عصر توریسم: دست ساخته های سنگی کاوش شده در جزیره هرمز قابل انتساب به دوره پارینه سنگی میانی است. خبر دیگر اینکه معاون گردشگری از اعزام اولین گروه راهنمایان گردشگری به «اکسپو 2020 دبی» برای حضور در غرفه ایران آگاهی داد.
نخستین گروه راهنمایان گردشگری برای حضور در غرفه جمهوری اسلامی ایران در «اکسپو ۲۰۲۰ دبی» و اجرای هدفمند بازدید از غرفه و معرفی جاذبه های گردشگری کشور به دبی اعزام شدند.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پیامی در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام از اعزام راهنمایان گردشگری به اکسپوی دبی ۲۰۲۰ آگاهی داد و نوشت: با عنایت به این که نخستین بخش غرفه کشورمان (در اکسپوی ۲۰۲۰ دبی) به صنعت توریسم اختصاص یافته است، اولین گروه از راهنمایان گردشگری مسلط به دو زبان انگلیسی و عربی را به اکسپو اعزام کردیم تا ضمن معرفی جاذبه ها و ظرفیت های گردشگری کشور، راهنمایی و هدایت بازدیدکنندگان در طول مدت ۶ ماه برگزاری این نمایشگاه در سطح شایسته ای صورت گیرد.
علی اصغر شالبافیان افزود: در ایام آغازین افتتاح نمایشگاه اکسپو به دبی سفر کردم. یکی از مواردی که در این رویداد مهم بین المللی مورد توجه قرار گرفت؛ نحوه حضور و بازدید از غرفه کشورها بود. به شکلی که چند نفر در ورودی غرفه مورد نظر حضور می یافتند و با توضیحات و هدایت راهنمایان آموزش دیده و تخصصی به بخش های مختلف غرفه موردنظر هدایت می شدند. تصمیم گرفتم این روش بازدید هدفمند را در پاویون جمهوری اسلامی ایران اجرا کنم.
به گفته آرش نورآقایی از راهنمایان گردشگری کشور گروههای راهنمایان گردشگری در تیم های مجزا (خانم و آقا) برای دوره های ۱۲ تا ۱۵ روزه و حضور در پاویون جمهوری اسلامی ایران با هدف معرفی غرفه، جاذبه ها و ظرفیت های میراث فرهنگی و گردشگری ایران به اکسپو اعزام می شوند.
اگرچه اکسپوها بنا به فلسفه اقتصادی و تجاری هستند، بنا به دیگر رویدادهای جهانی از ورزشی و هنری تا علمی و صنعتی، آثار فرهنگی و هنری ویترین چشم نواز برای نمایشگاهی با این وسعت و معرفی و شروع تعاملات بین المللی است حتی اگر این روابط بستر توسعه و همکاریهای اقتصادی یا سیاسی کشورها باشد.
یکی از اهداف گردشگری ایران، در اکسپو دبی تبلیغ گردشگری ایران به ویژه در دوران برگزاری بازی جام جهانی قطر در سال آینده می تواند باشد؛ قطر برگزار کننده جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۱ نزدیک ترین مقصد به ایران است. علاقه مندان فوتبال می توانند در دوره برگزاری جام جهانی به ایران بیایند و از ایران چهار فصل بازدید کنند.
کشف مدارکی از سکونت انسان در جزیره هرمز از دوره پارینه سنگی
سرپرست هیأت دیرینه شناسی محوطه چنددرخت جزیره هرمز اظهار داشت: مستندنگاری این محوطه به شناسایی پراکندگی قابل توجهی از دست ساخته های سنگی منجر گردید که باتوجه به مشاهدات باستان شناسان قابل انتساب به دوره پارینه سنگی میانی است.
سپهر زارعی با بیان این خبر اظهار داشت: نتایج حاصل از بررسی اولیه محوطه چنددرخت بمنظور ارزیابی ظرفیت این محوطه برای انجام برنامه های میدانی آینده، روشن ساخت پیشینه حضور انسان در این جزیره، نیازمند بازنگری است.
