عصر توریسم: به گزارش عصر توریسم، خراسان رضوی سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اظهار داشت: رفع خطر و مرمت استحفاظی گنبد آرامگاه حاج ملاهادی سبزواری، حکیم و فیلسوف سبزوار ملقب به اسرار، شروع شد.
احسان زهره وندی با بیان این خبر اضافه کرد: در مورد ترک خوردگی و صدمه نمای بیرونی گنبد آرامگاه اسرار، بعد از بازدید میدانی کارشناس فنی معاونت و تأمین اعتبار موردنیاز، نسبت به تجهیز کارگاه به قید فوریت اقدام و عملیات اجرایی مرمت شروع شد.
وی افزود: مقرر شد تا تخصیص اعتبار کافی برای استقامت بخشی و مرمت جامع شامل جمع آوری بخش صدمه دیده و اجرای دوباره به صورت اصولی تا عبور از فصل بارندگی، سرما و پیشگیری از تخریب بیشتر آن، ترک ها و شکاف های کاشی کاری گنبد آرامگاه با مواد رزینی و چسب های مخصوص، درزگیری و آب بندی شود.
زهره وندی خاطرنشان کرد: با این اقدام، از نفوذ آب و باران و برف و صدمه بیشتر به بنا، جلوگیری می شود و بمحض تخصیص اعتبار لازم از جانب وزارت خانه، مرمت جامع اثر در سال آینده صورت خواهد گرفت.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در رابطه با این اثر تاریخی اظهار نمود: فضای داخلی ساختمان آرامگاه حاج ملاهادی سبزواری شامل طرح های چلیپایی شکل بوده که در آن حجره هایی تعبیه شده است.
زهره وندی افزود: دو باغچه بعد از در ورودی و جلو بنا در مقابل کوشک و دو باغچه دیگر در دو قسمت شرقی و غربی کوشک قرار دارد که فضای زیبایی را به وجود آورده است، به تعبیری، پلان معماری و گنبد مقبره حاج ملاهادی سبزواری به شکلی با کرامات اخلاقی و ساده زیستی این عارف بزرگ پیوند خورده است.
وی اضافه کرد: گنبد این مقبره به لحاظ تکنیک اجرا در فرم ملایم انحنا، فن شناسی و کیفیت و رنگ فیروزه ای لعاب، کاشی کاری آن جزو یکی از گنبدهای زیبا و مینیاتوری در سطح خراسان رضوی به حساب می آید.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: با عنایت به شرایط اقلیمی و جوی و همینطور تلفیق و ترکیب تنگاتنگ دو پوسته ای گنبد از دو جنس متفاوت، طی چند سال گذشته تحمل شوک های انبساط و انقباض برای گنبد زیاد بوده و منجر به ایجاد چند شکاف نیمه عمیق و ترک های سطحی عمده شده است، بنابراین حفاظت اضطراری از تزیینات مذکور در دستور کار معاونت میراث فرهنگی قرار گرفته است.
حاج ملا هادی سبزواری معروف به حکیم سبزواری و حاجی سبزوار، حکیم و عارف بزرگ شیعه و اسلام در سال ۱۲۱۲ هجری قمری در شهر سبزوار به دنیا آمد و در سال ۱۲۸۹ هجری قمری درگذشت.
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، آرامگاه حکیم سبزوار یک سال پس از فوتش توسط میرزا یوسف مستوفی الممالک ساخته شد و ترمیم و استقامت بخشی و کاشی کاری آرامگاه در اوایل سال ۱۳۴۰ هجری شمسی توسط انجمن آثار ملی انجام شده است، مقبره حاج ملاهادی سبزواری در ارتباط با دوره قاجار به شماره ۱۳۳۴ مورخ ۱۳۵۵/۰۵/۰۹در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: