عصر توریسم: باستان شناسان با کاوش در پاکستان بقایای یک معبد باستانی بودایی را که به قرن های اولیه ظهور آیین بودایی متعلق می باشد کشف کرده اند.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا و به نقل از لایوساینس، کاوش در منطقه «سوات» واقع در شمال پاکستان، قسمتی از «گنداره» باستانی که زمانی تحت حکومت اسکندر مقدونی بود، به کشف بقایای یک معبد بودایی بسیار قدیمی منجر گردیده است.
باستان شناسان معتقدند این معبد به اواسط قرن دوم قبل از میلاد متعلق می باشد و در بالای معبد بودایی قدیمی تری تولید شده است که احیانا به قرن سوم قبل از میلاد متعلق می باشد. این یعنی مردم معبد قدیمی تر را چندصد سال از بعد از درگذشت «گوتاما بودا» بنا کرده بودند.
ارتفاع تعدادی از بقایای بجای مانده از معبد کشف شده به سه متر می رسد. این معبد که بارها بازسازی شده بود، بقایای یک بنای گنبدی شکل، یک اتاق مخصوص راهبان، یک راه پله، راهروهای مسقف و یک حیاط مشرف به جاده ای باستانی را شامل می شد.
تاریخ گذاری رادیوکربن قدمت دقیق تر این بنا را مشخص خواهد کرد، اما کارشناسان معتقدند این معبد اساسا یکی از قدیمی ترین بناهای بودایی است که تا حالا در منطقه «گنداره» کشف شده است.
باستان شناسان ایتالیایی کاوش در «سوات» را از سال ۱۹۵۵ آغاز نموده اند. ماموریت آنها صیانت از آثار باستانی مهم این منطقه بوسیله کاوش و مقابله با جستجوهای غیرقانونی بوده است.
باستان شناسان علاوه بر بقایای این معبد، بیش از ۲۰۰۰ اثر تاریخی همچون سکه، جواهرات، مُهر، تکه های ظروف سفالی، آثار هنری سنگی و مجسمه هایی را که بر روی تعدادی از آنها نوشته های باستانی وجود دارد نیز کشف کرده اند.

منبع: