عصر توریسم: عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار داشت: آب های سطحی می تواند به خانه های شهروندان و حتی ابنیه تاریخی لطمه برساند.
به گزارش خبرنگار ایسنا، نصیر ملت بامداد امروز (یكشنبه) در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار نمود: تاب آوری در شهرهای بزرگ و كوچك در مقابل بحران معنا پیدا می كند. وقتی از بحران در شهرها صحبت می شودعموم شهروندان از بلایای طبیعی همچون سیل و طوفان سخن می گویند. اما مساله اصلی اصفهان بحران های با منشا انسانی است كه می تواند منجر به بحران طبیعی باز شود.
وی افزود: كلانشهرها باید اصول اولیه شهرهای تاب آور را دارا باشند. شهرها باید در هنگام بروز اتفاقات بتوانند به كار خود ادامه داده با وجود شرایط سخت به مردم خدمت رسانی كنند. در شهرهای تاب آور تعداد كمتری شهروند در معرض خطر قرار می گیرد بنا بر این شهرهای تاب آور امن و با دوام هستند.
عضو شورای شهر اصفهان اظهار داشت: امروز در جوامع شهری موازی با تصمیمات و اقدامات مدیریتی و عمرانی، برنامه ریزی برای شیب بندی و مدیریت آب های سطحی انجام میگردد. نگهداری، ذخیره سازی محلی و نفوذ دادن آن تا حد امكان در چاه های جذبی یا هدایت آن به سمت خارج از شهر، مجموعه اقداماتی است كه انجام میگردد.
ملت افزود: یكی از مشخصه های توسعه شهری افزایش سطوح غیر قابل نفوذ است كه به سبب تغییر كاربری زمین های كشاورزی و منابع طبیعی به ساخت و ساز اتفاق می افتد. از عوارض این تغییرات كاهش نفوذ آب باران به زمین است. در همین مسیر روان آب های شهری افزوده می شود.
وی اظهار داشت: جاری شدن آب های باران هزینه های زیادی برای مدیریت شهری برای راه اندازی مسیرهای روان آب دارد. یكی از بحران های اصفهان آب گرفتی معابر شهری است. عوامل متعددی در این مساله وجود دارد. عدم وجود مسیری كار آمد در هدایت آب های سطحی، بالا رفتن تراكم مناطق مسكونی، همسان بودن كانال های هدایت در نقاط مختلف شهر، نا كافی بودن ظرفیت معابر آب موجود، بی توجهی به شیب بندی خیابان های و ریختن آب باران با فاضلاب همچون مشكلات موجود در این زمینه است.
عضو شورای شهر اصفهان اشاره كرد: سیستم دفع آب های سطحی در شهر ساختار بسیار مهمی است و بر مسائل متعددی تاثیر می گذارد. این مساله نیازمند اقدامات و مطالعات فنی و تخصصی است. با عنایت به رسیدن فصل بودجه شهرداری، لازم است برای مدیریت آب های سطحی اصفهان بودجه ای در نظر گرفته شود.
ملت اشاره كرد: همین طور هدایت آب های سطحی از معابر فرعی نیازمند اقدام فوری و سریع است كه می تواند خساراتی به خانه های تاریخی و خانه های شهروندان وارد آورد. معاونت های مختلف لازم است در این زمینه همكاری داشته و نقاط بحرانی را شناسایی كنند.

دسته‌ها: توریسم