عصر توریسم: خراسان رضوی گردشگران امروزی نسبت به مسافران ۲۰ سال قبل با فرهنگ های بیشتری آشنا و به دنبال تجربیات جدید همین طور نگران محیط زیست، علاقمند به شرکت در سبک زندگی سالم و تجربه فرهنگ اصیل محلی در هنگام سفر هستند. نتایج تحقیقات نشان داده است که غذا برای ارتباط افراد با زمین، میراث و مردم در یک مقصد مفید می باشد. گردشگری غذا با ترکیب غذا و نوشیدنی محلی در مسافرت طعم واقعی مکان را به افراد محلی و بازدیدکنندگان ارائه می دهد و در عین حال به اقتصاد پایدار و توسعه اقتصادی محلی کمک می نماید.

به نقل از نیوز، افراد در مسافرت امکان دارد خرید نکنند و یا فعالیت ورزشی نداشته باشند اما همه غذا می خورند پس هر مسافری در مقطعی در گردشگری غذایی شرکت می کند و تجارب گردشگری می تواند در رونق این بازار موثر باشد.
محققان بعضی از راهکارهای توسعه پایدار مقصد گردشگری را عرضه کرده اند که در ذیل به آنها اشاره شده است:
پذیرفتن تغییر الگو
با افزایش آگاهی درباره افزایش روند گردشگری، ردپای کربن مسافران و تأثیر گردشگری بر جوامع محلی یک تغییر الگو به سمت موفقیت یک مقصد رخ داده است. تعریف جدید موفقیت این است که ارزیابی کیفی بر کمی تأثیر دارد. بازاریابان مقصد این تغییر را باید بپذیرند و نگاههای گردشگری عرضه کنند که برای کل مقصد ازجمله مشاغل، ساکنان و سایر ذی نفعان ارزش ایجاد نماید.
یک گام جلوتر بودن
گردشگری غذا به صورت مداوم درحال تحول و تغییر است. بازاریابان مقصد باید با سلیقه گردشگران سازگار باشند و پیشنهادات فعلی را بررسی نمایند و در صورت لزوم، محصولات فعلی را به روز یا با محصولات جدید جایگزین کنند تا به جذب مسافران دوستدار غذا به روشی کارآمد و پایدار ادامه دهند. آینده مانند حال نخواهد بود پس بخشی از چاره و نه بخشی از مشکل باشید و برای انجام تجارت متفاوت آماده شوید.
احترام به محیط زیست
کیفیت و کمیت تولید موادغذایی و فعالیتهای در رابطه با آن بر محیط و مقصد تأثیر می گذارد. با تشویق و پشتیبانی از شیوه های مثبت، مدور، سبز و آبی در رابطه با اقتصاد (مانند مدیریت ضایعات موادغذایی، کاهش استفاده از پلاستیک، بازیافت همینطور مدیریت آب و انرژی) به شکوفایی پایدار محیط زیست مقصد خود کمک خواهید کرد. این موارد در ایجاد مشاغل جدید و سایر مزایا هم کمک کننده خواهد بود.
اولویت بندی منابع محلی و ساکنان
استفاده از محصولات محلی از اقتصاد محلی منطقه حمایت می کند و پایداری ایجاد خواهد نمود چونکه به صورت کلی، شرکتهای کوچک تر از تنوع کشاورزی حمایت و به کاهش ردپای کربن کمک می کنند. کشاورزان محلی، مشاغل، تعاونی ها و گروههای اجتماعی را برای تقویت پیشنهادات مقصد و کاهش کالاهای وارداتی در نظر بگیرید. فعالیتهای در رابطه با غذا مانند جشنواره های غذا و بازارهای کشاورزان را همیشه با تمرکز محلی به نمایش بگذارید تا روابط بین تأمین کنندگان و مصرف کنندگان را تقویت کنید.
برگزاری مراسم جشن های فرهنگی
توسعه پایدار شامل ملاحظات اجتماعی و فرهنگی است. هویت و میراث آشپزی منطقه خویش را جشن بگیرید و تبلیغ کنید تا به ساخت و تقویت تصویر و اصالت مقصد خود و چیزی که مسافران عاشق غذا بسیار به دنبال آن هستند کمک کنید. خیلی از سنت های کشاورزی اجدادی برای محافظت و بهینه سازی تولید غذای منطقه، کاهش تهدیدات و اثرات زیست محیطی بهینه شده اند.

ارتباط با ذی نفعان
برای مثال بعضی از تغییرات مانند افزایش جزر و مد می تواند مانعی برای اقامت گردشگران در یک منطقه باشد و بعید است که یک تجربه خوراکی بتواند بازدیدکنندگان را ترغیب به ماندن کند و برای تأثیر اقتصادی و مزایای اجتماعی و فرهنگی بیشتر باید با ذی نفعان و گروههای مختلف، همکاری کنید تا موارد پیشنهادی بیشتری در زمینه آشپزی ارائه نمایید.
تمرکز بر روی خواسته های بازدیدکنندگان
محصولات خویش را با در نظرگرفتن مسافران طراحی کنید. درک بازار گردشگری موجود برای منطقه ضروری می باشد. اگر این را بدانید می توانید فعالیتهای تکمیلی برای برآوردن نیازها و خواسته های بازدیدکنندگان و افراد محلی را ایجاد کنید.
سالانه نه فصلی
فعالیتهایی را توسعه دهید که مناسب تمام سال و نه فقط بازدیدکنندگان فصلی باشد. بعنوان مثال، یک پیست اسکی می تواند بر روی جستجوی غذا، آموزش آشپزی، کلاس های تغذیه و ناهار خوری در ماه های تابستان تمرکز کند. از فصول مختلف برای تنوع بخشیدن به سبد محصولات خود بعنوان پوششی در مقابل رکود به هر علتی در زمان های دیگر سال استفاده کنید.
شناسایی مصرف کنندگان امروزی
عاشقان غذا همه مثل هم نیستند و به دلیل هایی ازجمله آلرژی های غذایی، ترجیحات غذایی و موارد دیگر درحال تغییر هستند پس باید کاربران امروز را برای رونق بازار گردشگری شناسایی کرد و با اطمینان از این که کمپین و شیوه های بازاریابی، منعکس کننده تنوع، برابری و شمول است، مقصد نسبت به دسترسی بیشتر، قصد خرید یا بازدید بالاتر و وفاداری مجدد بازدیدکننده سود خواهد برد.
تحول در زنجیره ارزش گردشگری
مهم می باشد که جهت بررسی، نقشه برداری و تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش فعلی گردشگری مقصد، شناسایی فعالیت ها، محصولات، خدمات و روابط بین بخش ها برای شناسایی فرصت ها برای توسعه پایدار وقت بگذارید سپس اهداف، اقدامات و نقشه راه مشخصی را برای همه ذی نفعان اجرا کنید تا در جهت آن تلاش کنند.

 

منبع: