عصر توریسم: حمام شیخ بهایی در استان اصفهان، پرونده ای برای واگذاری به بخش خصوصی در صندوق احیا ندارد و تکلیفش برای مرمت اساسی معین نیست حتی جهت بررسی نفاست بنا هم کمیته ای تشکیل نداده اند.
به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، حمام شیخ بهایی در اصفهان یکی از حمام های مهم ساخته شده در دوره صفوی است که افسانه های زیادی درباره ی آن وجود دارد از کارکردش با یک شمع گرفته تا استفاده از طلا بعنوان رسانا در گرم کردن آنکه دیگر چیزی از آنها باقی نمانده است چون حالا حمام شیخ بهایی بعنوان یکی از آثار تاریخی ثبت شده در لیست میراث ملی، مخروبه ای است که روی دست اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان مانده است و هر از گاهی اعتباری برای مرمت اضطراری آن هزینه می شود ولی همچنان بلاتکلیف است چون تصمیم عاجلی برای آن گرفته نمی گردد.
این بنا که حالا به روی مردم بسته است تا حدود ۳۰ سال پیش بعنوان حمام عمومی مورد استفاده قرار می گرفت اما حالا درهای بسته سبب شده تا نم و عوامل مخرب دیگر از عمر بنا بکاهد. از طرفی اگر دری به لطف کارکنان اداره کل میراث فرهنگی باز شود تنها میتوان دید که هزینه های مرمتی خرج این بنا شده که پایدار نبوده است.
از سویی این بنا گرفتار معارض های گوناگونی بوده است قسمتهایی از آن بعنوان انبار استفاده می شده که در چند سال گذشته آزادسازی شده است اما همچنان یک کارگاه تولیدی در پشت ساختمان این حمام وجود دارد. در واقع دخل و تصرف های گوناگونی که در این بنا شده، امکان مطالعه همه جانبه و بررسی های دقیق تر را درباره ی معماری این بنا از بین برده است و خیلی از شواهد دیگر وجود ندارد هرچند که شاکله بنا بعنوان حمام هنوز در اختیار وزارت میراث فرهنگی است.
در چند سال گذشته گروههای تحقیقاتی و مطالعاتی گوناگونی پیرو معماری این بنا تحقیق کرده اند هیچ کدام از این تحقیقات به صورت صریح بیان نکرده که آیا افسانه گرم شدن این حمام با یک شمع درست بوده یا نه. اما درباره ی این که این حمام یکی از حمام های مهم و خاص با معماری ویژه و مهندسی شده بوده تردیدی وجود ندارد.
اما چند سالی است که در این بنا هزینه های دولتی برای مرمت از محل اعتبارات ملی و استانی شده است و مرمت هایی نیز انجام گرفته اما این مرمت ها نتوانسته اصولی باشد. همین هزینه ها سبب شده تا واگذاری بنا به سرمایه گذار گرفتار مشکل شود.
چون معمولا وزارت میراث فرهنگی بناهایی را به سرمایه گذار اجاره می دهد که صفر تا صد مرمت آن توسط سرمایه گذار بخش خصوصی انجام گیرد نه از محل اعتبارات دولتی. که البته این مورد نیز جای بررسی و تجدید نظر دارد چون اگر این هزینه ها تا کنون صورت نمی گیرد، حمام شیخ بهایی لطمه های بیشتری می دید.
حالا در گیر و دار این موضوع، پرونده ای برای واگذاری حمام شیخ بهایی در صندوق توسعه، احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی تشکیل نشده است تا ساز و کار واگذاری آن به بخش خصوصی مشخص شود.
همینطور بعضی از افراد اعلام نموده اند که این بنا نفیس است و این هم یکی از دلایلی بوده که پرونده واگذاری بنا به مشکل برخورد کرده است اما همچنان هیچ جلسه ای و کمیته ای درباره ی نفاست این بنا و دلیلهای موجه برای نفیس بودن و یا نبودن آن وجود نداشته است.
پیش از این گفته شده بود که بنای حمام در لیست آثار مزایده ای صندوق احیا قرار می گیرد و کاربری آن نیز حمام خواهد بود اما هنوز پس از چند سال اتفاق جدیدی برای آن نیفتاده است.

منبع: