به گزارش عصر توریسم، مقام های دیرینه شناسی در سرزمین های اشغالی اعلام نمودند حکاکی نام «داریوش بزرگ» روی یک تکه سفال فاقد اصالت است.
به گزارش عصر توریسم به نقل از اسوشیتدپرس، مسؤولان اداره آثار دیرینه شناسی در سرزمین های اشغالی اعلام نمودند اصالت حکاکی نام «داریوش یکم» ـ پادشاه هخامنشی ـ روی تکه سفالی که بتازگی کشف شده است را تایید نمی کنند.
این تکه سفال در ماه دسامبر ۲۰۲۲ توسط مردی کشف شد که مشغول قدم زدن در جنوب مرکزی سرزمین های اشغالی بود و به خاطر کشف شئی به نام «داریوش یکم» در سرزمین های اشغالی خبرساز شد. به همین دلیل هم، قدمت این تکه سفال به ۲۵۰۰ سال پیش نسبت داده شده بود.
بعد از انتشار خبر کشف این سفال، یک کارشناس حکاکی های زبان «آرامی» به مقام های حوزه دیرینه شناسی اطلاع داد که خودش این کلمات را روی این شیء باستانی حکاکی کرده است.

این کارشناس که نام او اعلام نشده است، به مقامات دیرینه شناسی سرزمین های اشغالی اظهار داشت که خودش این کلمات را در جریان یک سفر آموزشی در تابستان سال قبل در محوطه دیرینه شناسی «تل لاچیش» روی سفال حک کرده است تا به دانشجویان چگونگی حک کلمات در عصر قدیم را توضیح دهد.
او اظهار داشت که بعد از این کار این تکه سفال را در همان مکان رها کرده است.
مقامات اداره آثار باستانی سرزمین های اشغالی اعلام نمودند که اشتباه در بررسی این اثر «ناخواسته و بدون سوء نیت» انجام شده است، اما تصمیم کارشناس برای رها کردن قطعه سفال حک شده «سهل انگاری» بوده است. این قطعه سفال در لابراتوار بررسی شده و باتوجه به اینکه مشخص شده بود یک شیء تاریخی است، سردرگمی به وجود آورد و به گمراهی پژوهشگران و برهم زدن حقیقت علمی منجر گردیده است.

منبع: