عصر توریسم: عصر توریسم: فارس زندگی در عصر فعلی که با پیشرفت انواع تکنولوژی ها در ابعاد مختلف هم راه است، درست است که دیگر مرارت ها و سختی های دوران گذشته را ندارد و علم و تکنولوژی آنچنان پیشرفت کرده است تا انسان بتواند در زندگی خود کمتر گرفتار سختی شود، اما همین زندگی مدرن هم لطمه هایی به آثاری که توسط بشر تولید شده یا در طبیعت وجود داشته، زده است.
استفاده از مشتقات نفت و همین طور تلاش برای بسط استفاده از این نعمت خدادادی برای بسط تکنولوژی و ایجاد رفاه برای عموم مردم همچون مواردی است که امروزه در جوامع مختلف بدان توجه ویژه می شود و بطور قطع هم باید وجود داشته باشد، چونکه یکی از نیازهای ضروری عصر فعلی است، اما نکته مهم دراین زمینه جانمایی صحیح اماکن در رابطه با این صنایع است که کمترین لطمه های زیست محیطی را داشته باشد.
طی سال ها سازمان حفاظت محیط زیست همیشه تلاش نموده است تا بر فعالیت مراکزی نظیر پتروشیمی ها برای صیانت از محیط زیست نظارت ویژه ای داشته باشد و از این حیث هم صنایع پتروشیمی تلاش نموده اند تا بیشترین همکاری را با این سازمان داشته باشد.
اما مسئله دیگری که دراین زمینه باید مدنظر قرار گیرد، مسئله توجه به اثرات فعالیت این صنایع در هر منطقه در مباحث دیگری همچون زندگی و تاریخ منطقه است. راه اندازی پتروشیمی شیراز در نزدیکی محور مواصلاتی شیراز ـ مرودشت درست است که گام بزرگی برای توسعه و اشتغال استان است اما در این منطقه اماکن تاریخی نظیر تخت جمشید، نقش رستم و نقش رجب قرار گرفته اند.
اخیراً خبری در فضای مجازی انتشار یافته بود که ادعا شده کتیبه های دو محوطه جهانی تخت جمشید و بیستون بر اثر فعالیت شرکت های پتروشیمی مرودشت و کرمانشاه و تصاعد گازهایی با ترکیبات نیتروژنی تخریب شده است.
در این خبر تاکید شده است که در این سال ها اقدامی جدی برای ارزیابی مخاطرات زیست محیطی دو مجتمع پتروشیمی در فاصله نزدیک به محوطه های جهانی تخت جمشید و بیستون صورت نگرفته و تحقیقات علمی مستمر و جامعی نیز برای برآورد میزان تاثیرگذاری گازهای NOx ناشی از فعالیت این دو واحد صنعتی و جلوگیری از تاثیرات آنها بر رشد فزاینده گلسنگ ها و تشدید فرسودگی زیستی انجام نگرفته است.
بنا بر این خبرنگار ایسنا کوشش کرد تا در گام نخست با مسئولان میراث فرهنگی استان فارس دراین زمینه ارتباط برقرار کند و پاسخ آنان در این رابطه بشنود که تا این لحظه موفق به گرفتن پاسخ از ایشان نشده است اما این تلاش ها ادامه خواهد داشت تا مشخص شود که میراث فرهنگی دراین زمینه چه تمهیداتی اندیشیده است.
در گام بعد بطور قطع برای پی بردن به صحت و سقم این مساله به سراغ مسئولان پتروشیمی شیراز خواهیم رفت تا بتوانیم پاسخ آنان را در این رابطه بشنویم تا اگر آنان ملاحظاتی دراین زمینه دارند، را منتشر نماییم.

منبع: