دیپلماسی گردشگری افزوده شود.

خیریان پور بر ضرورت حفظ مواریث فرهنگی و تاریخی مازندران تصریح کرد و اظهار داشت: حفظ آثار باقیمانده از ادوار تاریخی در استان مستلزم اتحاد و فعال ساختن انجمن های میراث فرهنگی از دهستان ها تا شهرها است، میراث باید با استفاده از معتمدین محلی و ظرفیتهای مردمی حفظ و احیا و به ظرفیت ظرفیت گردشگری تبدیل گردد.

این مسئول تصریح کرد: باید طرح های گردشگری با بیشتر از ۵۰ درصد رشد فیزیکی هرچه سریعتر به اتمام برسند و به فعالان این حوزه به چشم تسهیل گران گردشگری نگاه نماییم.

خیریان پور با بیان اینکه طرح های گردشگری باید احصاء شوند، اظهار نمود: گردشگری در رشد اقتصادی استان نقش مهمی دارد بنابر این در بحث اشتغال هم گردشگری مهم بوده و با توجه به کاهش نرخ بیکاری استان به ۶.۹ درصد، باید توجه بیشتری به فعالان گردشگری و صنایع دستی بخصوص فارغ التحصیلان بیکار داشته باشیم.

“حسین ایزدی” سرپرست ادراه کل میراث فرهنگی در این مراسم عنوان کرد: خداوند در ازای اعطای حق، تکلیف می دهد و باید شاکر نعمات الهی باشیم.

این مسئول اضافه کرد: الان میراث فرهنگی بعنوان امانت به من سپرده شده است، بطور قطع تکلیف سنگینی بر دوشم قرار دارد برای رسیدن به هدف نیازمند همت جمعی است.

در پایان این مراسم صادق برزگر بعد از یک سال و یک ماه خدمت در سمت مدیرکل میراث فرهنگی مازندران تکریم و حسین ایزدی که پیش از این معاونت صنایع دستی این اداره کل را در دست داشت، با حکم وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بعنوان سرپرست جدید انتخاب شد.

منبع: