به گزارش عصر توریسم خراسان جنوبی تنورسازی فردوس خراسان جنوبی در لیست میراث ناملموس (معنوی) به ثبت رسید.
سید احمد برآبادی، مسئول واحد پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی، شهر فردوس را پیشگام در هنر تنورسازی سنتی استان دانست و اظهار داشت: تنورسازی سنتی، ساخت تنورهای نانوایی های سنتی و خانگی با گل است.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: هر چند که بر مبنای مطالعات دیرینه شناسی و گزارش جستجوهای انجام شده، قدمت سفالگری فردوس به دوره ساسانی می رسد، اما مصاحبه با پیشکسوتان تنور سازی فردوس و خاطرات نسلی این افراد و رواج فامیل خزاف مقدم که سابقه ی تاریخی در حدود ۳۰۰ سال دارد، نشان از رونق سفالگری منطقه و دیرینه بالای این هنر در شهر مذکور دارد.
به گفته وی برای ساخت تنور از خاک رس، کاه، ماسه و آب با نسبت های بسیار دقیق و استاندارد که به صورت تجربی حاصل شده استفاده می شود.
مسئول واحد پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اظهار داشت: تجربه تشخیص خاک مرغوب برای تنورسازی، روش های به عمل آوری گل وآماده سازی آن، ساخت تنور با لایه های نواری با عرض حدود ۲۲ سانت و… از استعداد، توانمندی و تجربه ی غنی نسل به نسل این هنر در شهر فردوس حکایت دارد.
وی با اشاره به اینکه دوام و عمر بالای تنورهای فردوس که بیشتر از ۵۰ سال مورد استفاده بوده و کارایی دارند از دیگر خصوصیت های تنورهای فردوس است، اضافه کرد: پخت کامل بدنه تنورها در کوره و نصب و استفاده از تنور پخته، دلیلی بر استقامت تنورها و کیفیت نان حاصله است.