او اشاره کرد: با وجود دست ساخته های سنگی شاخص می توان این مجموعه را به دوره پارینه سنگی میانی منتسب کرد.

ضرغامی: مردم در فضای مجازی تخریب آثار تاریخی را به ما اطلاع دهند
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اظهار داشت: در فضای مجازی همه افرادی که درباره تخریب یک اثر به ما اطلاع می دهند جزو سربازان افتخاری میراث فرهنگی هستند؛ تمام کسانی را که در فضای مجازی در این عرصه می نویسند، جزو نیروهای خودمان می دانیم.
سیدعزت الله ضرغامی در نشست هم اندیشی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اظهار داشت: میراث فرهنگی شناسنامه کشور است و شما بزرگان و اساتید، سرمایه بزرگ ما هستید.
آنچه مهمست و باید به آن توجه گردد این است که میراث فرهنگی ما درحال نابودی است. در سه ماه گذشته که جلسات مختلفی تشکیل دادم و در طول این مدت به مکان های مختلفی رفتم، دیدم کسی به فکر میراث فرهنگی نیست. زمانی که به سمنان رفتم، دیدم آثار ۲ هزار ساله به حال خود رها شده و محل تجمع معتادان شده است.
وی افزود: در بازدیدی که از محله پامنار تهران داشتم، دیدم خیلی از آثار تاریخی این محله رها شده است. باید این موضوعات را حل کنیم؛ بدین منظور برای آن بودجه در نظر گرفتیم و این مساله را پیگیری خواهیم کرد.

روح حاکم بر جامعه، حقیقت فرهنگی هر ملت است
قائم مقام وزیر میراث فرهنگی و معاون میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه میراث فرهنگی امری تک بعدی نیست، اظهار داشت: روح حاکم بر جامعه حقیقت فرهنگی هر ملت است و با اتکا به میراث فرهنگی کهن می توانیم به استقلال واقعی دست پیدا نماییم.
علی دارابی در نشست هم اندیشی با اساتید و پیشکسوتان میراث فرهنگی، اظهار داشت: هدف از برگزاری این جلسه فراهم ساختن تشریک مساعی و تجارب آرا درباره میراث فرهنگی است. این جمع می تواند ما را در ارزیابی وضعیت میراث فرهنگی نسبت به گذشته، توصیف وضعیت موجود و چشم انداز آینده آن کمک نماید.
وی اضافه کرد: این اولین نشست هم اندیشی است و حدود صد نفر را جهت شرکت در این جلسه انتخاب کردیم، اما به علت محدودیت های ناشی از شیوع کرونا حدود ۲۵ نفر امکان حضور داشتند و در جلسات بعدی از نظر سایر پیشکسوتان و اساتید میراث فرهنگی نیز استفاده خواهیم کرد.
عایق بندی بنای معبد آناهیتا در کازرون برای جلوگیری از نفوذ آب
مدیر داخلی مجموعه بیشاپور شهرستان کازرون از عایق بندی معبد آناهیتا در مجموعه جهانی بیشاپور این شهرستان آگاهی داد و عنوان کرد: این اثر تاریخی بمنظور جلوگیری از نفوذ آب به سقف دالان های آن عایق بندی شده است.
محمدصالح پوردست اظهار داشت: عایق بندی سقف بنا زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس با نظارت مستقیم کارشناسان مربوطه با شیب بندی و مصالح گل و آهک در مدت زمان سه هفته انجام شده است.
مسئول اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کازرون نیز به خبرنگار ما اظهار داشت: این بنا بصورت مکعبی، هر یک از اضلاع آن قریب ۱۴ متر است و از سنگ هایی حجاری شده با ابعاد مختلف و بدون ملاط بصورت دو جداره تولید شده که به وسیله بست های آهنی به یکدیگر قفل و بند شده اند.
موزه «تمبرهای زینتی» راه اندازی شد
موزه تمبرهای طلا و نقره با عنوان تمبرهای زینتی ایران به مناسبت هفتادوپنجمین سالگرد تاسیس شورای بین المللی موزه ها (ایکوم) با حضور روسای کمیته ملی موزه های ایران و موزه ملی ارتباطات در تهران راه اندازی شد.
