عصر توریسم: خراسان رضوی فناوری های نوظهور، کسب وکارهای مسافرتی و گردشگری را در سه دهه گذشته متحول کردند برای اینکه اینترنت در دسترس قرار گرفت و طیف گسترده ای از پلت فرم های الکترونیکی رزرو و کسب اطلاعات و سایر راهکارهای دیجیتال پدیدار شد.
به نقل از نیوز، پیش از همه گیری، استفاده از برخی راهکارهای تحول دیجیتال در صنعت توریسم مانند ردیابی تماس و فناوری های بدون تماس به کار گرفته شده بود که توانست به پیشگیری، هشدار و کاهش انتقال بیماری کمک نماید. در این گزارش انجمن مسافرتی آسیا و اقیانوسیه تعدادی از فناوری هایی را معرفی کرده است که می تواند انعطاف پذیری بیشتری در صنعت توریسم ارائه کند.
ردیابی تماس در زمان واقعی
ردیابی تماس موثر می تواند به مقامات اجازه دهد تا سابقه حرکت بیمار مشکوک را در ۱۴ روز گذشته به آسانی ردیابی کنند. نتایج بررسی در سال ۲۰۲۰ نشان داد که ارزش بازار ردیابی تماس در سال ۲۰۲۰ برابر با ۱۴۷ میلیون دلار بود و تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۱۵ درصد رشد خواهدنمود. بااینکه هدف اصلی پلتفرم های ردیابی تماس، کنترل شیوع بیماریهای عفونی و حفظ حریم خصوصی داده هاست، اما فرصت هایی را برای شرکت های جدید بوجود می آورد تا سهم خودرا از سهم درآمد موجود در بازار داشته باشند.
فناوری ضدعفونی کننده
فراتر از جلوگیری از انتقال بوسیله ردیابی تماس، ضدعفونی واقعی مناطق و اشیاء فیزیکی به همان اندازه مهم می باشد. این بیماری همه گیر، مبتکران را ملزم به ایجاد راه های کارآمدتر برای ضدعفونی کرده است و فرودگاه ها، قطارها و سایر سیستم های حمل و نقل اقدامات مشابهی را در این حوزه اتخاذ کردند. انتظار می رود که بازار سیستم های ضدعفونی یووی در سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ بتواند میزان ۱۱ درصد نرخ میانگین رشد مرکب را ثبت کند.
خدمات میهمان نوازی بدون تماس
استفاده از خدمات بدون تماس، رویه های پیش گیری از بیماریهای عفونی را بهبود می بخشد و در بحبوحه همه گیری بیماری کووید- ۱۹ توجه زیادی را به خود جلب کرد. انتظار می رود که ارائه دهندگان خدمات میهمان نوازی با به حداقل رساندن خدمات تماس با دیجیتالی کردن اعلام حضور، خدمات خودرا بهبود بخشند تا میهمانان از قرار گرفتن در صف جلوی میز اجتناب کنند.

خدمات اعلام حضور و تحویل چمدان بدون تماس
در دنیای بعد از همه گیری، استانداردهای بالاتر در مورد سلامت و ایمنی، تصمیم گیری در صنعت سفر را هدایت می کند. انتظار می رود استفاده از فناوری بدون تماس افزایش یابد برای اینکه می تواند میزان انتقال را کم کند. خیلی از ذی نفعان در هوانوردی، میهمان نوازی و سایر بخش های در رابطه با گردشگری احیانا برای سفر بدون تماس تلاش خواهند کرد.
با افزایش سفرهای بدون تماس، فناوری تشخیص چهره بیومتریک نقش مهمی در تایید هویت و رزرو افراد ایفا می کند. هم اکنون، بیشتر فرودگاه ها همچنان به سیستم خودکار شناسایی اثر انگشت متکی هستند که فناوری شناسایی بیومتریک قدیمی با تماس است و برای شناسایی افراد استفاده می شود. با این وجود، با ظهور بیماریهای عفونی مختلف، فرودگاه های بیشتری یک سیستم شناسایی جایگزین را انتخاب می کنند که امکان شناسایی بدون تماس را فراهم می آورد.
فناوری مراقبت های بهداشتی و بیمه
در بین همه گیری، افراد بیشتری مزایای فناوری مراقبت های بهداشتی را مشاهده نمودند و انتظار می رود تقاضای ابزارهایی برای دسترسی ازراه دور به مراقبت های بهداشتی از این پس، افزایش یابد. در عصر کووید-۱۹، با مختل شدن سفر، خیلی از مسافران با ضرر مالی مواجه گشتند که موجب شد به اهمیت داشتن یک بیمه نامه که از منافع آنها در آینده غیرقابل پیش بینی محافظت می کند، پی ببرند.
علاوه بر این، پرداخت بدون تماس نیز مورد نظر مسافران است. در نظرسنجی که از ۱۲۶۰ مسافر تجاری انجام شد، ۶۷ درصد گفتند که سیستم های پرداخت بدون تماس بسیار مهم هستند. امروزه، صنعت پرداخت های بدون تماس حدودا ۱۰.۳ میلیارد دلار آمریکا تخمین زده می شود و کشورها در کوشش برای مبارزه با همه گیری، محدودیت های تراکنش های پرداخت بدون تماس را به میزان قابل توجهی افزایش داده اند.
فوربس اعلام نمود: «انتظار می رود بازار جهانی پرداخت های بدون تماس از ۱۰.۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ به ۱۸ میلیارد دلار در پنج سال آینده برسد که معادل ۱۱.۷ درصد نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) است».