دبیر کمیته متناظر گردشگری و خدمات وابسته، از انتشار سند استاندارد بین المللی «سفره خانه های سنتی، جنبه های ظاهری، چیدمان و خدمات» در سازمان بین المللی استاندارد (ISO) اطلاع داد و اظهار داشت: تدوین این سند با پیشنهاد و مدیریت جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایرنا، خوراک جزو مهم صنعت توریسم و یکی از زنجیره های اصلی سفر است، به صورتی که مطابق اعلام رسمی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، یک سوم هزینه های گردشگری به خوراک اختصاص دارد. توجه به کیفیت غذا و نحوه پذیرایی یک موضوع، اما جنبه های فیزیکی مکان پذیرایی شامل مدرن یا سنتی، از ظاهر ساختمان و بنا، مبلمان و چیدمان تا عناصر در ارتباط با میزبانی و پذیرایی و الزامات کارکنان مانند لباس، رفتار و زبان باید تابع دستورالعمل جامع مطابق با استاندارهای بین المللی باشد؛ ضوابطی که همه گردشگران حرفه ای به آن توجه می کنند و روی جذب گردشگری و توسعه پایدار صنعت توریسم تأثیر مسقیم دارد.
یکی از مکان های مورد توجه گردشگران در جهان، سفره خانه ها یا غذاخوری های سنتی است. تجربه خوردن غذاهای بومی و نوشیدنی های محلی و سنتی در فضایی با طراحی و معماری خاص، نحوه پذیرایی، حتی لباس و پوشش و گویش محلی افرادی که در آن خدمات عرضه می کنند از جاذبه های خاطره ساز در صنعت توریسم و گردشگری خوراک است. از همین رو در کنار رستوران های جدید و گران قیمت، ساخت و افتتاح رستوران های سنتی یا تبدیل کاربری بناهای تاریخی فرهنگی به این نوع اماکن پذیرایی در دو دهه اخیر در جهان بالا رفته، اما سوال اینجاست که آیا راه اندازی و مدیریت یک رستوران سنتی در جهان تابع ضوابط و استاندارد خاصی است؟

استانداردسازی سفره خانه ها؛ تسهیل آشنایی گردشگران با غذاهای محلی
هنسا قادری در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، سفره خانه های سنتی را از اجزا و ارکان مهم در توسعه گردشگری خوراک دانست و اظهار داشت: سازمان بین المللی استاندارد (ISO) به منظور رفع مشکلات سفره خانه های سنتی در جهان و انتخاب آگاهانه گردشگران از یک سو و افزایش کیفیت خدمات این نوع سفره خانه ها و فراهم آوردن تجربه ای مطلوب برای گردشگران از طرفی، به تازگی استاندارد بین المللی شماره ۲۱۶۲۱ را با عنوان سفره خانه های سنتی، جنبه های ظاهری، چیدمان و خدمات منتشر نموده است.
دبیر کمیته متناظر گردشگری و خدمات وابسته، جنبه های ظاهری، چیدمان و خدمات در سازمان بین المللی استاندارد عنوان کرد: تدوین این سند که با پیشنهاد و مدیریت جمهوری اسلامی ایران انجام شده، پنج سال طول کشید و الزامات و سفارش های در ارتباط با فضا و خدمات مورد عرضه سفره خانه های سنتی را که به یک سفره در ارتباط با یک کشور یا ناحیه خاص و آداب در ارتباط با آن است، عرضه می دهد.
قادری اضافه کرد: سفره خانه های سنتی، امروزه یکی از مکان های مورد علاقه گردشگران در سرتاسر جهان و گاه، خود یک جاذبه منحصر به فرد در صنعت توریسم و گردشگری خوراک است، اما در خیلی از موارد نداشتن شناخت و آشنایی گردشگران به سفره غذایی مقصد و آداب در رابطه با آن، به انتخاب اشتباه، تجربه نامطلوب و گاه سو استفاده های مالی عرضه دهندگان خدمات از گردشگران با عناوین گمراه کننده منجر می شود.
مدیر طرح تدوین استاندارد سفره خانه های سنتی، تصریح کرد: استانداردسازی سفره خانه های سنتی علاوه بر شفاف سازی خصوصیت های یک سفره خانه واقعی و راهنمایی عرضه دهندگان خدمات این واحدها، امکان یک تجربه دلپذیر و آشنایی با غذاها و نوشیدنی های سنتی و آداب غذایی کشورهای مختلف را در سرتاسر جهان برای گردشگران تسهیل کرده است.
وی درباره اهدف و دامنه کاربرد استانداردسازی سفره خانه های سنتی توضیح داد: در سند استاندارد سفره خانه های سنتی بر جنبه های فیزیکی سفره خانه های سنتی (ویژگی های ظاهری ساختمان، مبلمان و چیدمان) و عناصر در ارتباط با سفره و آداب سنتی عرضه غذا و الزامات کارکنان (مانند لباس، رفتار و زبان) موثر بر سبک سنتی و کیفیت خدمات، تاکید گردیده است. البته الزامات در ارتباط با مشخصات فنی ساختمان ها و الزامات کلی آماده سازی غذا در آشپرخانه و پشت صحنه آماده سازی غذا، خارج از دامنه کاربرد این استاندارد است.
قادری اظهار داشت: استانداردهای بین ‎المللی دیگری در ایزو مانند الزامات و راهنمایی هایی برای جلوگیری از انتشار کرونا واحدهای گردشگری و گردشگری درمانی- الزامات خدمات تدوین شده است که الان به منظور پذیرش بعنوان استانداردهای ملی ایران درحال ترجمه است و بزودی در کمیته ملی استاندارد طرح می شود.
به گزارش عصر توریسم به نقل از خبرگزاری ایرنا، کمیته متناظر استانداردسازی گردشگری و خدمات وابسته، درسال ۱۳۸۵ (۲۰۰۶) و به دنبال تاسیس کمیته گردشگری ایزو زیر نظر سازمان ملی استاندارد تاسیس شد و در تدوین استانداردهای بین المللی این رشته مشارکت فعال دارد. اعضای این کمیته را نمایندگان سازمان ها و تشکل های دست اندرکار صنعت توریسم و خبرگان گردشگری و استاندارد ایران می سازند.