به گزارش عصر توریسم رئیس سازمان حج و زیارت اعلام نمود: در صورت برگزاری حج تمتع، واکسن کرونای مورد نیاز زوار با قول مساعد وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تامین می شود.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، علی رضا رشیدیان بعد از دیدار با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اظهار نمود: با توجه به این که برنامه ریزی حج تمتع ۱۴۰۰ در دستور کار سازمان حج و زیارت قرار گرفته است، در ارتباط با سلامت زوار با دکتر نمکی مذاکره شد که برای تامین واکسن مورد نیاز قول مساعد داد.
او با یادآوری اینکه دولت عربستان پس از لغو حج تمتع سال گذشته، عمره را به صورت محدود با ظرفیت های مشخص، باردیگر برقرار کرده است، اظهار داشت: عربستان با عرضه واکسن کرونا همچون اولین کشورهایی است که واکسیناسیون را آغاز نموده و احتمال دارد، حج امسال را برگزار کند.
وی افزود: البته عربستان هنوز درباره برگزاری حج بحثی مطرح نکرده، ضمن اینکه ممکنست برای برگزاری شروطی هم تعیین کند. بنابراین، اعلام خبرِ مشخص و روشن درباره برگزاری حج تمتع را به پس از مذاکره با طرف عربستانی موکول می نماییم.
رشیدیان افزود: ما از الان برای معاینات سلامت زوار حج تمتع برنامه ریزی خودرا آغاز نموده ایم و در این رابطه با وزیر بهداشت هم نشستی برگزار و قرار شد که واکسن مورد نیاز این زوار در صورت برقرار مراسم حج، تامین گردد.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: در نشست با وزیر بهداشت، بمنظور دقت در معاینات پزشکی زوار و دسترسی به سوابق پزشکی برای افزایش دقت، حساسیت و حفظ سلامت آنها، درخواست شد که هیأت پزشکی حج و زیارت به سامانه پرونده الکترونیک سلامت در طول این مدت مرتبط شده و از اطلاعات آن برای ارائه خدمات بهتر بهره مند شوند که وزیر بهداشت با برقراری این ارتباط و دسترسی به این سامانه موافقت نمود.
وی ادامه داد: اتصال به شبکه سلامت امکان خوبی برای تکمیل معاینات حج است. ضمن آنکه سوابق پزشکی در موسم حج در پرونده سلامت افراد در این سامانه ثبت و ضبط می شود.
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به جلسات این سازمان از اوایل امسال با کارشناسان و متخصصان وزارت بهداشت و درمان، جمعیت هلال احمر و هیأت پزشکی، تصریح کرد: طی این جلسه ها، پروتکل های بهداشتی مقابله با کرونا و حفظ سلامت زوار برای فرآیندهای مختلف همچون ثبت نام، معاینات، اعزام، حمل و نقل، اسکان، تغذیه، تدارکات و همین طور درباب فعالیت فرهنگی و زیارت و بازگشت زوار دستورالعمل هایی تدوین شد.
وی ادامه داد: وقتی حج ۹۹ برگزار نشد، این اقدامات و دستورالعمل ها نیز بدون کاربرد ماند. ضمن آنکه به سبب شیوع ویروس کرونا تمام اعزام های زیارتی را تعطیل کردیم همچون سفرهای زیارتی نوروزی عتبات عالیات که ۴۰ هزار نفر ثبت نام کرده بودند هم منتفی شد و مبالغ واریزی به مردم برگردانده شد.
رشیدیان بیان کرد: امیدواریم در آینده ای نزدیک با مهار و کنترل این ویروس جهانگیر، باردیگر سفرهای زیارتی عتبات و سوریه از سر گرفته شود.
عربستان در سال قبل بعد از همه گیری ویروس کرونا، نخست عمره را به حالت تعلیق درآورد و در ادامه، حج را محدود و بدون حضور زوار خارجی و با جمعیتی نزدیک به ۱۰ هزار نفر از ساکنان این کشور برگزار کرد. عربستان با کاهش آمار مبتلایان کرونا در این کشور، عمره را برقرار و اعلام نمود زوار خارجی را به تدریج به مراسم عمره دعوت خواهد اما با تشدید باردیگر ویروس کرونا، بار دیگر مرزها را بست و حضور زوار خارجی در مراسم عمره را تعلیق کرد.
این کشور اگرچه واکسیناسیون کووید-۱۹ را آغاز نموده اما هنوز برنامه خودرا در رابطه با حج آینده اعلام نکرده است.

منبع:

دسته‌ها: توریسم