موزه تمبرهای زینتی ایران با حضور سید احمد طباطبایی رییس کمیته ملی موزه های ایران، حسن عمیدی رییس موزه ارتباطات و مدیرکل دفتر مدیرعامل و روابط عمومی شرکت ملی پست و مدیر مجموعه تولیدی پرنیا در محل خانه سکه ایران راه اندازی شد.
در این موزه مجموعه ای از تمبرهای فاخر که تا حالا با همراهی شرکت ملی پست و صنایع دستی پرنیا تولید شده، تمبرهای طلای مشاهیر ایران و جهان که بصورت نقش برجسته خلق شده و سایر تمبرهای زینتی با موضوعات مختلف به معرض نمایش گذاشته شده است.
شیراز همچون نگینی در تاریخ و فرهنگ هنر می درخشد
دبیر فرهنگستان هنر اظهار داشت: شیراز با مردمان هنرمند و صاحب ذوق، با شعرا، ادیبان و هنرمندان بزرگش، میراث باستانی، باغ های معروف، اماکن مذهبی و آستان مقدس شاه چراغ (ع) همچون نگینی در تاریخ و فرهنگ هنر می درخشد.
علیرضا اسماعیلی در همایش تجلیل از خادمان هنری مکتب شیراز با همکاری شهرداری شیراز و موسسه فرهنگی، هنری و پژوهشی صبا، از هنرمندانی که هنر را سینه به سینه به فرزندان خود منتقل کرده اند تجلیل نمود. دستاوردهای پژوهشی و کتاب های انتشار یافته در این حوزه معرفی گردید.
اولویت ایران ساماندهی سفر گردشگران عراقی است
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: ساماندهی وضعیت گردشگران عراقی، کوشش برای توزیع جغرافیایی سفر آنها در سراسر کشور و نیز افزایش مدت زمان ماندگاری حضورشان، از اولویت های وزارت گردشگری در بازار گردشگری عراق است.
علی اصغر شالبافیان در دیدار با ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق در محل وزارت امور خارجه، اظهار داشت: در تلاش هستیم تا با ساماندهی وضعیت گردشگران عراقی که با اهداف مختلف زیارت، درمان، سلامت و سیاحت به کشورمان سفر می کنند؛ میزبانی شایسته ای از آنها داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه بازار گردشگری عراق از اولویت های مهم همکاریهای بین المللی به شمار می آید، اضافه کرد: ایجاد ساختار نظام مند در حوزه گردشگران ورودی به کشور و فراهم آوردن شرایط ایمن میزبانی در روزهای کرونا، رویکرد اصلی ما بعد از شروع صدور مجدد روادید به حساب می آید؛ بدین جهت در تلاش هستیم با از میان برداشتن موانع و چالش های موجود در بخش گردشگری دو کشور به راهکارهای اجرائی مورد توافق دو طرف دست یابیم.
گردشگری درمان گردد، کشور نجات پیدا می کند
عزت الله ضرغامی اظهار داشت: گردشگری بیماری است که نیاز به شوک دارد و اگر درمان گردد کشور را نجات می دهد.
ضرغامی در هجدهمین جلسه هیئت نمایندگان اتاق تجاری، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ضمن اشاره به شکل گیری نگاه و اندیشه نو در وزارتخانه، اضافه کرد: تا وقتی که ساختارشکنی نشود موانع از بین نمی رود. از وزارتخانه خودمان آغاز نموده ایم و تحول در نگاه و روش های اقدام را آغاز نموده ایم.
وی افزود: چه کسی گفته مسئولان همیشه باید حرف بزنند؟ گاهی هم باید حرف های کارشناسان را بشنوند و به آنها عمل کنند.

ورود توریست به کشور هم اکنون بر سودآوری ارجحیت دارد
رئیس جامعه تورگردانان ایران ضمن اشاره به شروع رایزنی ها با آژانس های کشورهای مورد هدف، اظهار داشت: فعلا به سود فکر نمی نماییم بلکه به دنبال شروع مسیر ورود توریست به کشور و ارتباطات مجدد هستیم.
