عصر توریسم: به گزارش عصر توریسم، خراسان رضوی معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی اظهار داشت: پیشبینی می نماییم که در زمینه جاده ای، ریلی و هوایی افزایش ۲۰ درصدی حضور زائرین را شاهد باشیم. همینطور اعتباری بالغ بر ۳ هزار و ۳۱۷ میلیارد تومان برای آسفالت جاده ها در نظر گرفته شده است و این مبلغ برای روکش آسفالت، لکه گیری و… در محورهای استان استفاده خواهد شد.

رضا صحراگرد در گفتگو با ایسنا در مورد اقدامات راهداری در نوروز ۱۴۰۲، اظهار نمود: ما سال جاری نوروز متفاوتی را نسبت به نوروزهای گذشته خواهیم داشت؛ به این دلیل که نیمه شعبان و چراغ برات خراسانی ها را در پیش داریم که حجمی از مسافران و زائرین درون استانی و استانهای دیگر را به مشهد مقدس خواهیم داشت. همینطور ما مسافرانی را به صورت پیک وار از ۲۴ اسفند ماه تا اول فروردین در زمان سال تحویل و ماه مبارک رمضان در مشهد خواهیم داشت که این عوامل سبب افزایش زائرین در این روزها خواهد شد.

وی با اعلان اینکه ناوگان ها در ۳ قسمت اتوبوسرانی، مینی بوس و سواری فعالیت می نمایند، اضافه کرد: در این ناوگان ها ۱۵۲۷ اتوبوس، ۲۵۵۵ مینی بوس و ۱۵۴۰ سواری کرایه ای مشغول فعالیت هستند. همینطور ۸۰۴۱ راننده در استان و ۴۰۲۰ نفر در مشهد فعال می باشند که بعنوان راننده های مسافربری دارای کارت هوشمند هستند و در قسمت جاده ای هم فعالیت خواهند کرد.

با کمبود ۱۰۰ درصدی ناوگان حمل و نقل عمومی مواجه خواهیم شد

معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ما ۱۰۰ درصد با کمبود ناوگان مواجه خواهیم شد، اما برای این کمبود تدابیر ویژه ای اتخاذ کردیم و با جلساتی که در استانداری و فرمانداری برگزار شد به این نتیجه رسیدیم که از شهرداری مشهد حدود ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برای سهولت حمل و نقل مسافران دریافت نماییم، همینطور مقرر است شهرداری تهران هم به ما دراین زمینه کمک نماید.

وی در مورد یکی دیگر از اقدامات راهداری برای نوروز را شناسایی مسیرهای پرترد و تقاضای شهرهای مختلف برای سفر به مشهد، اظهار داشت: اصفهان، تهران، مازندران و ۲ الی ۳ کلان شهر دیگر بیشترین تقاضا را برای سفر به مشهد دارند. همینطور به ناوگان و ادارات کل راهدای استان تاکید شده مسافرانی که قصد عزیمت به مشهد را دارند حتما بلیت رفت و برگشت خویش را همزمان تهیه کنند تا مشکلی برای تهیه بلیت، ازدحام در پایانه و تهیه ناوگان نداشته باشند.

صحراگرد بیان نمود: استفاده از ناوگان مراکز تولیدی مانند ایران خودرو، باجگیران سرخس، ذوب آهن اصفهان و… از دیگر روش هایی است که در پیک سفرهای اربعین هم از آن بهره بردیم؛ چونکه این ناوگان قابلیت تردد در جاده ها را دارند و از آنها در مسیرهای مورد نظر استفاده می نماییم. همینطور ناوگان شهرداری ها را برای مسافت های کوتاه مانند تربت حیدریه، سبزوار، نیشابور، گناباد و… که مسافت های درون استانی و کوتاه است، به کار خواهیم گرفت.

وی با اعلان اینکه ۱۵ پایانه مسافربری در استان وجود دارد، اظهار نمود: ۱۳۰ شرکت مسافربری در استان و ۲۸ شرکت در مشهد وجود دارد که مشغول فعالیت هستند. همینطور ۵۵ مجتمع خدمات رفاهی، ۱۴ مرکز معاینه فنی سنگین و ۲۶ ایستگاه پلیس راه وجود دارد. ما ۳۵ راهدارخانه را در این ایام فعال و مجهز کردیم تا در طول جاده ها با آمادگی کامل به زائرین و مسافران خدمات خوبی را ارایه کنند. ۷۲ گشت راهداری وجود دارد که در سطح جاده تردد دارند. همینطور ایستگاه های گوناگونی فراهم شده تا خدمات خوبی را به زائرین در طول محورها عرضه کنند.

