به گزارش عصر توریسم تیرماه امسال بود كه سازمان میراث فرهنگی خبر لغو یك طرفه روادید با چین را منتشر كرد؛ اما این تصمیم چه تاثیری بر روی روابط ایران و چین خواهد داشت؟

به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، با اعمال تحریم های امریكا ضد اقتصاد ایران، شاید بتوان این بحران اقتصادی را با جذب توریست بیشتر جبران كرد. با اینكه این سیاست همیشه در دستور كار دولت های مختلف بوده است، اما دولت روحانی این دفعه به پیشنهاد علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی تصمیم گرفته است تمركز ویژه ای بر روی گردشگران چینی داشته باشد تا در كنار سرمایه گذاری های نفتی چینی ها، در زمینه توریسم و اقتصاد گردشگری هم روابط بهتری بین دو كشور برقرار شود. حالا گردشگران چینی كه تا قبل از این می بایست برای ورود به ایران ویزا دریافت كرده و علاوه بر پرداخت مبلغ ۸۵ یورو، دردسرهای اداری صدور ویزا را هم بكشند، می توانند بدون هیچ دغدغه ای به ایران سفر كنند و ۲۱ روز را به گشت و گذار در جاهای دیدنی ایران مشغول شوند.
طبق آمار سازمان جهانی گردشگری، در طول سال قبل چینی ها نزدیك به ۱۵۰ میلیون سفر خارجی را تجربه كرده اند كه بالاترین میزان سفر خارجی در میان تمام كشورهای دنیا به حساب می آید. در این سفرها، چینی ها بالغ بر ۲۷۰ میلیارد دلار ارز از كشور خود خارج كرده و به اقتصاد كشورهای میزبان خود تزریق كرده اند. البته تا سال قبل سهم ایران از این خیل عظیم گردشگران چینی كمی بالاتر از ۵۰ هزار نفر بوده است.
دولت انتظار دارد با راهبردهایی كه اخیرا اتخاذ كرده، این رقم را به سالی ۲ میلیون نفر برساند؛ اما سوال اینجاست كه حتی اگر چنین هدف چالش برانگیزی محقق شود آیا هتل ها و تسهیلات اقامتی ایران گنجایش پذیرایی از این تعداد توریست ورودی را دارند؟
البته نباید ضعف زیرساخت های گردشگری، سرمایه گذاری های كم و تبلیغات ضعیف را فراموش كرد، اما سازمان میراث فرهنگی در دو سال گذشته در تلاش بوده تا این كمبودها را با ساخت هتل های ۴ و ۵ ستاره، اعطای وام های مختلف به پروژه های توریستی و عرضه محرك های مالیاتی به بخش خصوصی و… جبران كند.
علاوه بر این مشكلات، موانع دیگری هم بر سر راه چینی ها وجود دارد كه آنها را از سفر توریستی به ایران منع می كند. شاید مهم ترین دلیل سفر نكردن چینی ها به ایران، عدم شناخت آنها از كشور ما باشد. خیلی از چینی ها ایران را به درستی نمی شناسند و آنرا با عراق (به دلیل شباهت اسمی) اشتباه می گیرند. خیلی از چینی ها فكر می كنند كه ایران كشور امن نیست و در حال جنگ با كشورهای دیگر است، و اكثرا كشورهای شناخته شده مثل فرانسه و اسپانیا را برای سفر ترجیح می دهند.
مونسان به تازگی در گفت وگویی با رادیو چین، از سفر قریب الوقوع به آن كشور اطلاع داد تا با امضای یك تفاهم نامه مسیر حركت را هموارتر كند. او به رادیو چین اظهار داشت: «ایران و چین از نظر تجاری و سیاسی روابط بسیار خوبی دارند اما با عنایت به ظرفیت های خیلی خوب گردشگری كه بین دو كشور وجود دارد، آمارهای گردشگری ما خوب نیست و به این بخش شاید كمتر توجه شده است و جزو اهداف جدی ما به حساب می آید.»
حال با عنایت به لغو روادید یكطرفه برای چینی ها، سفر آنها به ایران بیشتر از پیش تسهیل شده است و می توان محرك های یك سفر گردشگری از چین به ایران را به صورت زیر برشمرد.
– ایران تعداد زیادی آثار باستانی، طبیعی و میراث ناملموس دارد كه ۲۴ مورد آن در میراث جهانی یونسكو به ثبت رسیده است.
– روابط تمدن ایران و چین به دوران باستان برمی گردد و این پیوند تاریخی می تواند برای خیلی از چینی ها جالب توجه باشد
– با افت ارزش ریال، سفر به ایران برای چینی ها بسیار ارزان تر از قبل خواهد بود
– عدم احتیاج به دریافت ویزا و دردسرها و هزینه های مربوط به آن، اثر روانی مهمی بر روی چینی ها دارد و آنها را به سفر به ایران ترغیب می كند
– عدم ثبت مهر در پاسپورت و اجتناب از مشكلاتی كه امكان دارد برای سفر به امریكا برایشان ایجاد شود هم انگیزه دیگری است
– با راه افتادن ارزهای دیجیتال، مشكل پرداخت هم برای چینی ها تا حدودی حل می شود.
– سرمایه گذاری دولت در بخش مدیكال توریسم و توسعه تسهیلات اقامتی هم چینی ها را بر آن می دارد به ایران سفر كنند.
– توافقنامه تبادل فرهنگی و توریسم كه در سال ۲۰۱۶ توسط رئیس جمهور شی جین پینگ به امضا رسید به این معناست كه دولت چین هم تمایل دارد چینی ها را به ایران بفرستد.
وجود پروازهای روزانه از ایران به شهرهای اصلی چین هم تمایل چینی ها برای سفر به ایران را بیشتر می كند.
– شاخص امنیت در ایران با كشورهای اروپایی برابری می كند و چینی ها می توانند با خیال راحت به این كشور سفر كنند.
چینی ها به فرش ایرانی، فرهنگ و تاریخ ایرانی (و ارتباطی كه از رابطه جاده ابریشم بین این دو تمدن برقرار بود) موسیقی و ادبیات ایران، و… علاقه مند هستند و نسبت به كشف ناشناخته های ایران كنجكاوند. با عنایت به رقم میلیونی توریستهای خارجی كه از چین به سراسر دنیا گسیل می شوند، می توان امید داشت كه با سیاست لغو روادید تعداد گردشگران چینی در ایران بیشتر شود و حتی به رقم میلیونی هم برسد. البته این امر مستلزم تبلیغاتِ متمركزتر برای مخاطب چینی و شناساندن ایران و گنجینه های تاریخی و طبیعی اش به مردمان پرشمار این كشور است.