ابراهیم پورفرج صدور روادید و باز شدن مرزها را نخستین تقاضای اعضای هیئت مدیره تورگردانان از وزیر عنوان نمود و اضافه کرد: وزیر و معاونت گردشگری برای حل مشکلات پیگیر هستند. تلاش و پیگیری هایشان همین طور توجه ریاست جمهوری به دغدغه و تقاضاضای فعالان این حوزه جای قدردانی دارد.
وی به شروع فعالیت اعضا برای آوردن تور به ایران اشاره نمود و اظهار داشت: تورگردانان اطلاع رسانی و گفت وگوهای خودرا در زمینه های مختلف با بازارهای هدف اروپایی، چین، ژاپن و روسیه آغاز نموده اند
پورفرج با ابراز امیدواری از افزایش تعداد گروههای ورودی تا آخر سال میلادی، افزود: کرونا موجب تضعیف اقتصاد کشورها شده است و سفر به ایران مقرون به صرفه است. البته احساس امنیت توریست نسبت به سلامت محیطی که می خواهند به ان سفر کند، اهمیت دارد.
انتخاب کرمانشاه بعنوان شهر خلاق، فرصتی برای معرفی فرهنگ ایران اسلامی
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران ضمن اشاره به انتخاب کرمانشاه بعنوان شهر خلاق اظهار داشت: این رویداد فرصتی مهمست تا از ظرفیت های بین المللی یونسکو و معرفی هرچه بیشتر فرهنگ ایران اسلامی استفاده نماییم.
حجت الله ایوبی ضمن اشاره به عضویت کرمانشاه در شبکه شهرهای خلاق یونسکو عنوان کرد: ۴۹ شهر در دنیا به شبکه شهرهای خلاق یونسکو پیوستند. در این دوره دوسالانه، کمیسیون ملی یونسکو-ایران، دو شهر را برای پیوستن به شبکه شهرهای خلاق یونسکو نامزد کرده بود.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران افزود: پرونده تبریز در زمینه ادبیات و کرمانشاه در زمینه خوراک تکمیل و به دبیرخانه شهرهای خلاق ارسال شد و در نهایت شهر کرمانشاه پنجمین شهر ایران است که با شبکه جهانی شهر خلاق پیوست که این اتفاق را به مردم کرمانشاه تبریک می گویم.

مسیرهای گردشگری «بیابان لوت» تعیین و تثبیت شود
مدیر پایگاه جهانی بیابان لوت بر ضرورت حفاظت و توسعه گردشگری همزمان و توامان در این بیابان اصرار کرد و اظهار داشت: مسیرهای گردشگری به سمت این اثر طبیعی جهانی باید بصورت شفاف تعیین و تثبیت شود.
مهران مقصوی ضمن اشاره به ارزش های طبیعی و فرهنگی و اجتماعی بیان لوت بیان کرد: منطقه گندم بریان از مناطق بسیار زیبای بیابان لوت است که چند قله آتشفشانی دارد و دو قله آن مخروطی شکل و کاملا مشخص است. نمونه هایی از این نوع عوارض در سرزمین سیاه طبس کشورمان و در عربستان سعودی وجود دارد.
مدیر پایگاه جهانی بیابان لوت اضافه کرد: قصد داشتیم جزو بیابان لوت معرفی شود، اما برای ثبت جهانی ایراد گرفتند که منطقه آتشفشانی جزو بیابان محسوب نمی گردد البته توضیح دادیم که این عوارض جزو مناطق لوت است و چند قطعه عکس از عوارض بیابانی مختصر و خاص در آن مناطق ارائه کردیم.
وی عنوان کرد: گندم بریان جزو پدیده هایی است که گسل از آن عبور می کند و آتشفشان از میان گسل ها بیرون زده است. بااینکه در جهان منطقه ای منحصر بفرد نیست، اما به لوت تنوع و زیبایی بخشیده است که حایز اهمیت است.

منبع: