به گزارش عصر توریسم، معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری از صدور مجوز خانه مسافر به صورت تاییدمحور اطلاع داد و اظهار داشت: با تأییدمحور شدن مجوز خانه مسافرها، ساماندهی فعالیت این تاسیسات در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش عصر توریسم به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی، اسماعیل برات اضافه کرد: با پیگیری های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، خانه مسافر در زمره مجوزهای تأیید محور قرار گرفت و به تصویب هیأت وزیران رسید.
وی ضمن اشاره به مصوبات هیأت مقررات زدایی در رابطه با خانه مسافر خاطرنشان کرد: در اواسط سال ۱۴۰۱، هیأت مقررات زدایی بهبود محیط کسب و کار در شصت و هفتمین جلسه خود، با وجود مخالفت صریح وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مجوز خانه مسافر را به صورت ثبت محور مصوب کرد و این مورد باعث مشکلات زیادی برای حوزه گردشگری شد.
برات در رابطه با مشکلات ثبت محور بودن صدور مجوز خانه مسافر توضیح داد: از همان ابتدا وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام نمود که این مصوبه هم به لحاظ حقوقی و قانونی، هم از حیث فنی و تخصصی اشکال دارد، همینطور از حیث اجرایی دارای ابهام و چالش است و با تشکیل آشفتگی در اداره امور صنعت توریسم، تبعات اقتصادی، امنیتی و اجتماعی بی شماری را به همراه خواهد داشت.
معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در رابطه با مصوبه هیأت مقررات زدایی در رابطه با خانه مسافر اظهار نمود: به لحاظ حقوقی و بر مبنای نص صریح قانون، مصوبات هیأت مقررات زدایی در جایی که با قانون یا تصویب نامه های دولت در تعارض باشد، نیازمند تصویب و تأیید مرجع مربوطه خواهد بود. بنابراین وقتی شرایط صدور مجوز خانه مسافر در آیین نامه مصوب هیأت وزیران تصویب شده است، مصوبه هیأت مزبور بدون تأیید و تصویب هیأت وزیران نمی توانست قابلیت اجرایی داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: از طرفی ماده ۷ مکرر قانون تسهیل کسب و کار مصوب ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی مقرر کرده است که لیست مجوزهای تأییدمحور در رابطه با سلامت، محیط زیست، بهداشت عمومی و مسائل اجتماعی باید به تصویب هیأت وزیران برسد و بعد از آن سایر مجوزها به صورت خودکار ثبت محور تلقی می شوند. بنابراین با پیگیری های وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوشبختانه خانه مسافر همانند سایر تأسیسات و فعالیتهای گردشگری در زمره مجوزهای تأییدمحور قرار گرفت و بعد از تصویب هیأت وزیران در ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۳ از جانب معاون اول رئیس جمهوری برای اجرا ابلاغ گردید.
برات ضمن اشاره به اهمیت این واحدهای اقامتی، اضافه کرد: خانه مسافر واحد اقامتی مستقل با کاربری مسکونی و مالکیت خصوصی است که به لحاظ عرفی و حقوقی قابل سکونت بوده و همانند سایر مصادیق تأسیسات گردشگری بعد از دریافت پروانه بهره برداری، مجاز به پذیرش و اسکان گردشگران بوده و در روزهای پیک سفر (نوروز و تابستان) که به علت ازدحام یک باره مسافران، ظرفیت هتل ها و سایر تأسیسات گردشگری تکمیل می شود، می توانند پاسخگوی نیاز گردشگران باشند.
معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری ضمن اشاره به مشکلات اعلانی شدن مجوز خانه مسافر، اظهار داشت: مجوز واحد اقامتی با سایر صنوف متفاوت بوده و از حساسیت بالایی برخوردار می باشد. مردم به اعتماد مجوز و پروانه صادره از جانب وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به همراه خانواده در خانه مسافرها اقامت می کنند و ثبت محور بودن آن تبعات زیادی همچون، فقدان شرایط ایمنی و بهداشتی، مسئولیت های ناشی از فروش ملک و واگذاری آن به غیر، عدم ثبت اطلاعات مسافر، عدم امکان نظارت بر نرخنامه و مقابله با گران فروشی را می تواند به همراه داشته باشد، که با تأیید محور شدن مجوز این گونه واحدها، ساماندهی مجدد فعالیت این قبیل تأسیسات گردشگری در دستور کار قرار گرفته و با اصلاح فرآیند درگاه ملی مجوزها، انتظار می رود مسائل و چالش های این بخش مرتفع شود.

منبع: