متخصص تغذیه و رژیم درمانگر با اشاره به تاثیر سلامت تغذیه مادر حامله بر ژنتیک فرزندان اظهار داشت: بیشترین تاثیر ژنتیکی رژیم غذایی در دوران جنینی و شیرخوارگی رخ می دهد بدین سبب بوسیله آثاری که تغذیه مناسب بر روی ژن ها می گذارد می توان برنامه ریزی سلامت دوره های بعدی زندگی را رقم زد.
فریبا کوهدانی در گفت و گو با خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا اظهارداشت: قبل از این، اهمیت تغذیه سالم در دوران حاملگی به سبب کمک به سلامت مادر و جنین بود و در دهه های اخیر مطابق تحقیقات، مشخص شده که سلامت فردی که از این حاملگی متولد می شود، حتی در دوره های بعدی زندگی و تا دوره های سالمندی، تحت تاثیر رژیم غذایی و شرایط دوران جنینی او است. به همین دلیل، اهمیت تغذیه در دوره حاملگی بیشتر از آن چیزی است که در دهه های پیشین مطرح می شد.
وی اشاره کرد: تغذیه دوران جنینی در مورد سلامت سایر دوره های زندگی حرف اول را می زند به عبارتی دیگر، با تغذیه مناسب در هزار روز نخست زندگی (۲۸۰ روز دوران حاملگی و دوره شیرخوارگی در دو سال اول زندگی) می توان بوسیله تاثیری که بر روی ژن ها می گذارد، برنامه ریزی سلامت دوره های بعدی زندگی را رقم زد ضمن این که بیشترین اثرات ژنتیکی رژیم غذایی در دوران جنینی و شیرخوارگی رخ می دهد.
با تغذیه مناسب در هزار روز نخست زندگی (۲۸۰ روز دوران حاملگی و دوره شیرخوارگی در دو سال اول زندگی) می توان بوسیله تاثیری که بر روی ژن ها می گذارد، برنامه ریزی سلامت دوره های بعدی زندگی را رقم زد

این رژیم درمانگر اظهار داشت: چاقی، دیابت، فشار خون بالا و مصادیقی که در بزرگسالی یا سالمندی احتمال مبتلاشدن به آن بیشتر است را می توان با برنامه ریزی تغذیه ای سالم در دوران جنینی مهار کرد بدین سبب مادرانی که در دوران حاملگی از یک تغذیه مناسب برخوردار نیستند علاوه بر خطراتی که برای خود ایجاد می کنند، به گونه ای موجب افزایش ریسک بیماریهای غیرواگیر در فرزندان خود می شوند.
تغذیه سالم در دوران حاملگی بر سلامت روان نوزاد تاثیر به سزایی دارد
کوهدانی با تاکید بر این که یکی از راهکارهای داشتن جامعه سالم، توجه به تغذیه دوران حاملگی است، اضافه کرد: باکتری هایی که در بدن وجود دارند، تاثیر زیادی بر سلامت روان می گذارند که این باکتری ها در بدن مادر حامله به گونه ای تحت تاثیر رژیم غذایی مناسب افزایش می یابد و بر سلامت روان جنین درحال رشد، تاثیر دارد.
وی تصریح کرد: دریافت مقادیر کافی از ماده چرب امگا۳ که بطور معمول در ماهی وجود دارد، در تکامل مغز و سیستم عصبی جنین اثرگذار می باشد و مادرانی که مقادیر کافی از این منابع غذایی استفاده نمی کنند ممکنست این تکامل مغزی و سیستم عصبی در فرزندانشان گرفتار اشکال شود.
نیاز به دریافت آهن در مادر حامله ۵۰ برابر بیشتر از حالت عادی است
این متخصص تغذیه با تاکید بر این که انرژی مادر حامله نسبت به زمان پیش از حاملگی نیاز به افزایشی شدن ندارد، اظهار داشت: دریافت انرژی بیشتر، مشکلاتی همچون اضافه وزن و چاقی حاملگی را به همراه خواهد داشت پس این باور که مادر حامله باید به اندازه دو نفر از مواد غذایی استفاده نماید، اشتباه است بلکه باید مواد مغذی کافی در وعده های غذایی دریافت کند.
وی اشاره کرد: فراموش نشود که اگر مقدار انرژی دریافتی مادر حامله کمتر از نیاز خود و جنین باشد هم مشکلاتی به وجود می آورد که یکی از مسائلی که متعاقب این قضیه پیش می آید، تولد نوزادانی با وزن کم است بدین سبب برای دریافت به اندازه انرژی از مواد مغذی باید به تعادل تغذیه توجه داشت.
کوهدانی تصریح کرد: یکی از مواد مغذی که نیاز به دریافت آن در مادر حامله حدود ۵۰ درصد افزایش می یابد، آهن است. پس مادر حامله باید از منابع غذایی حاوی آهن و مکمل های آن زیر نظر متخصص استفاده نماید.
یکی از مواد مغذی که نیاز به دریافت آن در مادر حامله حدود ۵۰ درصد افزایش می یابد، آهن است. پس مادر حامله باید از منابع غذایی حاوی آهن و مکمل های آن زیر نظر متخصص استفاده کند

وی اشاره کرد: تجویز و مصرف اسید فولیک پیش از حاملگی و آهن از هفته شانزدهم بارداری، مورد نیاز مادر حامله است همین طور تلاش بر این است که با رژیم متعادل و سالم نیازهای مادر حامله تامین گردد اما در مورد مادرانی که سو تغذیه دارند یا فاصله حاملگی ها کوتاه بوده یا به دلایلی بعنوان حامله پرخطر محسوب می شوند، می توانند استفاده از مکمل ها را زیر نظر متخصصان شروع کنند.
به گفته این متخصص تغذیه، یکی دیگر از مواد مغذی مورد نیاز مادر باردار، کلسیم است و در صورتیکه بدن، کلسیم ناکافی دریافت کند از ذخایر خود استفاده می نماید و بواسطه این اتفاق، مسائلی مانند پوکی استخوان و مشکلات ناشی از کمبود کلسیم را در دوره های بعدی زندگی مادر حامله یا شیرده شاهد خواهیم بود بدین سبب به دریافت درست از منابع غذایی کلسیم که عمده ترین آنها لبنیات است در دوره حاملگی تاکید می شود.
کوهدانی با تاکید بر اهمیت دریافت به اندازه مواد غذایی پروئینی در دوران جنینی سفارش کرد: لازم است مادران حامله با مصرف حساب شده مواد غذایی سرشار از پروتئین که در گوشت، تخم مرغ، لبنیات و حبوبات وجود دارد، به ژنتیک جنین کمک کنند برای اینکه مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین توسط مادران در دوران حاملگی و شیردهی، می تواند زندگی سالم تری را برای آنها در دوران سالمندی داشته باشد.
این رژیم درمانگر افزود: مادر شیرده هم باید در این دوران از تنوع غذایی استفاده نماید تا بوسیله شیر مادر، آشنایی با مواد غذایی در نوزاد ایجاد شود و در آینده، غذای خانوار را بهتر بپذیرد.

دسته‌ها: توریسم