به گزارش عصر توریسم به علت جلوگیری از شیوع كرونا، ورودی های مجموعه تاریخی تخت فولاد اصفهان و درب تكایا به روی شهروندان و مسافران بسته شدند.

به گزارش عصر توریسم به نقل از مهر، به علت جلوگیری از شیوع كرونا و برای حفظ سلامتی شهروندان اصفهانی و مسافران، كلیه راه بندها و درب تمامی تكایا در مجموعه فرهنگی تاریخی تخت فولاد اصفهان بسته شدند. كانال اطلاع رسانی تخت فولاد هم از تمامی شهروندان درخواست كرده تا از حضور در این مجموعه فرهنگی تاریخی اجتناب كنند.
«تخت فولاد» اصفهان یكی از مهم ترین گورستان های تاریخی در جهان اسلام است كه مقابر و تكایای تاریخی گوناگونی دارد. به علت كثرت بزرگان مدفون در این گورستان از آن بعنوان قطعه ای از بهشت یاد كرده اند.
«تخت فولاد» در جنوب شرقی اصفهان به مساحت تقریبی ۷۵ هكتار قرار دارد و همردیف گورستان هایی چون «بقیع» در مدینه منوره و «وادی السلام» در نجف اشرف از متبرك ترین قبرستان ها در بین مسلمانان به حساب می آید. در منابع تاریخی از این گورستان بجز تخت فولاد با عناوینی چون «لسان الارض» و «بابا ركن الدین» (به دلیل وجود مقبره و تكیه بابا ركن الدین شیرازی، از مشاهیر عرفان قرن هشتم هجری و از شاگردان شرف الدین داود بن محمود قیصری) هم یاد شده است.
اما درباره وجه تسمیه نام «تخت فولاد» گفته اند كه این نام به علت وجود مقبره بابافولاد حلوایی از مشاهیر عارفان قرن دهم هجری در این گورستان است كه این مزار حالا در مركز مخابرات فیض قرار دارد. این مركز در بعد از انقلاب در تخت فولاد جا خوش كرد.
نمی توان تاریخ دقیقی برای پیشینه این گورستان مشخص كرد، اما كارشناسان بر مبنای برخی شواهد و وجود مقبره «یوشع نبی» از پیامبران بنی اسرائیل در این گورستان قدمت آنرا به دوران قبل از اسلام باز می گردانند. این گورستان در دوره های مختلف تاریخی بعد از اسلام هم مشهور بوده و در وضعیت فعلی مقابر و تكیه هایی از دوران صفوی تا دوران معاصر در آن دیده می شود و بر این اساس می توان از آن بعنوان موزه معماری مقابر و تكیه ایران یاد كرد.

دسته‌ها: توریسم