عصر توریسم: برنامه های مختلفی در روز جهانی محوطه و بناهای تاریخی برگزار می گردد این برنامه ها شامل نشست های تخصصی، همایش ها و قدردانی از فعالان و پیشکسوتان این حوزه است.

به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، مراسم بزرگداشت روز جهانی و تقدیر و تجلیل از فعالان و کنشگران بناها و محوطه های تاریخی روز پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با مشارکت معاونت میراث فرهنگی و صندوق احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی انجام می شود.
در روز پنج شنبه ۳۰ فروردین مصادف با روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی در سراسر کشور بازدید از بناها و محوطه های تاریخی رایگان خواهد بود.
این برنامه با محوریت معرفی و قدردانی از استادکاران و پیشکسوتان مرمت و معماری سنتی، خیرین حفاظت و مرمت بناها و محوطه های تاریخی، فعالان و کنشگران اجتماعی و سمن های میراث فرهنگی، بالاترین ها در تحقق مسئولیت اجتماعی در عرصه بناها و محوطه های تاریخی، مدیران سایر دستگاهها و نهادهای فعال در صیانت از بناها و محوطه های تاریخی، پروژه های خلاق و مؤثر مرمت و احیا بناهای تاریخی و بهره برداران موفق بناهای تاریخی به انجام می رسد.
همچنین نشست تخصصی بحران ها و منازعات از دریچه منشور ونیز روز سه شنبه ۲۸ فروردین در مجموعه جهانی کاخ گلستان با مشارکت معاونت میراث فرهنگی و پژوهشگاه میراث فرهنگی انجام خواهد شد.
نشست دانش سنتی کاهش و آمادگی در مقابل بحران هم روز سه شنبه ۲۸ فروردین مرکز مطالعات میراث ناملموس (ساختمان کوشک) با مشارکت معاونت میراث فرهنگی و مرکز مطالعات میراث ناملموس، پژوهشکده سوانح طبیعی انجام می شود.
پیش رویداد کنگره معماری و شهر سازی از نظر میراث فرهنگی روز اول اردیبهشت در عمارت مسعودیه انجام خواهد شد.
سمینار بین المللی تأثیر بحران های طبیعی بر بناهای تاریخی (با رویکرد کاربرد تکنولوژی های جدید در بناهای تاریخی) هم چهارشنبه ۵ اردیبهشت در سالن همایش پارک علم و فناوری سمنان با مشارکت معاونت میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان، دانشگاه اصفهان و با حضور رییس و اعضای کمیته علمی ایسکارسا و ایکوموس انجام می شود.
نشست سراسری اعضای شوراهای فنی استانها هم چهارشنبه ۲۹ فروردین در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با حضور کلیه اعضای شورای فنی استانها بصورت برخط و حضوری برپا خواهد شد.
ضمن این که از روز سه شنبه ۲۸ فروردین تا روز پنج شنبه ۳۰ فروردین در ۱۱ استان ۱۰ نشست تخصصی با محوریت رابطه میراث فرهنگی و بحران های طبیعی، توانمندسازی آثار تاریخی در مقابل بحران های طبیعی دانش سنتی کاهش، آمادگی در مقابل بحران و تعارضات اجتماعی و میراث فرهنگی، و مشارکت مردمی و اجتماعی در حفاظت و احیا از آثار تاریخی انجام می شود.
بر این اساس ۱۱ پایگاه میراث ملی و جهانی نشست تخصصی با محوریت شعار امسال یعنی «بحران ها و منازعات از دریچه منشور ونیز» برگزار می کنند که عبارتند از:
۱. پایگاه میراث جهانی تخت جمشید: بحران فرونشست و میراث فرهنگی، رویکردها و راهکارهای مواجهه؛
۲. پایگاه میراث جهانی جنگل های هیرکانی: بررسی تهدیدات تغییرات اقلیمی در میراث طبیعی و راه های مقابله با مخاطرات طبیعی؛
۳. پایگاه میراث جهانی تخت سلیمان: روش های ارتباطی با ذینفعان مختلف، از تصمیم گیرندگان تا جوامع محلی در ایجاد آمادگی قبل از بحران، در حین بحران و بعد از بحران؛
۴. پایگاه میراث جهانی میدان امام اصفهان: سیر تحول تاریخی و ارتباط بین بخشی در نظام شهرسازی و مدیریت بحران شهری؛
۵. پایگاه میراث جهانی منظر فرهنگی اورامانات / هورامان: ایجاد ظرفیت واکنش در برخورد با بحران های طبیعی با جلب مشارکت مردمی و استفاده از دانش سنتی؛
۶. پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس: مدیریت کاهش خسارات ناشی از لطمه های بیولوژیکی در بناهای تاریخی؛
۷. پایگاه سازه های آبی تاریخی شوشتر: تحلیل و بررسی خطرات و لطمه پذیری آثار تاریخی در برخورد با بحران آب و تغییرات اقلیمی؛ نقش حمایتی ذی مدخلان؛
۸. پایگاه میراث جهانی باغ ایرانی: بررسی چالش ها و نظام بهره برداری و استفاده سازگار از باغات میراث جهانی؛
۹. پایگاه میراث جهانی قنات ایرانی: شیوه های توانبخشی و سازگارسازی سازه های آبی تاریخی در پاسخگویی به تغییرات اقلیمی و بحران خشکسالی؛
۱۰. پایگاه میراث جهانی کاروانسراهای ایرانی: مدیریت بحران و افزایش تاب آوری بناهای تاریخی با تأکید بر کاروانسراهای ایرانی ثبت جهانی؛
۱۱. پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد: تدوین برنامه های مدیریت ریسک بلایا برای بافت های تاریخی در تطابق با برنامه ها و سیاست های محلی / شهری، ملی و منطقه ای.

منبع: