عصر توریسم: مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیا میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی اظهار داشت: ۳۳ اثر تاریخی و فرهنگی غیرمنقول از استانهای آذربایجان شرقی و تهران در جلسه شورای ملی ثبت آثار، واجد ارزش ثبت تشخیص داده شد.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از میراث آریا، مصطفی پورعلی در حاشیه جلسه شورای ملی ثبت آثار با حضور اعضای شورا در سالن اجتماعات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اظهار داشت: ۳۳ اثر غیر منقول فرهنگی و تاریخی شامل ۱۳ اثر از استان تهران و ۲۰ اثر از استان آذربایجان شرقی است که واجد ارزش ثبت تشخیص داده شد.

مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیا میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: همچون آثار شاخص ثبت شده استان تهران میتوان به سینما آسیا، ساختمان خانه موزه بتهوون، ساختمان صندوق کاوه، مدرسه نیکو، مسجد الغدیر میرداماد اشاره نمود. پرونده های ثبتی این آثار توسط سازمان های مردم نهاد همکار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران تهیه شده است.

ثبت ملی اقامتگاه زمستانی سفیر ایتالیا

پورعلی خاطرنشان کرد: با عنایت به هماهنگی های انجام شده با سفارت ایتالیا در تهران و وزارت امور خارجه جهموری اسلامی ایران، اقامتگاه زمستانی سفارت ایتالیا در تهران واقع در خیابان نوفل لوشاتو واجد ثبت ملی اعلام گردید.

وی در مورد آثار واجد ارزش ثبت استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: خانه شهید نژادی، ساختمان تجارت، خانه نصیرزاده و سینما سعدی تبریز همچون آثار واجد ثبت تشخیص داده شده این استان هستند. سینما سعدی تبریز در زمره اولین سینماهای کشور به حساب می آید و به علت شان ملی و اهمیت تاریخی آن در دوره معاصر، واجد ثبت تشخیص داده شده است.

مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیا میراث معنوی و طبیعی بیان نمود: مراتب ثبت این آثار بعد از روال قانونی رسیدگی به اعتراضات احتمالی مالکان آثاری که دارای مالکیت خصوصی هستند، از جانب مقام عالی وزارت در آینده نزدیک به مراجع ذیربط ابلاغ خواهد گردید.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایرنا، طبق آئین نامه و دستورالعمل های مصوب، شورای ملی ثبت آثار، بررسی و تصویب شرایط و ارزش ثبت آثار در چهار حوزه آثار غیرمنقول (اماکن تاریخی فرهنگی)، آثار منقول (اموال فرهنگی و اشیا تاریخی)، آثار طبیعی (مناظر بدیع جغرافیایی، محوطه های طبیعی- تاریخی، پدیده ها و نمونه های پرارزش گیاهی، جانوری و زیستگاه ها) و آثار ناملموس (رویدادها، مراسم و آیین های معنوی و فرهنگی، آواها و مهارت ها و شیوه های پخت غذاهای سنتی و… ) در لیست ملی را در بر می گیرد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رئیس شورا، معاون میراث فرهنگی نایب رئیس و مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی وطبیعی بعنوان دبیر شورا هستند که جلسات آن به صورت دوره ای و بر مبنای پرونده های موضوعی با حضور اشخاص حقوقی ثابت، اشخاص حقیقی و برخی از صاحب نظران و نمایندگان دستگاه ها و سازمان های در رابطه با هر پرونده به صورت متغیر تشکیل می شود.

منبع: