عصر توریسم: به گزارش عصر توریسم، خوزستان یک دوستدار میراث فرهنگی می گوید: قبل از آن که اعتبار لازم برای تحقیقات و کاووش در محوطه باستانی منجنیق فراهم آید حفاری های بدون مجوز در بخش هایی از این محوطه تاریخی با هدف کشف و خروج اشیای تاریخی و فرهنگی صورت می گیرد.

نسرین کریمی در گفتگو با ایسنا اظهار داشت: باآنکه اقدامات کور و ناآگاهانه حفاران غیر مجاز به این محوطه صدمه رسانده؛ اما واضح است که محافظت از آثار نهفته در خاک این محوطه و مطالعه و کشف علمی آنها علاوه بر حل مسایل مهمی در رابطه با تاریخ و فرهنگ ایران، توسعه گردشگری و در نتیجه رونق اقتصادی برای این منطقه به ارمغان می آورد.

وی اضافه کرد: همینطور در جریان جستجوهای دیرینه شناسی میتوان مجموعه بی نظیر از آثار تاریخی را کشف کرد و در معرض دید و نظر پژوهشگران و علاقه مندان قرار داد.

«منجنیق» شهری باستانی بازمانده از دوره ساسانی در اطراف شهرستان باغملک و در مجاورت رودخانه ابوالعباس قرار گرفته است. آثار تاریخی موجود در این محوطه باستانی شامل پل تاریخی ساخته شده از سنگ و ساروج و سنگ آسیابی متعلق به دوران ساسانی تا اسلامی است. به استناد برخی شواهد موجود در منطقه، همچون آسیاب، بعضی از باستان شناسان معتقد به وجود شهری تاریخی در دل خاک این محوطه تاریخی هستند. این در شرایطی است که این محوطه با برخورداری از چنین قدمتی تاکنون در لیست آثار ملی کشور به ثبت نرسیده است.

او با تکیه بر این که انجام جستجوهای علمی و دیرینه شناسی برای شناسایی بهتر و کشف آثار تاریخی در این شهرستان امری ضروری می باشد، تصریح کرد: با کاوش در محوطه تاریخی و کشف آثار میتوان تا حد زیادی از تخریب و دست درازی به این محوطه جلوگیری کرد.

کریمی با اشاره به اینکه اداره میراث فرهنگی به تنهایی قادر به حفظ این هویت ملی و آثار تاریخی آن نخواهد بود، اظهار داشت: حراست از عهده این اداره به علت محدودیت یگان محافظت از عهده میراث فرهنگی خارج است و بنابراین محافظت از این محوطه باستانی بشدت همکاری و مشارکت مردمی را می طلبد.

این دوستدار میراث فرهنگی ضمن اشاره به این که تعداد نیرو و امکانات لازم برای مقابله با حفاران غیر مجاز در این شهرستان کم و محدود است، بیان نمود: فرهنگ سازی در این بین شاید بهترین راهکار برای مقابله با دست درازی ها به آثار تاریخی این محوطه باشد.

به گزارش عصر توریسم به نقل از ایسنا، یکی از مناطق مهم تاریخی شهرستان باغملک «منجنیق» است. آثار باقی مانده در این منطقه به دوران ساسانی متعلق اند و پل ها و ساختمان های آن هنوز وجود دارند که نشان از وجود شهرنشینی در آن منطقه است. مقدسی در کتاب «آفرینش تاریخ» خود در قرن سوم هجری قمری به وجود شهری به نام «اوربه» اشاره می کند که هم اکنون در منطقه «منجنیق» است.

این شهر به مرور زمان بر اثر حوادث طبیعی ویران شد ولی آثاری از دوره ساسانی و بعد از آن در این منطقه پیدا شده است. این شهر تاریخی هنوز در لیست آثاری ملی ثبت و مرمت نشده است.

در این شهر سفال هایی از دوره های اشکانی، ساسانی، سلجوقی و صفوی پیدا شده است که نشان از اهمیت تاریخی آن دارد. شهر منجنیق به حضرت ابراهیم (ع) و داستان رهایی او از آتش نسبت داده می شود.

مردم این منطقه به انتساب این شهر به شهر حضرت ابراهیم (ع) معتقدند. علاوه بر این، بقعه ای در این شهر به نام «شاه رودبند» وجود دارد که طبق اعتقاد مردم، قدمگاه حضرت ابراهیم (ع) است. همینطور در این منطقه تلی از خاکستر دیده می شود که درون آن خاکستر سیاهی وجود دارد که به باور مردم منطقه خاکستر همان آتشی است که برای حضرت ابراهیم (ع) سرد شد.

منبع: