عصر توریسم: ۲۰ سال پیش پخش یك فیلم تبلیغاتی از جاذبه های گردشگری كیش موجب شد تا یك سرمایه گذار ایرانی در جزیره، قنات مخروبه ای را به یك جاذبه تبدیل كند.
به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، تا ۲۰ سال پیش یكی از جاذبه های گردشگری فعلی جزیره كیش یك قنات مخروبه ای بود كه تنها باستان شناسان و تاریخ دانان می دانستند كه این قنات ۲۵۰۰ سال قدمت دارد و آب شیرین مردم بومی جزیره را تامین می كرده است. اما حالا با گسترش این قنات و تغییر كاربری هایی كه به زمین های اطرافش داده شده است، می توان اظهار داشت كه «كاریز» یكی از مهمترین جاذبه های گردشگری جزیره كوچك كیش است. كاریزی كه به آن شهرزیرزمینی اطلاق شده چون با گسترش آن حالا رستوران، فروشگاههای صنایع دستی و گالری و بخش های مختلف دیگری باز وجود دارد كه نشان داده است زیر ۱۶ متری زمین و بخش غربی جزیره خبرهایی هست!
اینجا تنها جایی است كه می توان به سقف نگاه كرد و مرجان، سنگواره و صدف هایی را دید كه ۲۷۰ تا ۵۷۰ میلیون سال قدمت دارند در واقع این كاریز حالا كاربری موزه ای هم پیدا كرده است.

كسی كه این قنات مخروبه را حالا به یك جاذبه گردشگری تبدیل نموده است منصور حاجی حسینی است كه سال ۷۷ نمایش یك فیلم تبلیغاتی از جاذبه های گردشگری كیش موجب شد تا او تصمیم بگیرد پس از سالها از مونیخ آلمان به ایران بیاید و خودش شاهد زیبایی های این جزیره كه شبیه به جزایر مالدیو است، باشد.
این مهندس مكانیك از دانشگاه مونیخ آلمان در چندین فاز این مجموعه را راه اندازی و نام آنرا شهرزیرزمینی كاریز می نامند و اخیرا هم فاز سوم آنرا افتتاح كرده است.
اما نمی داند با چه هزینه ای چون هر بار كه پول دستش آمده آنرا در كاریز خرج كرده از وقتی كه یورو ۳۰۰ تومان بود تا زمانی كه به ۲۰ هزار تومان رسید.

او سرمایه گذاری است كه همیشه می خواسته در ایران یك كار منحصر به فرد برای جزیره ای كه دوستش داشته انجام دهد بنا بر این معطل وام های دولتی نمانده و خودش آغاز به كار كرده است و تا جایی پیش رفته كه حالا می گوید سالانه ۲۴۰ هزار نفر توریست به كاریز می آیند یعنی روزی ۳۰۰ یا ۴۰۰ نفر. گاهی حتی در روزهای عید هم سه هزار نفر از این شهر زیرزمینی بازدید می كنند در این میان خارجی ها كمتر می آیند مگر آنها كه دو تابعیتی هستند شاید هم دلیلش به خاطر كاهش توریستهای خارجی در جزیره كیش باشد.
با این وجود شهر زیرزمینی كاریز در حال گسترش است تا ماندگاری بازدیدكننده آن بیشتر شود. هر توریست برای ورود به این شهر ۲۰ هزار تومان می پردازد و با همان بلیت به رستوران می رود.