عصر توریسم: مهارت سنتی ساخت «ساج»، در لیست میراث در خطر قرار گرفته و معاون میراث فرهنگی، پاسداری فوری از این میراث را به استاندار کرمانشاه ابلاغ نمود.
به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، ساج صفحه چدنی یا فلزی دایره ای گود است که بطور معمول برای پخت نان سنتی از آن استفاده می شود. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، با قرار دادن مهارت ساخت سنتی ساج در لیست میراث در خطر به استاندار کرمانشاه تصریح کرد: در اجرای مواد «۱۱ و ۱۲» از قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون حراست از میراث فرهنگی ناملموس مصوب سال ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی و مواد «۲ و ۳» بخشنامه اجرائی این قانون مصوب ۱۳۸۷ هیأت وزیران و همین طور بخشنامه مشارکت در پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس شهرها و روستا مصوب ۱۴۰۰ هیأت وزیران، هرگونه اقدام که سبب حراست و پاسداری این میراث شود، مورد تاکید است.
علی دارابی همین طور به بهمن امیری مقدم ـ استاندار کرمانشاه ـ مراتب ثبت ۱۰ میراث ناملموس دیگر را ابلاغ نمود که صیانت از آنها در مسؤولیت این استاندار تعریف شده است، برف اندیل (معادل برف چال) ـ یعنی پوشاندن روی برف با خار و خاشاک و علف و گوَن و حتی نایلون برای جلوگیری از ذوب سریع آن بر اثر تابش آفتاب ـ است که به سبب قدمت دیرینه، کاهش لطمه های زیست محیطی به عنوان میراث ناملموس ثبت شده است.

لیست میراث فرهنگی ناملموس که همه آنها در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ ثبت ملی شده اند و به استاندار کرمانشاه برای مشارکت در پاسداری و حفاظت ابلاغ گردیده، به این شرح است:
۱- برف اندیل (برفندیل)، برف چال، پرژین ورو (ورف)، ورف چال؛ دانش و فنون سنتی بهره برداری از منابع آب (منطقه ای به پیشنهاد خراسان شمالی)
۲- مهارت سنتی هالوین هیزه؛ بهسازی و مقاوم سازی خیک (منطقه ای به پیشنهاد کرمانشاه)
۳- مهارت تهیه گنم شیر/ بوغدا قورقاسی ـ قوورقا/ گندم برشته/ گنم شیره/ گندم شیر (منطقه ای به پیشنهاد کرمانشاه)
۴- مهارت تهیه شیرینی سنتی شکرلمه (منطقه ای به پیشنهاد کرمانشاه)
۵- مهارت پخت غذای سنتی سوختی
۶- مهارت پخت نان تیری (ارجاع به شماره ثبت ۱۰۶۲.۱۶۰۷)
۷- مهارت پخت نان تفتان
۸- مهارت پخت غذای سنتی کرفیله
۹- مهارت پخت برنج و هلیره
۱۰- فن و مهارت ساخت اوسه سنتی/ جنگر/ شه ن/ اوسین؛ چنگک کشاورزی (منطقه ای به پیشنهاد کهگیلویه و بویراحمد)
لیست در خطر و نیازمند پاسداری فوری:
۱ – مهارت سنتی ساخت ساج