عصر توریسم: معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری از راه اندازی سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات گردشگری از شروع سال 1403 آگاهی داد و جزئیاتی را از رسیدگی به 388 پرونده شکایت در عرصه دفاتر خدمات مسافرتی تشریح نمود.
اسماعیل برات به ایسنا اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲، کمیسیون عالی نظارت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به ۳۸۸ پرونده شکایت در عرصه دفاتر خدمات مسافرتی رسیدگی و رأی صادر کرد و در نتیجه آن، به جز مواردی که در طول رسیدگی به سبب توافق و مصالحه طرفین حل و فصل شدند، مبلغ ۲۲ میلیارد و ۹۸۶ میلیون و ۵۸۵ هزار و ۵۰۰ ریال (۲۲.۹۸۶.۵۸۵.۵۰۰ ریال)، ۱۰ هزار و ۷۱۴ دلار، ۸۰۲ یورور و ۳۰۰۰ درهم به مسافران مسترد شده است.
معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری با یادآوری وظایف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره ی رسیدگی به شکایت های گردشگری، اظهار داشت: برمبنای ماده ۳۱ بخشنامه دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی و ماده ۱۷ بخشنامه تأسیسات گردشگری، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری وظیفه نظارت بر فعالیت و رسیدگی به شکایات اشخاص حقیقی و حقوقی شامل اتباع ایرانی و خارجی از تأسیسات گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی را بر عهده دارد. بدین سبب برمبنای دستورالعمل اجرائی رسیدگی به شکایات، بسته به نوع و میزان خواسته مالی، شکایت دریافت شده در سطح کمیسیون و کمیته های استانی و کشوری رسیدگی شده و رأی مقتضی صادر می شود.
برات با اشاره به راه اندازی سامانه هوشمند الکترونیکی رسیدگی به شکایات، اظهار داشت: رسیدگی به شکایت ها همیشه به سبب شیوه سنتی و دستی با مشکلاتی روبه رو بود، که با راه اندازی پروسه رسیدگی به شکایات در بستر سامانه «سادرا»، خیلی از این مسائل و مشکلات رفع می شود.
معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری با تشریح جزییات این سامانه و چگونگی ثبت شکایت در آن، اضافه کرد: در پروسه این سامانه، شاکی شامل این که مسافر باشد یا آژانس، شخص حقوقی باشد یا اتباع خارجی، درخواست خودرا بوسیله سامانه (سادرا) ثبت کرده و بعد از انجام رجیستری، مدارک خودرا بارگذاری کرده و یک کد رهگیری برای پیگیری شکایت خود دریافت می کند. بعد از آن، پروسه رسیدگی بوسیله سامانه قابل رصد بوده و آراء بدوی و تجدیدنظر بوسیله سامانه قابل مشاهده بوده و تمامی مراحل همچون زمان و مکان رسیدگی، مهلت اعتراض، رأی صادره و اجرای آن بوسیله این سامانه به انجام می رسد.