ایجاد پویش «همراهان سفر ایمن» برای استراحت رانندگان در ایستگاه های بین راهی

معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی اظهار داشت: به سبب مسافت های بین شهری بخصوص در محور غرب شاهد خستگی و خواب آلودگی رانندگان هستیم که به این وسیله پویش همراهان سفر ایمن را امسال و در ایستگاه هایی راه اندازی کردیم تا انگیزه ای برای استراحت رانندگان در راه شود.

وی اضافه کرد: با توجه به این که بیشتر حوادث در محور غرب رخ می دهد ما بیشترین تمرکز خویش را روی این محور قرار داده ایم و در این محور شاهد بیشترین توقف ایستگاهی هستیم که گذشته از ارگان هایی که وجود دارد، برنامه های متنوع و همینطور عرضه هنرهای صنایع دستی توسط هنرمندان در این ایستگاه ها در نظر گرفته شده است.

صحراگرد با اعلان اینکه کلیه مراکز ما از معاینه فنی تا مجتمع های خدمات رفاهی آمادگی کامل برای عرضه خدمات به زائرین را دارند، خاطرنشان کرد: حالا با کمک استانداری و ستاد اقامتی نماز درحال پیگیری مسائل در ارتباط با راه ها هستیم تا در مسیرها از نمازخانه های مجهز و آنچه که در خور شان زائرین است، فراهم آورند. همینطور در استان ۱۲ مجتمع خدمات رفاهی آستان قدس رضوی وجود دارد که از تمامی امکانات برخوردارست و این نوع عرضه خدمات سبب می شود مجتمع های دیگر هم از مجموعه های آستان قدس رضوی الگوبرداری کنند.

بررسی رفتار رانندگان در جاده های استان با ۵۴ دوربین نظارتی

وی بیان نمود: در بُعد نظارتی ۱۳۴ سیستم تردد شمار و ثبت تخلفات وجود دارد که با ۵۴ دوربین نظارتی رفتار رانندگان و دیگر موارد جاده ای را بررسی می کنند. ما پیشبینی می نماییم که در زمینه جاده ای، ریلی و هوایی افزایش ۲۰ درصدی حضور زائرین را شاهد باشیم. ما روزانه به صورت متوسط ۱۷۴ راه ریلی داریم، این در صورتی است که ۱۹۰ راه لازم است و ۱۵ راه کمبود را توسط شرکت راه آهن از راه راه های فوق العاده جبران می نماییم. همینطور در زمینه هوایی هم حدودا روزانه ۱۴۴ پرواز وجود دارد که اگر میانگین بگیریم باید روزانه حدود ۱۷۰ تا ۲۰۰ پرواز صورت گیرد که در لاین هوایی هم پروازهای فوق العاده در نظر گرفته شده است تا مشکلی در زمینه جابه جایی مسافران وجود نداشته باشد.

معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی اشاره کرد: با توجه به این که شرایط در بعضی از جاده ها نامساعد است با کمک استانداری اعتباری را به این مورد اختصاص داده ایم که از جانب وزارت خانه انجام شد. ازاین رو اعتباری بالغ بر ۳ هزار و ۳۱۷ میلیارد تومان برای آسفالت جاده ها در نظر گرفته شده که بتوانیم برای روکش آسفالت، لکه گیری و… استفاده نمائیم.

وی افزود: بیشترین صدمه های جاده ای در محور غرب، شمال و… است و برای برطرف شدن شرایط نامساعد جاده ها تا نوروز ۱۴۰۲ پیمانکارانی در نظر گرفته شده اند. اقدامات اولیه در بیشتر محورها شروع شده اما به سبب این که با برودت هوا مواجه بودیم کار کمی عقب افتاده است.

صحراگرد خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات بسیار خوبی که سال جاری با تاکید حجت گنابادی نژاد، معاون هماهنگی مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی انجام شد، ساماندهی امداد خودرو ها در سطح جاده است.

معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی در مورد افزایش نرخ ناوگان، اظهار داشت: با توجه به این که هر ساله افزایش نرخ را در نوروز داشتیم سال جاری هم درخواست دادیم تا این افزایش صورت گیرد و به وزارت خانه پیشنهاد خویش را منتقل کردیم تا در صورت افزایش اطلاع رسانی ها و برنامه ریزی های کافی در این خصوص انجام شود؛ البته هنوز قیمتی به ما اعلام نشده است.

دسته‌ها: توریسم